2.5
Distribuce letenek a využití rezervačních systémů
2.5.1
Globální rezervační systémy
Pro zvýšení využití kapacity leteckých dopravců mají velký význam automatizované systémy rezervování míst v letadlech. Od druhé poloviny 80. let začaly některé velké letecké společnosti vyvíjet tzv. GDS (Globální distribuční systémy). Dnes existují čtyři hlavní světové GDS (Galileo, Amadeus, Sabre a Worldspan). GDS si lze představit jako velkou databázi, ve které jsou obsaženy veškeré letové řády smluvních společností, nabídky hotelů atd., ceny jejich služeb, volné kapacity a podobně. Jednotlivým agenturám je pak na základě smluv s GDS umožněn přístup do daného systému. Agentury tak mohou nabízet služby všech dopravců a dalších subjektů cestovního ruchu spolupracujících s daným GDS.
Systémy GDS jsou financovány poskytovateli služeb cestovního ruchu (především leteckými dopravci), kteří platí za zobrazování svých nabízených služeb a za jednotlivé transakce, při nichž byly prodány jejich služby.
Globální distribuční systémy zajišťují
  • možnost uskutečnit rezervaci letenek včetně tzv. přímého vstupu do rezervačního systému letecké společnosti
  • automatizovaný výpočet jízdného na základě vykonané rezervace
  • automatizovaný tisk letenek
  • zajišťování speciálních míst v letadle, automatické vytištění palubních lístků
  • ověřování platebních karet
  • hotelové rezervace
  • rezervace na pronájem automobilu
  • rezervace a vystavování přepravních dokladů na železniční, autobusovou a lodní dopravu
  • rezervace na kulturní a sportovní zařízení
  • rezervace na turistické zájezdy
2.5.2
Rezervační systémy leteckých společností
Základem fungování každé letecké společnosti je její profesionální informační systém, který řeší všechny datové procesy a operace a jejich vzájemné propojení. Tento vlastní systém v sobě zahrnuje neustále aktualizovanou databázi všech svých letů, jejich ceny a podmínky, letový jízdní řád, kapacitu letadel a databázi rezervací a zahrnuje proces:
  • vyhledávání letenky,
  • její rezervaci,
  • platbu,
  • ticketing e – letenky,
  • odbavení na letišti,
  • využití letu,
  • analýzy a vyhodnocení dat, statistiky.
Letecké společnosti propojují vlastní informační systém s vnějším světem tak, že:
  1. rezervační modul spolupracuje s webovými stránkami dané letecké společnosti a klient si může sám vyhledat na jejich internetových stránkách let,
  1. nabízí spojení na GDS, tj. GDS má přímý přístup do rezervačního systému letecké společnosti,
  1. letecká společnost poskytne přímý vstup do svého rezervačního systému různým prodejcům,
  1. letecká společnost nabídne přímý vstup do jejich systému vybraným velkým firmám.
2.5.3
Prodej letenek
Letenky prodávají
  • přímo letecké společnosti
  • cestovní agentury a kanceláře
a) Letecké společnosti
Každá letecká společnost má dnes již vlastní internetové stránky propojeny s jejich informačním systémem (viz výše). Klient si sám hledá na jejich internetových stránkách spojení a cenu pro svou cestu. Rezervační modul na internetových stránkách je propojený s databází letů a jejich rezervacemi. Zákazník pošle požadavek, systém ho porovná s aktuálními daty a pošle zpět odpověď o volných místech a dostupných tarifech. Následně systém nabídne:
  • on-line rezervaci,
  • on-line platbu za letenku přes internet,
  • vystavení elektronické letenky,
  • on-line odbavení u leteckých dopravců.
Velké letecké společnosti zároveň provozují své vlastní prodejní kanceláře - kamenné pobočky. Tyto své pobočky mají mnohdy i v zahraničí, někdy na letištích, ale většinou v hlavních městech na lukrativních místech.
b) Cestovní kanceláře a agentury
Klient je v CK (cestovní kanceláři), nebo CA (cestovní agentuře), a chce si koupit letenku. Tito prodejci (zprostředkovatelé) jsou rozděleni do dvou základních kategorií.
  • IATA agentury
  • NON IATA agentury
IATA jmenované agentury
K tomu, aby bylo možné zajistit, že distribuce leteckých přepravních dokladů je zajišťována agenturami, majícími odpovídající odbornou úroveň i finanční zodpovědnost a stabilitu, byl v rámci organizace IATA vytvořen systém tzv. IATA accredited agency – IATA jmenované agentury.
IATA agenturou se může stát pouze CK nebo CA, která projde akreditačním procesem. IATA stanovila celou řadu technických, organizačních a ekonomických podmínek, za nichž mohou být agentury prodávající leteckou přepravu schváleny jako IATA agentury. Dodržování těchto podmínek je přísně kontrolované a v případě porušení může dojít až k odejmutí akreditace.
Tímto se však agentury nestávají členy společnosti IATA, členy jsou pouze letecké společnosti. Letecké společnosti mají u IATA schválených agentur vyšší záruku kvality a finanční spolehlivosti. Tyto agentury pak uskutečňují vyúčtování jimi prodaných letenek s IATA Clearing House.
NON IATA Agentury
Jedná se o všechny ostatní prodejce letenek, kteří mají vždy smlouvu s IATA agenturou, pro kterou letenky prodávají. IATA agentura většinou svým prodejcům, tj. NON IATA agenturám nabízí:
  • bezplatný přístup k rezervačnímu systému,
  • určité provize v procentech z ceny letenky,
  • plnou marketingovou podporu,
  • přidělení „bílé telefonní linky“, která slouží pro kontakt s pracovníky IATA agentury,
  • vyškolení zaměstnanců.
Pro představu uvádíme „okna“ z globálních distribučních systémů Amadeus a Galileo. Jedná se o náhledy dostupnosti letů mezi Prahou a Londýnem v určitém dni. Obrázek č. 4 je ze systému Amadeus a obrázek č. 5 je to samé, jen ze systému Galileo. Na těchto obrazovkách pak pracovníci agentury mohou vidět nejen časy, ale také obsazenost jednotlivých letů.
+
4. Ukázka stránky rezervačního systému Amadeus
Zdroj: Autor CK Bemett, s.r.o., Přehledy letů z rezervačního systému Amadeus, licence Creative Commons BY-SA 4.0.
Obr. 4. Ukázka stránky rezervačního systému Amadeus
+
5. Ukázka stránky rezervačního systému Galileo
Zdroj: Autor CK Bemett, s.r.o., Přehledy letů z rezervačního systému Galileo, licence Creative Commons BY-SA 4.0.
Obr. 5. Ukázka stránky rezervačního systému Galileo
2.5.4
Dopravní ceniny – letenky
Cestující je oprávněn k letu pouze s platnou letenkou. Letenka + zavazadlový lístek jsou z právního hlediska smlouvou mezi cestujícím a leteckou společností. Letenky vystavují a prodávají letecké společnosti a tzv. IATA agentury. Všechny ostatní, tzv. NON IATA agentury berou od klientů objednávky a letenky kupují přes IATA agentury.
Letenky jsou vystaveny na jméno a jsou nepřenosné. Každý cestující, včetně dětí do 2 let (infanti), musí mít vlastní letenku. Platnost letenky je určena použitým tarifem. Letenka bez rezervace platí 1 rok od data vystavení. V současné době se již letenky přímo netisknou, ale používají se tzv. elektronické letenky, což je vlastně potvrzení o zaplacení a natrasování daného letu. Jsou zde základní informace o dopravci, čísle letu, místech přestupu a další.
Po odbavení dostává cestující tzv. palubní lístek
+
6. Ukázka tištěné letenky
Obr. 6. Ukázka tištěné letenky
Tisk letenek ovšem prodražoval cenu letenky, proto dnes již klienti obdrží pouze elektronickou letenku. Klient vidí čísla letů, časy přestupů a především je zde potvrzovací číslo jeho letu.
+
7. Ukázka elektronické letenky
Obr. 7. Ukázka elektronické letenky
K této elektronické letence obdrží klient plán letu.
+
8. Ukázka plánu letu z Ostravy, přes Prahu, Vídeň, Atény do Soluně a zpět.
Obr. 8. Ukázka plánu letu z Ostravy, přes Prahu, Vídeň, Atény do Soluně a zpět.