Management
Marek Vlček
Anotace

Smyslem výuky managementu je pochopit charakter teorie fungování organizace, chování lidí v organizaci, principy motivování, utváření požadované kvalifikační struktury a vytvoření pracovních a sociálních předpokladů k výkonu jednotlivých profesí. Hlavním cílem modulu je pochopit důležitost řízení lidských zdrojů v rámci daného prostředí a potřeb organizace, naučit se prosazovat změny pro udržení konkurenceschopnosti firmy, hospodařit s časem a umět předávat znalosti a dovednosti mezi pracovníky. Řízení lidských zdrojů je naplňováno všemi manažerskými funkcemi: plánováním, organizováním, personalistikou, vedením a kontrolováním, vedoucími k posílení účinnosti a efektivity firemního managementu.

Cíle

Předpokládané výsledky modulu – student:

umí vysvětlit základní pojmy a funkce managementu: vedení firmy, trh, organizace a plánování, řízení lidských zdrojů, řízení: obchodní, finanční aj.,

získá přehled historického vývoje jednotlivých škol,

umí zhodnotit problematiku organizování, význam rozdílných organizačních struktur – výhody, nevýhody, nové trendy (outsourcing, banchmarking),

dokáže posoudit důležitost personálních útvarů a zhodnotit jejich náplň: vyhledávání, výběr a rozmisťování pracovníků, vzdělávání a řízení pracovníků, předávání znalostí a dovedností (knowledge management),

vysvětlí osobnost manažera (odborné a lidské vlastnosti), typy vedoucího (byrokrat, autokrat, demokrat, liberál),

dokáže identifikovat talentovaného pracovníka (talent management),

dokáže efektivně hospodařit s časem (time management),

umí přecházet rizikům – ztráta pozice na trhu, ztráta důvěryhodnosti podniku pro investory, ztráta klíčových klientů, sesazení vyššího managementu (change management),

umí zhodnotit význam motivace (Maslowova pyramida), sebemotivace a delegování, formy odměňování,

prověřuje dle možností v praktických podmínkách doporučené manažerské metody,

umí sestavit logicky plán v časovém a funkčním rozlišení.

Klíčová slova
Management, rozhodování, plánování, organizování, vedení lidí, motivování, kontrolování, komunikace, firemní kultura, Time management.
Datum vytvoření
01. 02. 2019
Časová dotace
96 hodin
Jazyková verze
česky
Licence
ISBN 978-80-88418-22-1
Zdroje
  1. James H Donnelly, jr., James L. Gibson, John M. Ivancevich. Management. Grada Publishing, 1997. 824. ISBN 80-7169-422-3.
  1. prof. RNDr. Miroslav Hrabovský, DrSc. Základy obecného Managementu. Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 74. ISBN 80-244-1365-5.
  1. Autorita – Wikipedie, https://cs.wikipedia.org/wiki/Autorita, [online], [cit. 25.2. 2019].
  1. SMEJKAL, Vladimír a Karel RAIS. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, c2010. Expert (Grada). ISBN 9788024730516.
  1. BĚLOHLÁVEK, František. Organizační chování: jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Olomouc: Rubico, 1996. Učebnice pro každého (Rubico). ISBN 8085839091.
  1. BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011. Expert (Grada). ISBN 9788024732756.
  1. KNOBLAUCH, Jörg a kol. Time management: mějte svůj čas pod kontrolou. 1. české vyd. Praha: Grada, 2012. 206 s. ISBN 978-80-247-4431-5.
  1. AMSTRONG, M., STEPHENS, T. Management a leadership. 1. vyd. ČR, 2008. GRADA. ISBN 978-80-247-2177-4.
  1. BĚLOHLÁVEK, F. a kolektiv. Management. 1. vyd. Olomouc, s. 642. 2001. RUBICO. ISBN 80-85839-45-8.
  1. KAMP, D. Manažer 21. století. 1.vyd. GRADA PUBLISHING, a.s., Praha. 2000. ISBN 80-247-0005-0.
  1. OBST, O. a kolektiv. Základy obecného managementu. 1. vyd. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 2006. ISBN 80-244-1365-5.
  1. VEBER, J. a kolektiv. Základy managementu. 1.vyd. FORTUNA, Praha. 1996. ISBN 80-7168-358-2.
  1. KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-45-7.
  1. KRÁLÍČEK, Vladimír a Jan MOLÍN. Vnější a vnitřní kontrola z pohledu managementu. Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7478-557-3.
  1. BAČÍK, Petr a Jana BELLOVÁ. Vnější a vnitřní kontrola z pohledu managementu. Kralice na Hané : Computer Media (nakladatelství a vydavatelství, 2011. ISBN 978-80-7402-083-4.
  1. ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy : 13. vydání. Přeložil Martin ŠIKÝŘ. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5258-7.
  1. KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. 4., rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2007. ISBN 9788072611683.
  1. CEJTHAMR, Václav a Jiří DĚDINA. Management a organizační chování. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, c2010. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3348-7.
  1. URBAN, Jan. Firemní kultura a identita. Praha: Ústav práva a právní vědy, 2014. Právo a management. ISBN 9788087974056.
  1. TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada, 2004. Psyché (Grada). ISBN isbn8024704056.
  1. PAUKNEROVÁ, Daniela. Psychologie pro ekonomy a manažery. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. Management (Grada). ISBN 9788024738093.
  1. GRUBER, David. Time management: prokrastinace, konflikty, porady, vyjednávání, emaily, mobily, angličtina. 4. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2017. ISBN 9788072614806.
  1. PACOVSKÝ, Petr. Člověk a čas: time management IV. generace. Tábor: Time Expert, c2000. Cesty k osobní prosperitě (Time Expert). ISBN 8090278302.