6.4
Přímý marketing (direct marketing)
Přímý marketing se uskutečňuje prostřednictvím pošty, telefonu, TV, rozhlasu či tisku a se zákazníkem se pracuje adresně na základě databáze. Mezi prodejcem a zákazníkem existuje přímá vazba bez mezičlánků. Často využíváno bankami, pojišťovnami, leteckými společnostmi, cestovními kancelářemi. [10]
Formy přímého marketingu
  • prodej poštou – historicky nejstarší (od r. 1872 v USA), poštou rozesílané nabídky, které obsahují všechny nezbytné informace k uskutečnění prodeje. Silnou stránkou je přesné zacílení, možnost zaslání nabídky i s předměty podporujícími prodej (vzorek, CD…), forma nabídky může být různá od jednoduchého nabídkového listu, brožury až po katalog se zpětnou obálkou.
  • televize a rozhlas – je známo spíše jako teleshopping (WS kuchyňské krouhače, nože apod.). Výhodou je, že televize může ukázat využití a použití výrobku, což má velký význam při rozhodování zákazníka o koupi výrobku. Rozhlas je používán spíše u stanic zacílených pro mladé posluchačstvo během hudebních pořadů, nabízený sortiment vychází ze zájmu posluchačů těchto pořadů (CD, plakáty, trička se zpěváky, lístky na koncerty).
  • telemarketing – lidský hlas je nejpřesvědčivějším komunikačním nástrojem, a proto jej využíváme v komunikaci po telefonu. Komunikace je obousměrná, je možno klást otázky a odpovídat na ně, což pozitivně působí v procesu rozhodování kupujícího. Konverzace může být rychle přizpůsobena chování a zájmu zákazníka a v případě nezájmu může být hovor rychle a taktně ukončen. Nevýhoda je, že řada lidí považuje telemarketing za rušivý vpád do soukromí, obtěžování a ztrátu času. [8]