Za hlavní motiv ovlivňující zaměření zahraničního obchodu byla po dlouhé období považována realizace absolutních výhod. Tento princip opírající se o rozdíly v absolutních nákladech práce formuloval klasik ekonomické teorie Adam Smith. [68]
Definice
Schopnost jedné země vyrábět určitý produkt, výrobek, sortiment efektivněji, než ostatní země,nazýváme absolutní výhodou. Díky vyšší produktivitě práce a nižším nákladům dosahuje tato země nižších cen. Pokud jedna ze zemí má v určité komoditě nižší jednotkové náklady práce než ve zbývajících zemích, má ve výrobě této komodity absolutní výhodu. Pro všechny další státy je ekonomičtější tyto produkty dovážet ze země, která je vyrábí nejlevněji. Doma totiž bude výroba vždycky dražší, což znamená, že na ni bude zapotřebí více výrobních faktorů – vlastních domácích zdrojů. [68]
Může-li národní hospodářství vyrábět určité zboží s absolutně nižšími náklady nežli jiné, říkáme, že má ve výrobě tohoto produktu absolutní výhodu a je ekonomicky žádoucí se na výrobu tohoto zboží zaměřit. Při specializaci jsou využívány zdroje, které se uvolnily ve výrobách poté, co je jednotlivé země opustily. Užší zaměření výroby se projeví růstem produktu. Mezinárodní směna umožní vyšší úroveň spotřeby. U produktu, na jehož výrobu se země specializují, si uchovají úroveň dosavadní spotřeby, u druhého produktu se spotřeba zvýší. Adam Smith, zakladatel moderní ekonomie, tvrdí, že aby byl obchod oboustranně výhodný, každá země by měla mít u některého ze směňovaných produktů absolutně nižší náklady. I když je absolutní výhoda jen na straně jedné země ve všech směňovaných produktech, je možné při mezinárodní směně dosáhnout výrazného efektu. [68]
Příklad
Uvažujeme dvě země, Eldorado a Genovu, produkující tentýž základní sortiment v podobě pečených holubů a sedmimílových bot. Předpokládejme, že každá země má různou úroveň produktivity práce (například vzdělanější pracovní sílu nebo modernější technické vybavení), ale stejné množství výrobních zdrojů (rozumějte pracovníků). Země Eldorado je schopná za měsíc vyrobit buď 48 pečených holubů nebo 48 párů sedmimílových bot. Země Genova je schopná za měsíc vyrobit buď 24 pečených holubů nebo 12 párů sedmimílových bot. Země Eldorado je tedy schopná vyrobit větší množství výrobků než země Genova. Má tedy absolutní výhodu jak u pečených holubů, tak u sedmimílových bot. Jaké jsou náklady obětovaných příležitostí?
Země | Pečení holubi | Sedmimílové boty |
Eldorado | 48 kusů | 48 kusů |
Genova | 24 kusů | 12 kusů |
Zobrazit řešení
Skrýt řešení
Řešení
Země Eldorado, aby vyrobila jednoho pečeného holuba, musí obětovat jedny sedmimílové boty a naopak. Země Genova je však při výrobě pečených holubů rychlejší než při výrobě sedmimílových bot, a proto aby vyrobila jednoho pečeného holuba, musí obětovat jen půl páru sedmimílových bot, zatímco pokud chce vyrobit jedny sedmimílové boty, musí obětovat dva pečené holuby. Pro obě země bude tudíž žádoucí a výhodné, když se Eldorado specializuje na sedmimílové boty, protože jeho alternativní náklady (1 pečený holub) jsou určitě menší než alternativní náklady v Genově (2 pečení holubi). A naopak. Genova se bude specializovat na sedmimílové boty, neboť její náklady obětovaných příležitostí (½ sedmimílových bot) jsou nižší než náklady obětovaných příležitostí Eldorada (1 sedmimílové boty).
Země | Pečený holub | Sedmimílové boty |
Eldorado | 1 sedmimílové boty | 1 pečený holub |
Genova | ½ sedmimílových bot | 2 pečení holubi |
Příklad
Praktický lékař, který umí současně ve městě nejlépe psát na stroji, má absolutní výhodu ve znalosti medicíny i v rychlosti psaní oproti asistentce. Položme si otázku: je ekonomické, aby lékař dělal asistentku, i když je nejlepší široko daleko? Odpověď: Ne. Vyplatí se najmout si dobrou asistentku, aby se mohl soustředit na medicínu, která ho živí, zatímco asistentka bude psát a obstarávat jinou agendu, ve které je komparativně lepší než v medicíně.
Příklad
Čína má absolutní výhodu v pěstování rýže, Paraguay má zas absolutní výhodu ve výrobě vína. Je ekonomické, aby se každá ze zemí specializovala na oblast, kde vyrábí nejefektivněji, tzn. s nejnižšími výrobními náklady.
Smithovy úvahy, ve kterých vycházel z teorie absolutních výhod, překonal David Ricardo, když definoval zákon komparativních výhod. Tím klasickou teorii mezinárodního obchodu rozvinul a současně dokázal, že schopnosti a možnosti mezinárodního obchodování jsou mnohem širší, než se domníval Adam Smith. Pro mezinárodní obchod existují ekonomické a hospodářské důvody i v tom případě, když má jedna ze zemí, většinou vysoce rozvinutá, absolutní výhodu při výrobě všech produktů, pokud se ostatní státy soustředí na výrobu té komodity, která je pro každý stát relativně levnější. Pro vyspělý stát, který dosahuje u všech vyráběných komodit absolutní výhodu, je žádoucí soustředit se a vyrábět ten výrobek, u kterého v porovnání s dalšími státy dosahuje co největší absolutní výhody a další komodity, u kterých ale také vykazuje absolutní výhodu, dovážet z jiných zemí. Tím na jedné straně umožní jiné zemi také něco exportovat a získat tak devizové prostředky na úhradu zboží nakupovaného v zahraničí, a na straně druhé si uvolní zdroje, které potřebuje k výrobě nejefektivnějšího, a tudíž nejlukrativnějšího výrobku. Tento vyspělý stát tak dosáhne komparativní (srovnávací) výhodu a potěšen bude i méně rozvinutý stát, který si mezinárodním obchodováním taky hospodářsky pomohl. [67]
Definice
Komparativní výhodu můžeme přeložit jako poměrnou, srovnávací výhodu. Souvisí s omezeností zdrojů (tzv. hranicí produkčních možností) každé země. O komparativní výhodě hovoříme v případě, když každý stát vyrábí a vyváží ty komodity, které je schopen produkovat s relativně nižšími náklady, to znamená, že je při jejich výrobě relativně efektivnější než ostatní státy. A naopak nakupuje a importuje takové zboží, které produkuje s relativně vyššími náklady, to znamená, že je při jejich výrobě méně efektivní než jiné státy. Mezinárodní obchod se tak díky komparativním výhodám může smysluplně rozvíjet i mezi různě vyspělými státy. [67]
Na závěr je nezbytné učinit menší poznámku ke komparativní výhodě samotné. Komparativní výhoda bývá většinou uváděna v souvislosti s mezinárodním obchodem a odtud potom pramení asociace komparativní výhody ↔ mezinárodní obchod. Z hlediska historie ekonomického myšlení je tato asociace správná, nicméně může vyvolat dojem, že princip komparativních výhod vysvětluje pouze jakýsi specifický druh obchodu, a to obchod mezinárodní. Je pravdou, že princip komparativních výhod byl skutečně vyložen na příkladu mezinárodního obchodu. Vyhrazovat ovšem jeho působnost pouze na mezinárodní obchod není správné. Při výkladu komparativních výhod tedy je třeba zmínit, že se jedná o obecný princip dělby práce, bez ohledu na to, zda jsou jejími účastníky domácí subjekty, nebo dva různé státy (tj. domácí a zahraniční subjekt). Jedná se o obecný princip, který vysvětluje, proč k dělbě práce dochází tam, kde některý z účastníků je z hlediska produktivity práce v některé činnosti lepší než ostatní. [67]