1.2
Logistický management, logistické cíle, logistický systém
Logistický management chápeme jako integrované řízení hmotných a s nimi spojených informačních a hodnotových toků v celém průřezu od vývoje přes opatřování, výrobu, distribuci až k uživateli s cílem:
  • zajistit zákazníkovu spokojenost (vnější cíl),
  • při minimálních nákladech (vnitřní cíl).
Vnější logistický cíl lze definovat souhrnně jako optimální obsluhu zákazníka (zabudování reálných přání a požadavků zákazníka do logistické politiky plánů a koncepce logistického systému). V tomto smyslu je třeba myslet především na spolehlivé a krátké dodací lhůty, pružnost organizace, kompletnost dodávek a úroveň služeb.
Plnění vnějšího cíle lze měřit ukazateli logistických výkonů:
  • dodací lhůta,
  • průběžná doba,
  • spolehlivost dodávky (odchylka od sjednané lhůty),
  • odchylky od dodaného množství,
  • počet nevyhovujících dodávek či nevyhovujících kusů apod.
Vnitřní logistický cíl logistiku využívá ke snížení nákladů nebo ke snížení kapitálu investovaného do výrobních prostředků, což přispívá ke zvýšení výnosnosti a zisku podniku. Důležitou složkou celkových nákladů jsou logistické náklady:
  • náklady na plánování a řízení toku (náklady na vystavení objednávky, plánováním a řízením výroby apod.),
  • náklady na uskutečňování toku (náklady na dopravu, překládku, manipulaci apod.),
  • náklady na přerušení toku (náklady na držení zásob),
  • náklady na činnosti nepřidávající hodnotu pro zákazníka (náklady spojené s nedostatečnými nebo nesprávnými logistickými úkony).
Logistika by nemohla v podniku existovat, kdyby neměla žádný cíl. Logistická politika vyjadřuje cíle firmy v oblasti logistiky a přijímá koncepci k jejich dosažení. Logistické cíle musí být jasné, zřetelné a měřitelné, nemohou být v rámci podniku izolované, ale musí přispívat k realizaci podnikových cílů. Logistické cíle musí být formulovány tak, aby řízení materiálového toku vedlo k maximálnímu obratu při minimálních (logistických) nákladech a s minimálními investicemi (viz obrázek níže).
+
2. Logistické cíle
Obr. 2. Logistické cíle
Jinými slovy, jde o vytvoření podmínek pro co nejefektivnější překonání času a prostoru při reakci na požadavek zákazníka, čili:
  • spolehlivá a krátká dodací lhůta,
  • přijatelné náklady
    • na zásoby
    • z nedostatku zásob
    • na dopravu
    • na málo vytížené kapacity
  • požadovaná jakost,
  • požadovaná míra pružnosti.
Logistická koncepce je tvořena souhrnem rozhodnutí managementu firmy o povaze logistického systému, který má sloužit plánování a řízení materiálového toku. Určitou logistickou koncepcí je například:
  • přijetí režimu dodávek just-in-time nebo
  • plánování výroby podle úzkých míst nebo
  • elektronický způsob zpracování objednávek typu EDI (Electronic Data Interchange) atp.
Logistický systém je koncepčním souborem logistických prvků (technologií, nástrojů, informací a lidí), které jsou nositeli logistických funkcí (nakupování, řízení zásob, plánování výroby, skladování, vystavovaní celních dokladů, dopravy atd.). Cílové chování těchto funkcí musí být ve shodě s firemní logistickou politikou.
Symbolicky řečeno logistický systém by měl být „mostem“ mezi šedou logistickou teorií a věčně zeleným stromem života – tedy logistickou praxí. Jeho nosnými sloupy pak může být například:
  • úspěšné snižování zásob,
  • snižování logistických nákladů,
  • zvyšování finančního „průtoku“, hladkou realizací materiálového průtoku od nakupovaných surovin až k distribuci hotových výrobků k zákazníkům,
a základními stavebními kameny každého logistického systému:
  • lidé,
  • technologie,
  • nástroje,
  • informace.