6.2
Podpora prodeje
Podpora prodeje je forma komunikace, která má za cíl stimulovat prodej výrobků a služeb prostřednictvím dodatečných podnětů. Reklama je zaměřena na změnu přístupu zákazníka k výrobku nebo firmě v delším časovém období, kdežto podpora prodeje stimuluje okamžitý prodej a její aktivity probíhají v určitém omezeném období. [8]
Nástroje podpory prodeje spotřebitelům
  • vzorky zdarma (posílány poštou, v obchodních domech, ochutnávky),
  • kupony (poukázka, která umožňuje při nákupu určitého výrobku získat výhodu, hlavní cíl je opětné zakoupení výrobku),
  • cenové stimuly (3 kusy v ceně 2, větší balení v ceně menšího),
  • prémie (vkládání drobných hraček do obalu se zbožím, alkohol se skleničkou, body u benzínových stanic, zlevněné zboží předplatitelům),
  • vystavení zboží (u pokladen, čela regálů, u plakátu či velkého dekorativního předmětu, velká láhev piva),
  • soutěžní hry, loterie (přímo v obchodě, výhra je výrobek),
  • dárky (předměty se jménem firmy, tužky, kalendáře),
  • věrnostní prémie (forma peněžité či nepeněžité odměny, kterou získává klient firmy, který pravidelně využívá jejích služeb nebo kupuje její výrobky např. v hotelnictví, letecké společnosti). [8]
Nástroje podpory prodeje v distribuční síti
Tyto nástroje jsou zaměřené na velkoobchod a maloobchod. Hlavním cílem je zapojení obchodu do distribuce a prodeje určitého výrobku ve větším rozsahu. Nástroje podpory prodeje v distribuční síti:
  • společná reklama (výrobce poskytne velkoobchodu a maloobchodu prostředky a informace k reklamě, výrobce část nákladů uhradí nebo mu poskytne při odběru slevu),
  • obchodní sleva (výrobce poskytne slevy maloobchodu, když nakoupí větší množství zboží nebo vystaví zboží na určitém místě),
  • veletrhy a výstavy (prezentace a prodej svých výrobků). [8]