Sociální komunikace a výcvik sociálních dovedností
Monika Jadrná
Anotace

V první části výukového materiálu je popsána komunikace obecně, jsou charakterizovány různé komunikační modely. V oblasti sociální komunikace je objasněna funkce lidského komunikování, věcná a vztahová stránka komunikace, je zdůrazněna důležitost vnímání a naslouchání, a to zvláště aktivního naslouchání. Značná část výukového materiálu je věnována formám komunikace – verbální a neverbální, a základním způsobům chování člověka s důrazem na asertivní chování a řešení konfliktů. Další kapitoly se věnují sociálním skupinám podle různých kritérií. Jsou charakterizovány komunikační struktury v malých skupinách. Dále jsou vysvětleny základní pojmy jako sociální pozice, sociální status a sociální role. Poslední kapitola se věnuje sociální kognici, sociální percepci a sociální inteligenci. Studenti jsou seznámeni se základními chybami v sociální percepci a s pojmem altruismus. Výukový materiál je doplněn dvěma osobnostními testy: Test asertivity a Test emocionální inteligence. Součástí modulu jsou doplňující videa, obrázky, příklady z praxe, modelové příklady.

Cíle

Cílem výukového materiálu je získat základní teoretické znalosti v oblasti sociální komunikace a osvojit si jejich použití v praxi. Absolvent je schopný rozlišovat různé komunikační styly jednání včetně svého. Zvládá techniky asertivního jednání, uvědomuje si svá asertivní práva a nabyté znalosti a umí je uplatnit v praxi.

Klíčová slova
sociální komunikace, komunikační modely, metakomunikace, proces vnímání, aktivní naslouchání, verbální komunikace, neverbální komunikace, paralingvistika, asertivní chování, sociální skupiny, proces socializace, sociální pozice, status a role, sociální percepce, emocionální inteligence, altruismus
Datum vytvoření
25. 01. 2019
Časová dotace
60 hodin
Jazyková verze
česky
Licence
ISBN 978-80-88418-31-3
Zdroje
  1. ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. 10. vydání. Praha: Grada, 2007. 800 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
  1. ATKINSON, Rita L. Psychologie. Praha: Portál, 2003. 751 s. ISBN 80-7178-640-3.
  1. BARRETT, Louise, DUNBAR, Robin a LYCETT, John. Evoluční psychologie člověka. Praha: Portál, 2007. 551 s. ISBN 978-80-7178-969-7.
  1. BROCKERT, Siegfried, BRAUN, Gabriele. Testy emocionální inteligence: 52 testů EQ. Praha: Ikar, 1997. 176 s. ISBN 80-7202-149-4.
  1. DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. 6. vydání. Praha: Grada, 2008. 502 s. ISBN 978-80-247-2018-0.
  1. GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. 2. vydání. Přeložila Markéta BÍLKOVÁ. Praha: Metafora, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7359-334-6.
  1. GROWTH. Youtube channel. Reč tela časť 1. – Ako spoznať reč tela. Online [cit.25-01-19]. In https://www.youtube.com/watch?v=NMOQBK-MKyk. Licence Creative Commons BY 3.0.
  1. GROWTH. Youtube channel. Reč tela časť 2. - Základné znaky. Online [cit.25-01-19]. In https://www.youtube.com/watch?v=ktNXRArSVSA. Licence Creative Commons BY 3.0.
  1. GROWTH. Youtube channel. Reč tela časť 3. – Ako zmenit reč tela. Online [cit.25-01-19]. In https://www.youtube.com/watch?v=33Q7YmqnYaM. Licence Creative Commons BY 3.0.
  1. HARTL, Pavel, HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. 774 s. ISBN 9788071783039.
  1. JIŘINCOVÁ, Božena. Efektivní komunikace pro manažery. Praha: Grada, 2010. Vedení lidí v praxi. 142 s. ISBN 978-80-247-1708-1.
  1. KOHOUTEK, Rudolf. Základy sociální psychologie. Brno: CERM, 1998. 181 s. ISBN 80-7204-064-3.
  1. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme: kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1988. Členská knižnice (Svoboda). 235 s.
  1. LEAVITT, Harold J. Some effects of certain communication patterns on group performance. The Journal of Abnormal and Social Psychology, Vol 46(1), Jan 1951, 38-50.
  1. MEDZIHORSKÝ, Štefan. Asertivita. Praha: Elfa, 1991. 75 s. ISBN 80-900197-1-4.
  1. MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2., doplněné a přepracované vydání. Praha: Grada, 2010. 328 s. ISBN 978-80-247-2339-6.
  1. NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. 287 s. ISBN 9788020006905.
  1. NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. 172 s. ISBN 80-247-0738-1.
  1. NOVÁK, Tomáš, CAPPONI, Věra. Asertivně do života. 3., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2012. Psychologie pro každého. 168 s. ISBN 978-80-247-3869-7.
  1. PRAŠKO, Ján, PRAŠKOVÁ, Hana. Asertivitou proti stresu. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2007. Psychologie pro každého. 280 s. ISBN 978-80-247-1697-8.
  1. RUISEL, Imrich. Základy psychologie inteligence. Praha: Portál, 2000. 183 s. ISBN 80-7178-425-7.
  1. Mr. Bean Official. The Exam. Online [cit.25-01-19]. In https://www.youtube.com/watch?v=9LhLjpsstPY.
  1. ČSFD. Tarzan. Online [cit.25-03-27]. In: https://www.csfd.cz/film/13288-tarzan/prehled/