1.1
Klasifikace cestovních kanceláří
Podniky cestovních kanceláří se od sebe liší základními charakteristikami, které lze využít jako kritéria pro jejich klasifikaci, např. podle předmětu činnosti, formy vlastnictví, velikosti…Cestovní kancelář je v podstatě základní provozní jednotka cestovního ruchu, jejímž předmětem činnosti je zprostředkování, organizování a zabezpečování služeb souvisejících s cestovním ruchem.
- Podle velikosti rozlišujeme:
malé, střední a velké CK. Kritérium velikosti může být počet zaměstnanců, dosahovaný objem tržeb, počet zákazníků a další. Malých a středních cestovních kanceláří je poměrně mnoho, což je dáno relativně nízkou kapitálovou náročností na jejich založení. Výhodou malých cestovních kanceláří je jejich jednoduchá organizační struktura, kumulování pracovních činností, sice větší náročnost na znalosti pracovníků, ale určitě zajímavější a pestřejší pracovní činnosti.
- Podle vlastnických vztahů:
všechny cestovní kanceláře jsou ve vlastnictví buďto fyzických osob – podnikatelů nebo jednotlivých právnických osob. Zde jsou pak využívány všechny formy dané zákonem o obchodních korporacích, většinou společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti.
- Podle předmětu činnosti rozlišujeme:
organizátory cestovního ruchu - touroperátory (cestovní kanceláře, tour operators, wholesalers, Reiseveranstalter), tito jsou organizátoři zájezdů. Organizátoři kontrahují služby cestovního ruchu od jednotlivých dodavatelů, vzájemně je kombinují a vytvářejí „balíky služeb“ (packages, arrangements, Leistungspakete), publikují je zejména v katalozích a prodávají ve vlastní prodejní síti, často však prostřednictvím sítě zprostředkovatelů,
zprostředkovatele (cestovní agentury, retailers, Reisevermittler). Tito se zabývají prodejem produktů touroperátora a dále zprostředkovávají pro klienty jednotlivé druhy služeb, např. dopravní, ubytovací, víza …. Náklady své činnosti kryjí z provize za zprostředkování služeb.
- Podle zaměření nabízených zájezdů:
všeobecné CK, které poskytují služby v plném rozsahu, mají proto potřebný pracovní aparát a přiměřené materiální vybavení,
specializované CK, které umožňují dosáhnout vyšší kvality služeb tím, že se specializují na určitý druh a rozsah služeb, případně na určitou klientelu. Jedná se např. o cestovní kanceláře zaměřené na sportovní a dobrodružný cestovní ruch, např. CK Adventura, na vodní turistiku Cestovní vodácká kancelář CVOK, nebo teritoriálně specializované kanceláře na určité oblasti, např. na Chorvatsko, na Severní Ameriku, nebo specializované kanceláře na kongresovou a incentivní turistiku, lázeňské pobyty a jiné. Na firemní klientelu se specializují cestovní kanceláře, které firmám zařizují služební cesty jejich zaměstnanců.
- Podle způsobu zajištění rozlišujeme:
služby vlastní - tyto služby zajišťují cestovní kanceláře vlastními pracovníky a vlastními prostředky. Jedná se např. o průvodcovskou službu, ale pouze tehdy, je – li průvodce zaměstnancem cestovní kanceláře,
služby zprostředkované - jedná se o většinu služeb cestovních kanceláří. Jsou to služby jiných provozovatelů, jejichž prodej cestovní kancelář účastníkům cestovního ruchu zprostředkovává. Prodej těchto služeb má cestovní kancelář většinou zabezpečené smluvně.
- Podle způsobu prodeje rozlišujeme:
služby jednotlivé - CK zajišťuje účastníku CR jen některé služby pro jeho cestu - zajištění víza, letenku, zajištění ubytování v požadovaném místě …
služby komplexní - CK prodává účastníku CR celý komplex služeb, které souvisejí s jeho cestou a programem v místě pobytu, tj. produktový balíček – zájezd.
- Podle způsobu přípravy rozlišujeme:
služby předem připravené (standardní zájezdy) - jsou to připravené a službami zajištěné pobyty a zájezdy. Tyto standardní pobyty a zájezdy jsou CK nabízeny formou katalogů, propagačních letáků, inzerátů apod. Účastníci si z uveřejněné nabídky mohou vybrat, při účasti na zájezdu se však již musí podřídit připravenému programu,
služby na objednávku pro skupiny (forfaitové zájezdy) - CK zajišťují služby podle objednávky zákazníka, který si sám určí místo pobytu, druh a kvalitu jednotlivých služeb a program. Většinou se nabízejí pro ucelené kolektivy,
služby na míru (zájezd šitý na míru) – zájezd na zakázku sestavený přesně podle požadavků zákazníka – většinou jednotlivce. Zákazník si určí, resp. konzultuje a vybírá místo a druh ubytování, způsob a termín dopravy, navštívené atraktivity a další služby.
- Podle územního hlediska hovoříme o:
výjezdových CK - ty působí v místě bydliště účastníka CR, jinak se jim říká outgoingové CK, uskutečňují pasivní CR (cestovní ruch). Poskytují služby našim občanům a zabezpečují jim služby v jiném státě,
příjezdových CK – působí v místě rekreačního (přechodného) pobytu účastníka CR, IA (incomingové CK), uskutečňující aktivní CR. Zajišťují služby zahraničním návštěvníkům. Podstatou činnosti těchto firem je nákup služeb v místě nebo regionu (ubytování, doprava apod.) a následný prodej do zahraničí, kde konečný odběratel může být i jednotlivec, ale většinou je to zahraniční touroperátor. Mezi oběma by měla být dobrá spolupráce, včasná a přesná informovanost, zejména o rozsahu a kvalitě poskytovaných služeb,
domácích CK – v současné situaci na trhu CR se řada CK zabývá také nabídkou domácích pobytů a zájezdů.
- Podle účelu a důvodu cesty rozlišujeme:
cesty ve volném čase, tj. za odpočinkem a za zábavou, tzv. „Leisure travel“. Hovoříme pak o cestovních kancelářích a agenturách, které se zabývají cestami na dovolenou, za poznáním, zábavou, sportem, dobrodružstvím, tedy převážně službami cestovního ruchu pro veřejnost,
cesty pracovní a obchodní, tzv. „Business travel“, kdy cestovní kanceláře a cestovní agentury pracují především pro firmy a obchodní společnosti. Zařizují jim služební cesty jejich pracovníků, školení a konference a incentivní akce.