4.4
Životní cyklus výrobku
Na produkt můžeme pohlížet jako na člověka, který se narodí a pak má několik životních fází. Tedy i produkt má nějakou svou vývojovou fázi, kterou už jsme si probrali v předchozí kapitole. Následuje zrození v podobě zahájení prodeje, pak následují jednotlivé životní fáze produktu a nakonec přichází zánik produktu.
+

Zdroj: Autor Mwpnl, Image of the four major product life cycle stages, licence Creative Commons BY-SA 3.0.
Obr. 8. Životní cyklus produktu
Uvedení výrobku (Introduction)
- začíná v okamžiku, kdy se výrobek na trhu objeví a začíná být prodáván,
- většina kupujících o něm zatím neví, provádí se proto rozsáhlé reklamní aktivity, podnik vykazuje velmi nízkou míru zisku nebo dokonce ztrátu,
- kupujících mající zájem o nový výrobek je jen cca 2,5 % (inovátoři hledají změnu),
- podnik může proniknout na trh nízkou počáteční cenou výrobku a velkou reklamní kampaní (strategie pronikání), nebo vyšší počáteční cenou a reklamou zaměřenou na specifický segment zákazníků.
Růst (Growth)
- informovanost zákazníků o výrobku se podstatně zvýšila a prodej začíná stoupat, výrobek kupují již počáteční osvojitelé (na základě pozitivních zkušeností inovátorů),
- podnik začíná dosahovat malý zisk, proto konkurence začíná usilovat o proniknutí na tento trh, firma tedy produkt drobně vylepšuje a tím se udržuje na špici.
Zralost (Maturity)
- snažíme se, aby tato fáze trvala nejdéle,
- většina zákazníků o výrobku ví a již si jej koupila (poptávka je nejvyšší, avšak po dosažení vrcholu začíná klesat, spolu se ziskem podniku),
- intenzivní konkurence na trhu,
- podnik se snaží tuto fázi co nejvíce prodloužit, např. snížením ceny, hledáním nových tržních segmentů.
- snižuje se poptávka (technologické změny, změny vkusu spotřebitelů),
- kupují i opozdilci (kupující svázáni tradicemi, ke všemu novému silně podezřívaví),
- podnik musí správně načasovat ukončení výroby (nejen z hlediska zisku, ale i z pohledu zákazníků, kteří budou mít pocit, že podnik vyrábí zastaralé věci). [8]
Jaké značení stvrzuje skutečnost, že výrobek prošel postupem posuzování shody a vyhovuje technickým předpisům evropských směrnic?
Která fáze životního cyklu produktu je pro podnik nejziskovější?
Které oblasti musí výrobce promyslet při tvorbě nové koncepce produktu?