Smyslem výuky managementu je pochopit charakter teorie fungování organizace, chování lidí v organizaci, principy motivování, utváření požadované kvalifikační struktury a vytvoření pracovních a sociálních předpokladů k výkonu jednotlivých profesí. Hlavním cílem modulu je pochopit důležitost řízení lidských zdrojů v rámci daného prostředí a potřeb organizace, naučit se prosazovat změny pro udržení konkurenceschopnosti firmy, hospodařit s časem a umět předávat znalosti a dovednosti mezi pracovníky. Řízení lidských zdrojů je naplňováno všemi manažerskými funkcemi: plánováním, organizováním, personalistikou, vedením a kontrolováním, vedoucími k posílení účinnosti a efektivity firemního managementu.
Předpokládané výsledky modulu – student:
umí vysvětlit základní pojmy a funkce managementu: vedení firmy, trh, organizace a plánování, řízení lidských zdrojů, řízení: obchodní, finanční aj.,
získá přehled historického vývoje jednotlivých škol,
umí zhodnotit problematiku organizování, význam rozdílných organizačních struktur – výhody, nevýhody, nové trendy (outsourcing, banchmarking),
dokáže posoudit důležitost personálních útvarů a zhodnotit jejich náplň: vyhledávání, výběr a rozmisťování pracovníků, vzdělávání a řízení pracovníků, předávání znalostí a dovedností (knowledge management),
vysvětlí osobnost manažera (odborné a lidské vlastnosti), typy vedoucího (byrokrat, autokrat, demokrat, liberál),
dokáže identifikovat talentovaného pracovníka (talent management),
dokáže efektivně hospodařit s časem (time management),
umí přecházet rizikům – ztráta pozice na trhu, ztráta důvěryhodnosti podniku pro investory, ztráta klíčových klientů, sesazení vyššího managementu (change management),
umí zhodnotit význam motivace (Maslowova pyramida), sebemotivace a delegování, formy odměňování,
prověřuje dle možností v praktických podmínkách doporučené manažerské metody,
umí sestavit logicky plán v časovém a funkčním rozlišení.
- James H Donnelly, jr., James L. Gibson, John M. Ivancevich. Management. Grada Publishing, 1997. 824. ISBN 80-7169-422-3.
- prof. RNDr. Miroslav Hrabovský, DrSc. Základy obecného Managementu. Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 74. ISBN 80-244-1365-5.
- Autorita – Wikipedie, https://cs.wikipedia.org/wiki/Autorita, [online], [cit. 25.2. 2019].
- SMEJKAL, Vladimír a Karel RAIS. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, c2010. Expert (Grada). ISBN 9788024730516.
- BĚLOHLÁVEK, František. Organizační chování: jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Olomouc: Rubico, 1996. Učebnice pro každého (Rubico). ISBN 8085839091.
- BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011. Expert (Grada). ISBN 9788024732756.
- KNOBLAUCH, Jörg a kol. Time management: mějte svůj čas pod kontrolou. 1. české vyd. Praha: Grada, 2012. 206 s. ISBN 978-80-247-4431-5.
- AMSTRONG, M., STEPHENS, T. Management a leadership. 1. vyd. ČR, 2008. GRADA. ISBN 978-80-247-2177-4.
- BĚLOHLÁVEK, F. a kolektiv. Management. 1. vyd. Olomouc, s. 642. 2001. RUBICO. ISBN 80-85839-45-8.
- KAMP, D. Manažer 21. století. 1.vyd. GRADA PUBLISHING, a.s., Praha. 2000. ISBN 80-247-0005-0.
- OBST, O. a kolektiv. Základy obecného managementu. 1. vyd. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 2006. ISBN 80-244-1365-5.
- VEBER, J. a kolektiv. Základy managementu. 1.vyd. FORTUNA, Praha. 1996. ISBN 80-7168-358-2.
- KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-45-7.
- KRÁLÍČEK, Vladimír a Jan MOLÍN. Vnější a vnitřní kontrola z pohledu managementu. Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7478-557-3.
- BAČÍK, Petr a Jana BELLOVÁ. Vnější a vnitřní kontrola z pohledu managementu. Kralice na Hané : Computer Media (nakladatelství a vydavatelství, 2011. ISBN 978-80-7402-083-4.
- ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy : 13. vydání. Přeložil Martin ŠIKÝŘ. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5258-7.
- KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. 4., rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2007. ISBN 9788072611683.
- CEJTHAMR, Václav a Jiří DĚDINA. Management a organizační chování. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, c2010. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3348-7.
- URBAN, Jan. Firemní kultura a identita. Praha: Ústav práva a právní vědy, 2014. Právo a management. ISBN 9788087974056.
- TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada, 2004. Psyché (Grada). ISBN isbn8024704056.
- PAUKNEROVÁ, Daniela. Psychologie pro ekonomy a manažery. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. Management (Grada). ISBN 9788024738093.
- GRUBER, David. Time management: prokrastinace, konflikty, porady, vyjednávání, emaily, mobily, angličtina. 4. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2017. ISBN 9788072614806.
- PACOVSKÝ, Petr. Člověk a čas: time management IV. generace. Tábor: Time Expert, c2000. Cesty k osobní prosperitě (Time Expert). ISBN 8090278302.