6.1
Pojištění CK proti úpadku
Cestovní kancelář je povinna sjednat pojištění záruky pro případ úpadku nebo bankovní záruku pro případ úpadku, na základě kterých vzniká zákazníkovi cestovní kanceláře právo na plnění v případech, kdy cestovní kancelář z důvodu svého úpadku:
- neposkytne zákazníkovi repatriaci,
- nevrátí zákazníkovi zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu včetně ceny zaplacené za poukaz na zájezd v případě neuskutečnění zájezdu (refundace plná),
- nevrátí zákazníkovi rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil pouze zčásti. (refundace částečná – za nečerpané služby).
Cestovní kancelář zprostředkující spojené cestovní služby je povinna sjednat pojištění záruky pro případ úpadku nebo bankovní záruku i na veškeré platby, které obdržela od zákazníka. Repatriaci zákazníka je cestovní kancelář povinna pojistit jen v případě, že je odpovědná za přepravu, tj. jedná se o její vlastní dopravní prostředek.
Smlouva o pojištění záruky pro případ úpadku musí být uzavřena v písemné formě, a musí být sjednána tak, aby se pojištění vztahovalo na veškeré zájezdy a na poukazy na zájezd prodané za trvání pojištění záruky a právo na pojistné plnění vzniklo i v případě, že úpadek cestovní kanceláře byl způsoben úmyslně.
Smlouvu o pojištění záruky pro případ úpadku může vypovědět
- pojišťovna i cestovní kancelář ke konci pojistného období nebo,
- pojišťovna s osmidenní výpovědní dobou, pokud cestovní kancelář porušila povinnost oznámit zvýšení pojistného rizika.
Pojišťovna i banka předá CK kromě pojistky rovněž doklady určené zákazníkům, které musí obsahovat informace o uzavřeném pojištění, zejména označení pojišťovny, podmínky pojištění a způsob oznámení pojistné události; cestovní kancelář je povinna předat tyto doklady zákazníkovi spolu se smlouvou o zájezdu.
V případě, že zákazníkovi nebude poskytnuta repatriace, poskytne pojišťovna plnění zabezpečením této repatriace, včetně nezbytného ubytování a stravování do doby odjezdu i v případě, že se pojišťovně nepodaří do 12 hodin po oznámení škodné události průkazně ověřit u odpovědného zástupce cestovní kanceláře, že došlo k pojistné události, tj. že CK zkrachovala.
V případě, že se následným šetřením pojišťovny neprokáže, že došlo k pojistné události, je cestovní kancelář povinna uhradit pojišťovně to, co za ni pojišťovna plnila.
Zajistí-li si zákazník dopravu včetně nezbytného ubytování a stravování na vlastní náklady, poskytne mu pojišťovna peněžní plnění pouze do výše, jakou by musela vynaložit, pokud by dopravu, ubytování a stravování zajišťovala sama.
Pojišťovna může zákazníkovi poskytnout pojistné plnění ve formě úhrady služeb, na základě kterých zákazník pokračuje ve svém zájezdu. (Pojišťovna většinou uhradí nezaplacené, ale přitom předem cestovní kanceláří domluvené služby a klient se vrací v termínu konce svého zájezdu.)
Plnění poskytne pojišťovna okamžitě po ověření pravdivosti oznámení škodné události. Pro oznámení škodné události se nevyžaduje písemná forma (klient telefonuje na telefonní číslo, které má na kartičce).
Pojišťovna vyplácí klientům pojistné plnění do 15 dnů od skončení šetření pojistné události. Plnění s využitím prostředků garančního fondu je splatné do 60 dnů od skončení šetření pojistné události. (To jsou prostředky nad 30% pojistného limitu dané CK.)
6.1.1
Limit pojistného plnění
Cestovní kancelář a pojišťovna jsou v případě sjednání pojištění záruky pro případ úpadku povinny sjednat toto pojištění tak, aby sjednaný limit pojistného plnění činil minimálně 30 % ročních plánovaných tržeb z prodeje zájezdů. Pojišťovna je povinna uspokojit nároky zákazníků až do výše sjednaného limitu pojistného plnění. V případě, že nároky zákazníků přesahují sjednaný limit pojistného plnění, budou uspokojeny v plné výši Garančním fondem.
Pojištění záruky pro případ úpadku se musí vztahovat na důvodně předvídatelné náklady. Tyto náklady zahrnují platby uhrazené zákazníkem, nebo v jeho prospěch za zájezd, nebo za spojené cestovní služby, přičemž se zohlední období mezi obdržením záloh a doplatků a dokončením zájezdu nebo spojených cestovních služeb, jakož i odhadované náklady na repatriaci. Sjednaný limit pojistného plnění musí také zohlednit typ zájezdu nebo spojených cestovních služeb včetně způsobu přepravy či místa určení cesty nebo pobytu (pro pojišťovnu jsou rizikovější zájezdy s leteckou dopravou – dražší je pak repatriace, zájezdy do rizikových oblastí – Egypt, bude tam problém a lidé tam nebudou chtít jet, proto CK může zkrachovat…)
Cestovní kancelář je povinna vést za každý kalendářní měsíc průkaznou evidenci o:
- prodaných zájezdech včetně výše tržeb za tyto jednotlivé zájezdy a tržeb za poukazy na zájezd,
- poskytnutých spojených cestovních službách, a o výši tržeb za tyto služby.
Výklad
Pojistná částka – částka dohodnutá v pojistné smlouvě jako maximální výše plnění pojistitele, tj. riziko pojišťovny.
Příklad
500 zájezdů x 10.000 Kč/zájezd = 5.000.000 Kč roční plánované tržby (obrat)
30 % z 5.000.000 Kč = 1.500.000 Kč je minimální výše pojistné částky, tj. maximální výše plnění pojistitele (pojišťovny), do této výše pak musí pojišťovna ze svých vlastních prostředků plnit.
Pokud se cestovní kanceláři v průběhu roku daří a vidí, že tržby se v určitém období zvýší, musí to nahlásit pojišťovně a zvýší se pojistná částka (např. na 1.600.000 Kč) a zvýší se samozřejmě také pojistné.
Informační povinnosti cestovní kanceláře a pojišťovny
Cestovní kancelář je povinna:
- před uzavřením smlouvy o pojištění záruky pro případ úpadku předložit pojišťovně údaje týkající se hospodaření cestovní kanceláře (účetní výkazy, smlouvy s odběrateli …, typ a počet zájezdů) a na základě těchto údajů se pojišťovna rozhodne, zda danou CK pojistí,
- v průběhu trvání pojištění bez zbytečného odkladu oznámit pojišťovně změnu pojistného rizika, zejména zvýšení tržeb z prodeje zájezdů nebo zvýšení tržeb za spojené cestovní služby nad výši, kterou cestovní kancelář sdělila pojišťovně před uzavřením smlouvy o pojištění záruky pro případ úpadku,
- CK je povinna předávat pojišťovně měsíčně, nejpozději do 25. dne bezprostředně následujícího kalendářního měsíce, údaje o počtu cestujících, počtu prodaných zájezdů a zprostředkovaných spojených cestovních služeb, souhrnné ceně za prodané zájezdy a souhrnné částce plateb od zákazníků za spojené cestovní služby, výši záloh za zájezdy, výši tržeb za zájezdy nebo tržeb za SCS a výši tržeb za prodané poukazy na zájezd.
Cestovní kancelář i pojišťovna jsou ze zákona povinni předkládat na Ministerstvo pro místní rozvoj veškeré informace – vznik pojištění, změny, vznik pojistné události, zrušení smlouvy.
Bankovní záruka pro případ úpadku
Na banku nebo zahraniční banku, která vystavila bankovní záruku pro případ úpadku cestovní kanceláře, jsou kladeny stejné požadavky jako na pojišťovnu.
6.1.2
Povinnosti cestovní kanceláře
Cestovní kancelář je povinna mít po celou dobu provozování CK uhrazen roční příspěvek do garančního fondu a sjednáno pojištění nebo bankovní záruku pro případ úpadku.
Dále je povinna:
- udržovat v průběhu trvání pojištění limit pojistného plnění (30%),
- označit provozovnu a propagační materiály určené zákazníkovi slovy "cestovní kancelář",
- předložit před uzavřením smlouvy o zájezdu nebo smlouvy vedoucí ke sjednání spojených cestovních služeb zájemci na jeho žádost doklad o pojištění záruky pro případ úpadku,
- při zprostředkování prodeje zájezdu pro jinou CK dodržet povinnosti, které má CA v souvislosti s provizním prodejem. Např. malá CK prodává především svůj produkt – Chorvatsko, ale chce nabízet i jiné destinace, tak prodává i pro jinou CK např. exotiku a musí dodržovat zásady provizního prodeje.
Zahraniční CK z EU je povinna před zahájením prodeje zájezdů nebo zprostředkováním spojených cestovních služeb na území České republiky bezodkladně informovat o této skutečnosti ministerstvo, a to včetně údajů o rozsahu pojištění záruky nebo bankovní záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře nebo jiné formy zajištění těchto zájezdů. Doklad o ochraně pro případ úpadku vydaný v zahraničí je uznán i v ČR.
Informační povinnost prodejce zájezdu § 9 a) se týká tvůrce zájezdů i provizních prodejců (CK i CA).
Prodejci zájezdu jsou povinni poskytnout zákazníkovi před tím, než učiní závaznou objednávku, nebo před uzavřením smlouvy o zájezdu, informace na příslušném formuláři. Vzory formulářů včetně informací v nich uvedených podle jednotlivých typů zájezdů stanoví ministerstvo vyhláškou č. 122/2018 Sb. Jedná se o všeobecné informace o základních právech zákazníka, které jsou zvlášť členěny na informace k zájezdu a informace ke spojeným cestovním službám. Tyto tiskopisy jsou k dispozici na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj.
Kromě informací ohledně práv a povinností cestovní kanceláře, které jsou na vzorech tiskopisů, musí prodejce zájezdu poskytnout zákazníkovi tyto informace:
- o hlavních náležitostech služeb cestovního ruchu v zájezdu, a to o:
- identifikačních údajích a adrese sídla toho, kdo zájezd organizuje, a toho, kdo zájezd zákazníkovi prodává, jejich telefonních číslech a elektronických adresách,
- celkové ceně za zájezd včetně daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění a veškerých případných dalších nákladů nebo, nelze-li tyto náklady přiměřeným způsobem vyčíslit před uzavřením smlouvy, uvede druh dalších nákladů, jež mohou zákazníkovi ještě vzniknout,
- způsobu platby, výši zálohy, a o časovém rozvrhu všech plateb,
- minimálním počtu osob nutném k uskutečnění zájezdu,
- pasových a vízových požadavcích včetně přibližných lhůt pro vyřízení víz a o zdravotních formalitách státu určení,
- možnosti odstoupení od smlouvy o zájezdu, o výši stornopoplatků,
- pojištění pro případ krytí nákladů spojených s ukončením závazku ze smlouvy zákazníkem nebo nákladů na pomoc zahrnujících repatriaci v případě úrazu, nemoci nebo smrti.
Všechny tyto body jsou velmi důležité a cestovní kancelář je musí ve vztahu k zákazníkovi dodržet. Vzhledem k velkému množství informací ovšem je část údajů uvedena v tiskopise smlouvy o zájezdu a zbytek povinných údajů (výměna zákazníka, reklamace, pojištění, možnosti odstoupení od smlouvy a výše storno poplatků, možnost změny ceny …) uvádějí CK ve Všeobecných a záručních podmínkách, které zároveň tvoří nedílnou součást smlouvy o zájezdu. Bývají umístěné v katalogu, nebo na zadní straně tištěných smluv. Většinou je zákazník obdrží zároveň s vyplněnou smlouvou o zájezdu.
6.1.3
Garanční fond
Garanční fond cestovních kanceláří je tvořen peněžními prostředky z příspěvků cestovních kanceláří, pokut za vybrané přestupky a peněžními prostředky obstarané Státním fondem rozvoje bydlení. Prostředky sdružené v garančním fondu jsou vlastnictvím České republiky, hospodaření s těmito prostředky pak přísluší Státnímu fondu rozvoje bydlení. Peněžní prostředky lze z garančního fondu vyplácet pouze v případě, že finanční částka na úhrady oprávněných nároků zákazníků v případě úpadku cestovní kanceláře překročí v celém rozsahu sjednaný limit pojistného plnění nebo bankovní záruku.
Příspěvky cestovních kanceláří
Cestovní kanceláře jsou povinny hradit příspěvek do garančního fondu. Povinnost hradit příspěvek má tedy podnikatel, který disponuje živnostenským oprávněním pro provozování cestovní kanceláře. Cestovní agentury příspěvky nehradí.
Základem pro výpočet ročního příspěvku do garančního fondu jsou roční plánované tržby (pro další rok) cestovní kanceláře ze zájezdů a z prodeje služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb. Do plánovaných tržeb se nezahrnují příjmy z jiných činností - např. zprostředkování prodeje zájezdů (tzv. provizní prodej), nebo prodej jiných předmětů souvisejících s cestovním ruchem (suvenýrů). Výše tohoto příspěvku činí 0,1 % ze základu a tento příspěvek je splatný vždy do 31. 12. následujícího roku.