3.2
Přehled legislativy pro silniční dopravu a přepravu
Vnitrostátní legislativa upravující problematiku silniční dopravy je reprezentována zejména následujícími zákony a vyhláškami. Základní zákony upravující problematiku silniční dopravy jsou prezentovány na následujícím obrázku.
+
4. Přehled základních zákonů v oblasti silniční dopravy
Obr. 4. Přehled základních zákonů v oblasti silniční dopravy
Souhrn
Tyto zákony upravují zejména:
  • podmínky pro provozování silniční dopravy pro cizí potřebu,
  • problematiku registrace silničních vozidel a otázky jejich technické způsobilosti,
  • problematiku přípravy žadatelů o řidičské oprávnění,
  • pravidla provozu na pozemních komunikacích.
Poznámka
Vyhláška č. 175/200 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu řeší problematiku podmínek přepravy osob a jejich zavazadel veřejnou silniční dopravou. Přepravní řád, který upravoval problematiku silniční nákladní přepravy, platil do konce roku 2013 (Vyhláška č. 133/1964 Sb., o silničním přepravním řádu), v současné době se vnitrostátní právní úprava silniční nákladní přepravy opírá především o Občanský zákoník.
Jako náhradu za zrušený silniční přepravní řád sdružení Česmad Bohemia (sdružení automobilových dopravců – jak osobních, tak i nákladních) vydalo Všeobecné přepravní podmínky Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, které jsou však pouze doporučené. Tyto přepravní podmínky řeší následující oblasti silniční přepravy zboží:
  • způsob objednání přepravy (možno písemně, elektronicky i ústně),
  • přepravní doklady (nákladní list),
  • přeprava nebezpečného zboží,
  • balení a označení zásilky,
  • nakládka a vykládka zásilky,
  • zdržné (nárok vzniká při čekání vozidla na nakládku či vykládku),
  • přepravní překážky.
Jednotliví silniční dopravci potom také vydávají smluvní přepravní podmínky.
3.2.1
Mezinárodní legislativa
Definice
Provádění mezinárodní silniční dopravy se opírá o existenci bilaterálních a multilaterálních smluv. Bilaterální smlouvy jsou dvoustranné mezivládní smlouvy, které uzavírá Česká republika s další zemí – tyto smlouvy mají charakter zahraničních vstupních povolení, resp. povolení pro mezinárodní přepravu zboží, a v závislosti na typu povolení umožňují dopravci realizovat určitý typ přepravy s určitou časovou platností.
Poznámka
Je nutno podotknout, že po vstupu České republiky do Evropské unie jsou tato povolení nutná pouze pro třetizemní přepravy, na území Evropské unie jsou tato povolení nahrazena tzv. Eurolicencí.
Z hlediska časové platnosti můžeme vstupní povolení rozdělit na jednorázová a trvalá s platností zpravidla 30 kalendářních dní nebo jeden kalendářní rok. Podle typu přepravy, kterou lze na základě povolení realizovat, rozlišujeme loco povolení (ložená jízda z ČR do zahraniční země a ložená jízda zpět do ČR), tranzitní povolení (umožnění tranzitu přes území cizího státu v obou směrech bez možnosti nakládky či vykládky zboží) a třetizemní povolení (český dopravce realizuje přepravu zboží mezi dvěma státy, z nichž ani jeden není Česká republika). Tato zahraniční vstupní povolení vydává Česmad Bohemia.
Definice
Multilaterální smlouvy jsou pak mnohostranné smlouvy, které mezi sebou uzavírá více zemí. Pro realizaci mezinárodní silniční dopravy na území Evropské unie dopravce potřebuje Eurolicenci.
Eurolicence vydává příslušný krajský úřad s platností na 10 let. Tato Eurolicence ve své podstatě nahrazuje zahraniční vstupní povolení pro jednotlivé členské země Evropské unie a opravňují dopravce pro realizaci loco, tranzitních i třetizemních přeprav na území Evropské unie.
Definice
Kromě Eurolicence se ještě používá multilaterální povolení CEMT, které platí na území všech členských států Konference ministrů dopravy evropských států (CEMT).
Poznámka
Počet členských států CEMT je vyšší než počet členských zemí EU, a tudíž je územní rozsah platnosti povolení CEMT širší – členskými zeměmi CEMT jsou např. Albánie, Rumunsko, Ruská federace atd. Povolení CEMT vydává Česmad Bohemia s platností 30 kalendářních dní (krátkodobé) nebo 1 kalendářní rok (roční). Vydání povolení CEMT je vázáno na splnění Evropské emisní normy alespoň EURO IV – tyto ekologicky zaměřené normy předepisují maximální množství škodlivin produkované vozidly.
Definice
Kromě výše zmíněných bilaterálních a multilaterálních povolení existuje v oblasti mezinárodní silniční přepravy celá řada multilaterálních smluv, z nich pro potřeby tohoto studijního textu jsou nejdůležitější tyto:
  • Dohoda o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční dopravě (zkráceně CMR),
  • Celní úmluva o mezinárodní přepravě zboží na podkladě karnetu TIR,
  • Evropská dohoda o mezinárodní přepravě nebezpečných věcí (zkráceně ADR),
  • Dohoda o mezinárodních přepravách zkazitelných potravin a specializovaných prostředcích určených pro tyto přepravy (ATP),
  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy,
  • Nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě,
  • Evropská dohoda o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (zkráceně AETR).
Dohoda CMR definuje podobu a obsah dokladu o uzavření přepravní smlouvy v mezinárodní silniční přepravě zboží – nákladní list CMR. Tento nákladní list se vyhotovuje ve 3 základních provedeních (jedno pro odesílatele, druhé doprovází zásilku a na konci přepravního procesu ho dostává příjemce a třetí je určeno pro potřeby dopravce). Součástí nákladní listu CMR je také kontrolní list řidiče (checklist), který slouží pro potřeby uplatnění výhrad dopravce vztažmo k zásilce – např. výhrady k nedostatečnému zabalení zboží apod.
Definice
Karnet TIR je mezinárodně uznávané celní prohlášení o tom, že zboží bylo v zemi odeslání řádně procleno. Karnet TIR je zároveň dokladem ručícím za případně vzniklý celní dluh až do výše 50 000 dolarů, ručící organizací je za Českou republiku Česmad Bohemia.
Poznámka
Karnet TIR se používá při dovozu a vývozu zboží, jeho analogií pro dočasný dovoz či vývoz, např. za účelem vystavování zboží na veletrzích apod. je karnet ATA.
Definice
Při přepravě nebezpečného zboží po silnici (i v rámci vnitrostátní přepravy) je nutné dodržovat ustanovení dohody ADR.
Tato dohoda předepisuje podmínky, které musí být dodrženy při těchto přepravách. Součástí dohody je klasifikace nebezpečných věcí do 9 základních tříd, toto členění je stejné jako v železniční dopravě. Dále tato dohoda specifikuje požadavky na silniční vozidla používaná pro tyto přepravy, jejich povinné označování a výbavu atd. Povinnou náležitostí jsou písemné pokyny pro řidiče pro případ nehody či mimořádné události.
Definice
Při plánování pracovního režimu řidičů je nutno dodržovat legislativně předepsané limity. Tyto jsou v rámci přeprav realizovaných na území Evropské unie předepsány Nařízením ES č. 561/2006. Pro přepravy, kdy alespoň část přepravní trasy leží mimo EU, se této oblasti věnuje dohoda AETR.
Povinností dopravce je tedy plánovat směny řidičů ve shodě s těmito legislativními dokumenty. Další povinností dopravce je zajistit, že pracovní režim řidiče je předepsaným způsobem zaznamenáván (pomocí tachografu), aby byla umožněna kontrola jeho dodržování. Tato povinnost je v rámci EU zakotvena v Nařízení EHS č. 3821/85, mimo země EU v rámci dohody AETR. Tyto povinnosti se vztahují (až na výjimky) na přepravy zboží vozidly o maximální hmotnosti přesahující 3,5 tuny a na přepravu osob vozidly s kapacitou alespoň 10 osob včetně řidiče.