Kapitola6
Zákon o některých podmínkách podnikání v oblasti CR – 159/99 Sb.,
Zákon 159/99 Sb. O některých podmínkách podnikání v oblasti CR vychází ze Směrnice č. 90/314/EHS z 13. 6. 1990. Tato Směrnice se zabývá především podnikáním v oblasti tvorby zájezdů, cestovní smlouvou a případy, kdy CK neplní své závazky vůči svým klientům v souvislosti s pořádáním zájezdů.
Dne 1. 7. 2018 nabyl účinnosti zákon č. 111/2018 Sb., kterým byl změněn zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů. Přesné znění zákona by měl znát každý vedoucí pracovník CK, zde ve skriptech nejsou jednotlivé paragrafy doslovně citovány. Zákonem č. 111/2018 Sb. byl také zřízen garanční fond cestovních kanceláří.
Tento zákon zapracovává příslušné předpisy EU pro oblast zájezdů a spojených cestovních služeb a upravuje podmínky jejich nabízení, prodeje a zprostředkování, rozsah ochrany zákazníků pro případ úpadku cestovní kanceláře a výkon státní správy v oblasti cestovního ruchu.
Zákon se nevztahuje na zájezdy nebo spojené cestovní služby:
- na dobu kratší než 24 hodin, jestliže nezahrnují nocleh (výlety),
- jejichž nabízení, prodej nebo zprostředkování není činností vykonávanou podnikatelským způsobem (zahrádkáři si sami zorganizují zájezd na Floru Olomouc),
- zakoupené osobou na základě rámcové smlouvy o pořádání pracovních cest souvisejících s její obchodní činností, podnikáním nebo povoláním (např. Třinecké železárny mají s nějakou CK Rámcovou smlouvu a na jejím základě CK pro pracovníky TŽ zařizuje služební cesty – jedná se sice o kombinaci služeb, ale je to v rámci služební cesty, tudíž to nepodléhá zákonu 159/99 Sb.).
Typy služeb cestovního ruchu
Službou cestovního ruchu je doprava zákazníka, ubytování, nájem automobilu, nebo jiná služba, např. prodej vstupenek na kulturní nebo sportovní události, prodej skipasů nebo nájem sportovního vybavení.
Co zájezd je
Zájezdem je pak soubor alespoň dvou různých typů služeb cestovního ruchu pokud:
- soubor těchto služeb je nabízen jediným podnikatelem, případně je sestaven na žádost nebo podle výběru zákazníka ještě před uzavřením jediné smlouvy o zájezdu, nebo
- bez ohledu na to, zda jsou uzavřeny samostatné smlouvy s jednotlivými poskytovateli služeb jsou tyto služby:
Co zájezd není
Zájezdem není soubor služeb cestovního ruchu, pokud tyto služby:
- nepředstavují významnou část zájezdu, přičemž se má za to, že významnou část zájezdu představují v případě, kdy tvoří alespoň 25 % celkové ceny zájezdu a nejsou inzerovány jako podstatná část zájezdu (např. ubytování v Chorvatsku a služby delegáta – jsou to 2 služby, ovšem cena delegáta netvoří 25% z ceny ubytování),
- jsou vybrány a zakoupeny až po zahájení poskytování některého z typů služeb cestovního ruchu (klient si koupil letenku, odletěl a až poté např. telefonuje do CK a chce ještě pronájem auta).
Prodejem zájezdu se rozumí okamžik uzavření smlouvy o zájezdu.
Spojené cestovní služby
Vedle zájezdu je to nový cestovní produkt, který smí nabízet a prodávat pouze cestovní kancelář. Spojenými cestovními službami jsou dvě různé služby cestovního ruchu zakoupené pro účely téže cesty, které nejsou zájezdem. Na jejich poskytnutí jsou v cestovní kanceláři uzavřeny samostatné smlouvy od dvou různých poskytovatelů služeb (např. jedna smlouva na dopravu a jedna na ubytování).
CK zákazníkovi při jediné návštěvě či kontaktu se svým prodejním místem zprostředkuje samostatný výběr a samostatnou platbu každé jednotlivé služby cestovního ruchu.
SCS (Spojené cestovní služby) jsou také to, když CK zprostředkuje cíleným způsobem pořízení alespoň jedné další služby CR od jiného poskytovatele služeb cestovního ruchu, a pokud je smlouva s tímto poskytovatelem uzavřena do 24 hodin po potvrzení rezervace první služby cestovního ruchu.
Poněvadž SCS nejsou zájezd, cestovní kancelář, která koupi spojených cestovních služeb zprostředkovala, nenese odpovědnost za jejich řádné poskytnutí. V případě jakýchkoliv problémů se tak klient musí obrátit přímo na poskytovatele těchto služeb.
Veškeré platby za SCS jsou pojištěny pro případ jejího úpadku. Nejsou však pojištěny pro případ úpadku poskytovatele těchto služeb.
Příklad: V cestovní kanceláři klient uzavřel tři samostatné smlouvy na jednotlivé služby cestovního ruchu. Jednu smlouvu na ubytování od dodavatele A. Druhou smlouvu na letenky od dodavatele B. Třetí smlouvu na pronájem auta od dodavatele C. Klient odjede na dovolenou a zjistí, že dodavatel B, který mu poskytl letenky, zkrachoval. Nemůže se dostat zpět. V tomto případě cestovní kancelář, která mu spojené cestovní služby zprostředkovala, nezajišťuje náhradní dopravu. Není totiž odpovědná za přepravu. Oproti tomu zájezd pořádaný cestovní kanceláří je pro tyto účely zajištěn a klient se spolehlivě dostane domů. Cestovní kancelář nese odpovědnost za poskytnuté služby.
Prodejní místo
Prodejním místem se pro účely tohoto zákona rozumí jakékoli prostory, internetová stránka nebo online prodejní zařízení.
Cestovní kancelář
CK je podnikatel, který je na základě „koncese“ je oprávněn vytvářet a prodávat zájezdy nebo zprostředkovávat SCS. Může to být jak český podnikatel, tak také firma, která má sídlo v jiném členském státě Evropské unie, včetně online prodeje. Tato cestovní kancelář musí být zajištěna pro případ úpadku.
V rámci koncese může cestovní kancelář rovněž:
- nabízet a prodávat jednotlivé služby cestovního ruchu,
- organizovat kombinace služeb cestovního ruchu a nabízet je a prodávat jiné cestovní kanceláři za účelem jejího dalšího podnikání, tj. jedná se sice o kombinaci služeb CR, která splňuje podmínku slova „zájezd“, ale není prodávána zákazníkovi, tj. tomu, kdo bude tuto kombinaci využívat. Zákazníkovi ji bude nabízet a prodávat až další podnikatelský subjekt (jiná CK), která vůči zákazníkovi musí splnit všechny povinnosti vyplývající ze zákona, tj. bude pojištěna proti krachu,
- zprostředkovávat prodej jednotlivých služeb cestovního ruchu pro jinou cestovní kancelář nebo cestovní agenturu, případně pro jiné osoby (dopravce, pořadatele kulturních, společenských a sportovních akcí apod.),
- zprostředkovávat prodej zájezdu pro jinou cestovní kancelář; smlouva o zájezdu v těchto případech musí být uzavřena jménem cestovní kanceláře, pro kterou je zájezd zprostředkováván,
- prodávat věci související s cestovním ruchem, zejména vstupenky, mapy, plány, jízdní řády, tištěné průvodce a upomínkové předměty.
Cestovní agentura
Naproti tomu "cestovní agentura" je podnikatel, který je oprávněn na základě ohlášení volné živnosti provozovat činnost v rozsahu výše uvedených pěti bodů, tj. CA může vykonávat stejné činnosti jako CK, pouze nesmí sama vytvářet zájezdy.
Povinnosti CA:
- CA je povinna označit provozovnu a propagační a jiné materiály určené zákazníkovi slovy "cestovní agentura",
- cestovní agentura nesmí zprostředkovat prodej zájezdu pro osobu, která není cestovní kanceláří,
- v propagačních, nabídkových a jiných materiálech, včetně jejich elektronických forem, musí vždy informovat, pro kterou cestovní kancelář je prodej zájezdu zprostředkováván; v případě nabízení zájezdu prostřednictvím internetových stránek musí být tato informace uvedena zřetelně na stejné úrovni internetové stránky jako podstatné informace o zájezdu,
- před uzavřením smlouvy o zájezdu předložit zájemci o uzavření smlouvy o zájezdu na jeho žádost k nahlédnutí doklad o pojištění proti krachu,
- před zahájením zprostředkování prodeje zájezdů pro CK z EU musí bezodkladně informovat o této skutečnosti Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen "ministerstvo"), a to včetně údajů o rozsahu pojištění záruky pro případ úpadku nebo bankovní záruky,
- při zprostředkování prodeje zájezdu pro CK z EU předložit zájemci na jeho žádost k nahlédnutí opis oprávnění k provozování cestovní kanceláře včetně jeho úředně ověřeného překladu a informovat zájemce o rozsahu pojištění záruky pro případ úpadku nebo bankovní záruky,
- při zprostředkování prodeje zájezdu prostřednictvím prostředků komunikace na dálku poskytnout zájemci všechny nezbytné údaje týkající se zájezdu,
- při zprostředkování prodeje zájezdu přijmout zprávy, požadavky nebo stížnosti zákazníka týkající se zájezdu, jehož prodej zákazníkovi zprostředkovala, a bez zbytečného prodlení je předat cestovní kanceláři, která je pořadatelem zájezdu.
Zákazník, repatriace a cena zájezdu
Zákazníkem je osoba, která má v úmyslu uzavřít nebo uzavře s cestovní kanceláří smlouvu o zájezdu nebo spojených cestovních službách, nebo osoba, v jejíž prospěch byla některá z těchto smluv uzavřena, anebo osoba, které byla smlouva postoupena. (Koupíme rodičům zájezd, oni jsou zákazníci.)
Repatriací je pro účely tohoto zákona doprava z místa pobytu do místa odjezdu, nebo do jiného místa, na němž se cestovní kancelář se zákazníkem dohodla, pokud je tato doprava součástí zájezdu.
Cenou zájezdu je cena zaplacení za zájezd, včetně zaplacení „poukazu na zájezd“. Oprávněným k plnění v případě úpadku cestovní kanceláře je držitel tohoto poukazu na zájezd.
Podmínky k udělení koncese pro provozování cestovní kanceláře
U živnosti „Provozování cestovní kanceláře“ je předmět koncese rozdělen, a to takto: „Provozování cestovní kanceláře – pořádání zájezdů nebo zprostředkování spojených cestovních služeb“. Vymezení předmětu podnikání je věcí podnikatele a může být dáno především jeho úzkou specializací, tj. zaměřením na prodej zájezdů či výhradní orientací na zprostředkovávání spojených cestovních služeb.
Při žádosti o koncesi pro provozování cestovní kanceláře musí žadatel předložit na živnostenském úřadě:
- údaj, zda žádá o udělení koncese v rozsahu pořádání zájezdů, nebo zprostředkování SCS,
- stejnopis smlouvy o pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře a platné pojistné podmínky, doklad o zaplacení pojistného a doklad o zaplacení spoluúčasti, byla-li v pojistné smlouvě sjednána, anebo stejnopis bankovní záruky pro případ úpadku,
- kopii potvrzení o úhradě ročního příspěvku do garančního fondu cestovních kanceláří (dále jen „garanční fond“) na příslušný kalendářní rok,
- podnikatelský záměr, který obsahuje podrobnější údaje o činnosti žadatele, a to zejména: ve kterých oblastech cestovního ruchu hodlá podnikat, zda součástí zájezdů nebo zprostředkování spojených cestovních služeb bude i doprava, za jaké služby, které jsou součástí zprostředkovaných spojených cestovních služeb, bude žadatel vybírat platby přímo od zákazníků, předpokládaný počet zákazníků, a v případě, že jde o cestovní kancelář, která ke dni podání žádosti již provozovala činnost, i počet zákazníků odbavených v rámci zájezdu v předchozím kalendářním roce,
- prohlášení o předpokládaném datu zahájení činnosti.
K žádosti o koncesi pro provozování CK vydává závazné stanovisko MMR (ministerstvo pro místní rozvoj), a to na základě posouzení podkladů (pojistné smlouvy a podnikatelského záměru). Pokud pojistná smlouva pokrývá podnikatelský záměr, je zaplacen poplatek do garančního fondu a je uzavřená smlouva o pojištění záruky pro případ úpadku, nebo bankovní záruka, vydá ministerstvo kladný posudek.
Jedná se o koncesovanou živnost a žadatel musí prokázat odbornou způsobilost, kterou prokazuje předložením dosaženého vzdělání a případně i praxi:
- vysokoškolské vzdělání v studijním programu nebo oboru zaměřeném na cestovní ruch,
- vyšší odborné vzdělání v studijním programu nebo oboru zaměřeném na cestovní ruch ,
- úplné střední vzdělání s maturitou v oboru zaměřeném na cestovní ruch,
- vysokoškolské vzdělání a 1 rok praxe v oboru,
- vyšší odborné vzdělání a 3 roky praxe v oboru,
- střední vzdělání s maturitní zkouškou a 6 let praxe v oboru,
- osvědčení o rekvalifikaci.
Seznam cestovních kanceláří
Ministerstvo vede seznam cestovních kanceláří, který je veřejně přístupný na internetových stránkách ministerstva a obsahuje základní údaje o pojištěných CK.