Kapitola4
Komunikace a skupina
V průběhu svého profesního, ale i soukromého života se setkáte s různými skupinami. Ty jsou buď formální, nebo neformální. Jsou skupiny, kterými budete členy. Vlastně v průběhu celého vašeho života jste vždy členy nějaké skupiny. Každá skupina prochází několika základními fázemi: formování skupiny – utváření skupiny – vytváření norem ve skupině – aktivní práce skupiny. Takto vidí sociologové a jistě mají pravdu. Nezapomínejme, že skupina používá ve všech fázích základní prostředek, jak pro svůj vývoj a rozvoj, tak pro fungování a tím je komunikace. Následující obrázek ukazuje, jak taková komunikační struktura může vypadat.
+

Obr. 22. Komunikační hierarchie ve skupinách
Asi už tušíte, že vaše komunikace se odvíjí i od toho, jakou roli ve skupině zastáváte. Odborníci tvrdí, že se jedná vždy o dvě role: první se týká vašeho formálního postavení ve skupině, druhá je dána tím, jak komunikujete s ostatními. V malé skupině však můžete zastávat rolí dokonce více. Tyto další role jsou závislé na vaší osobnosti: myslitel – provozní role (vyhledávač zdrojů) – koordinátor – hlídač týmových vztahů – kontrolor termínů – specialista v oboru.
To jsou role ve skupině. Ale jak je to s tou komunikací. Mnohé napoví výše uvedený obrázek. Komunikace ve skupině probíhá v tzv. komunikačních sítích, které mj. udávají dynamiku celé skupiny. Nejefektivnější sítě umožňují komunikaci každého člena s každým, efektivní jsou také sítě centrální, kde všichni komunikují s vůdcem (hvězdice), efektivní jsou však pro řešení méně náročných problémů, u komplexnějších řešení je rychlejší a afektivnější pentagon, ten má však nejvíce chyb, ale jeho členové byli nejvíce spokojeni na rozdíl od hvězdice. Další (méně efektivní) typy jsou sítě typu ypsilon a řetěz. Jakmile se do studia dynamiky skupin ponoříte, zjistíte, že existují hlavní hybatelé (sociální vlivy = konformita), kteří ovlivňují komunikaci: potřeba být oblíben a potřeba mít pravdu.
Nezapomínejte, že komunikace probíhá i mimo bezprostřední kontakt. Internet, elektronická pošta, sociální sítě. I to jsou prostory pro uplatňování komunikačních potřeb ve skupině.
Příklad
Není dnes výjimečné, aby zaměstnanci firem vytvářeli utajené skupiny na sociálních sítích. Obdobně to dělávají děti, žáci i studenti, kteří mají snahu vytvářet uzavřená „místa“ v kyberprostoru (Viber, Messenger, Facebook aj.). Tam probíhá velká část neformální komunikace. Je zajímavé, že v takovýchto skupinách se mnohdy role a komunikační postoje mění. Možná za to může prvek „distanc“, který méně průbojným jedincům dovoluje naplno vyjádřit své názory a postoje.
Ve všech skupinách je důležitá hodnotící komunikace ze strany vedoucího (lídra). Každý člen skupiny má potřebu být hodnocen (ať už pozitivně nebo negativně). Toto hodnocení má motivační, korektivní a fixující efekty. Pokud je ve skupině rozebíráno negativní jednání, musí jeho hodnocení (vyjma pokárání) obsahovat ještě instrukce ke korekci negativně vnímané činnosti. Nedostatek jakéhokoliv druhu hodnocení je přijímáno negativně. Nezapomeňte, až budete v pozici lídra skupiny, přijměte za své, že hodnocení členů skupiny je žádoucí. Pokud zůstanete řadovým členem skupiny, vyžadujte zpětnou vazbu, která je výrazným motivačním prvkem.
Malá skupina je základním stavebním kamenem společnosti. Uvědomte si, že i rodina jako skupina, je nositelem hodnot, názorů, postojů, ale i emocí, aktivity atd. Vaše formální postavení se bude ve skupinách měnit, tak jako vaše role. Bylo by také potřeba upozornit, že i komunikační kanály a jejich účinnost je v různých skupinách jiná. Jinak probíhá komunikace u vás doma, jinak ve sportovní skupině a jinak na vašem pracovišti.
Skupiny dělíme na:
Základní role ve skupině je vždy dvojí:
Komunikace probíhá ve skupině:
Tzv. utajené komunikační skupiny jsou:
Hodnocení lídra ve skupině má prvek: