Kapitola3
Základy profesní etiky
Pro definování etiky v podnikání mají značný význam dva základní pojmy: podnikavost a podnikání. Pojem podnikavost specifikuje zejména ekonomie, do které tento pojem zavedl na počátku 20. století významný ekonom Josef A. Schumpeter a následně jej rozvinul zakladatel nové institucionální ekonomie Ronald H. Coase.
+
4. Josef A. Schumpeter. Zdroj [11]
Obr. 4. Josef A. Schumpeter. Zdroj [11]
+
5. Ronald H. Coase. Zdroj [12]
Zdroj: Autor Coase-Sandor Institute for Law and Economics, University of Chicago Law School, Ronald Coase smiling. From UChicago Law archives.
Obr. 5. Ronald H. Coase. Zdroj [12]
Podívejme se na definici toho, co to je podnikavost:
Definice
Podnikavost je soubor subjektivních i objektivních předpokladů a schopností pro podnikání. [5]
Podnikavost můžeme členit na:
  • podnikavost vnější - tou se rozumí schopnost odhalit, objevit, ale také záměrně vytvořit a následně efektivně využít příležitosti, které podnikatelskému subjektu vznikají z aktivní interakce s okolím a zejména s trhem.
  • podnikavost vnitřní - tou se rozumí aktivní, iniciativní a tvůrčí nacházení a efektivní využívání vnitropodnikových příležitostí. Může se tak týkat libovolné oblasti podnikové organizace, zdůrazňuje tvůrčí aktivitu, zlepšovatelství, racionalizaci práce, soutěživost apod. [5]
S podnikavostí pak dále úzce souvisí pojem podnikání. Na tento pojem můžeme nahlížet z více dimenzí, např. z pohledu ekonomického, právního, sociologického či psychologického. Z ekonomického pohledu je podnikání charakterizováno takto:
Definice
Zapojení ekonomických zdrojů a jiných aktivit tak, aby se zvýšila jejich původní hodnota. Jedná se o dynamický proces, kterým je vytvářena přidaná hodnota, respektive zisk. [5]
Při samotném podnikání se do popředí dostává především podnikatelská činnost, v rámci níž je nutné bedlivě zvažovat ekonomická rozhodnutí, zvážený postup a angažovanost podnikatele, respektive vedoucích pracovníků. Spektrum aktivit souvisejících s podnikáním je opravdu velmi široké. Podnikatelská činnost je pak rozlišována jako cílevědomá, iniciativní, kreativní, praktická, organizovaná čí řízená.
A tím se dostáváme k etice v podnikání. Ta se totiž orientuje na sladění etických principů a podnikatelských činností a samozřejmě, že zcela zásadní roli v ní mají etické hodnoty, a to jak individuálních, tak podnikatelských subjektů, zejména pak podniků. Etika v podnikání se zabývá řešením nejrůznější etických problémů a dilemat, které odráží složitost a různorodost vztahů a zájmů v podnikání a v obchodě. Etika v podnikání je proto velmi komplexní. Podnikání je chápáno z pohledu celého spektra skupin participujících na podnikání.
Vysoká míra etického jednání, rozhodování a vyhodnocení vyžaduje, aby se s každou skupinou participující na podnikání jednalo čestným a férovým způsobem. To znamená hlavně dodržování etických pravidel a dalších regulativních nástrojů, což mnohdy není jednoduché, protože někteří lidé stále věří, že podnikání je úzce spjato s korupcí a myslí si o něm, že je automaticky nemorální a neetické. Nicméně mnoho jiných podnikatelských subjektů naproti tomu opět tvrdí, že v tak silném konkurenčním prostředí je nutné podnikat v souladu s etickými standardy, které jsou nezbytné k dosažení prosperity a úspěchu. A z toho pak mnozí vyvozují, že etika v podnikatelské činnosti by měla být na vyšší úrovni než v jiných segmentech společnosti. [5]
Podívejme se v další kapitole na to, jak se podnikatelská etika stala významnou součástí etiky jako vědní disciplíny.