2.5
Distribuce letenek a využití rezervačních systémů
2.5.1
Globální rezervační systémy
Pro zvýšení využití kapacity leteckých dopravců mají velký význam automatizované systémy rezervování míst v letadlech. Od druhé poloviny 80. let začaly některé velké letecké společnosti vyvíjet tzv. GDS (Globální distribuční systémy). Dnes existují čtyři hlavní světové GDS (Galileo, Amadeus, Sabre a Worldspan). GDS si lze představit jako velkou databázi, ve které jsou obsaženy veškeré letové řády smluvních společností, nabídky hotelů atd., ceny jejich služeb, volné kapacity a podobně. Jednotlivým agenturám je pak na základě smluv s GDS umožněn přístup do daného systému. Agentury tak mohou nabízet služby všech dopravců a dalších subjektů cestovního ruchu spolupracujících s daným GDS.
Systémy GDS jsou financovány poskytovateli služeb cestovního ruchu (především leteckými dopravci), kteří platí za zobrazování svých nabízených služeb a za jednotlivé transakce, při nichž byly prodány jejich služby.
Globální distribuční systémy zajišťují
- možnost uskutečnit rezervaci letenek včetně tzv. přímého vstupu do rezervačního systému letecké společnosti
- automatizovaný výpočet jízdného na základě vykonané rezervace
- automatizovaný tisk letenek
- zajišťování speciálních míst v letadle, automatické vytištění palubních lístků
- ověřování platebních karet
- hotelové rezervace
- rezervace na pronájem automobilu
- rezervace a vystavování přepravních dokladů na železniční, autobusovou a lodní dopravu
- rezervace na kulturní a sportovní zařízení
- rezervace na turistické zájezdy
2.5.2
Rezervační systémy leteckých společností
Základem fungování každé letecké společnosti je její profesionální informační systém, který řeší všechny datové procesy a operace a jejich vzájemné propojení. Tento vlastní systém v sobě zahrnuje neustále aktualizovanou databázi všech svých letů, jejich ceny a podmínky, letový jízdní řád, kapacitu letadel a databázi rezervací a zahrnuje proces:
- vyhledávání letenky,
- její rezervaci,
- platbu,
- ticketing e – letenky,
- odbavení na letišti,
- využití letu,
- analýzy a vyhodnocení dat, statistiky.
Letecké společnosti propojují vlastní informační systém s vnějším světem tak, že:
- rezervační modul spolupracuje s webovými stránkami dané letecké společnosti a klient si může sám vyhledat na jejich internetových stránkách let,
- nabízí spojení na GDS, tj. GDS má přímý přístup do rezervačního systému letecké společnosti,
- letecká společnost poskytne přímý vstup do svého rezervačního systému různým prodejcům,
- letecká společnost nabídne přímý vstup do jejich systému vybraným velkým firmám.
2.5.3
Prodej letenek
Letenky prodávají
- přímo letecké společnosti
- cestovní agentury a kanceláře
a) Letecké společnosti
Každá letecká společnost má dnes již vlastní internetové stránky propojeny s jejich informačním systémem (viz výše). Klient si sám hledá na jejich internetových stránkách spojení a cenu pro svou cestu. Rezervační modul na internetových stránkách je propojený s databází letů a jejich rezervacemi. Zákazník pošle požadavek, systém ho porovná s aktuálními daty a pošle zpět odpověď o volných místech a dostupných tarifech. Následně systém nabídne:
- on-line rezervaci,
- on-line platbu za letenku přes internet,
- vystavení elektronické letenky,
- on-line odbavení u leteckých dopravců.
Velké letecké společnosti zároveň provozují své vlastní prodejní kanceláře - kamenné pobočky. Tyto své pobočky mají mnohdy i v zahraničí, někdy na letištích, ale většinou v hlavních městech na lukrativních místech.
b) Cestovní kanceláře a agentury
Klient je v CK (cestovní kanceláři), nebo CA (cestovní agentuře), a chce si koupit letenku. Tito prodejci (zprostředkovatelé) jsou rozděleni do dvou základních kategorií.
- IATA agentury
- NON IATA agentury
IATA jmenované agentury
K tomu, aby bylo možné zajistit, že distribuce leteckých přepravních dokladů je zajišťována agenturami, majícími odpovídající odbornou úroveň i finanční zodpovědnost a stabilitu, byl v rámci organizace IATA vytvořen systém tzv. IATA accredited agency – IATA jmenované agentury.
IATA agenturou se může stát pouze CK nebo CA, která projde akreditačním procesem. IATA stanovila celou řadu technických, organizačních a ekonomických podmínek, za nichž mohou být agentury prodávající leteckou přepravu schváleny jako IATA agentury. Dodržování těchto podmínek je přísně kontrolované a v případě porušení může dojít až k odejmutí akreditace.
Tímto se však agentury nestávají členy společnosti IATA, členy jsou pouze letecké společnosti. Letecké společnosti mají u IATA schválených agentur vyšší záruku kvality a finanční spolehlivosti. Tyto agentury pak uskutečňují vyúčtování jimi prodaných letenek s IATA Clearing House.
NON IATA Agentury
Jedná se o všechny ostatní prodejce letenek, kteří mají vždy smlouvu s IATA agenturou, pro kterou letenky prodávají. IATA agentura většinou svým prodejcům, tj. NON IATA agenturám nabízí:
- bezplatný přístup k rezervačnímu systému,
- určité provize v procentech z ceny letenky,
- plnou marketingovou podporu,
- přidělení „bílé telefonní linky“, která slouží pro kontakt s pracovníky IATA agentury,
- vyškolení zaměstnanců.
Pro představu uvádíme „okna“ z globálních distribučních systémů Amadeus a Galileo. Jedná se o náhledy dostupnosti letů mezi Prahou a Londýnem v určitém dni. Obrázek č. 4 je ze systému Amadeus a obrázek č. 5 je to samé, jen ze systému Galileo. Na těchto obrazovkách pak pracovníci agentury mohou vidět nejen časy, ale také obsazenost jednotlivých letů.
+

Zdroj: Autor CK Bemett, s.r.o., Přehledy letů z rezervačního systému Amadeus, licence Creative Commons BY-SA 4.0.
Obr. 4. Ukázka stránky rezervačního systému Amadeus
+

Zdroj: Autor CK Bemett, s.r.o., Přehledy letů z rezervačního systému Galileo, licence Creative Commons BY-SA 4.0.
Obr. 5. Ukázka stránky rezervačního systému Galileo
2.5.4
Dopravní ceniny – letenky
Cestující je oprávněn k letu pouze s platnou letenkou. Letenka + zavazadlový lístek jsou z právního hlediska smlouvou mezi cestujícím a leteckou společností. Letenky vystavují a prodávají letecké společnosti a tzv. IATA agentury. Všechny ostatní, tzv. NON IATA agentury berou od klientů objednávky a letenky kupují přes IATA agentury.
Letenky jsou vystaveny na jméno a jsou nepřenosné. Každý cestující, včetně dětí do 2 let (infanti), musí mít vlastní letenku. Platnost letenky je určena použitým tarifem. Letenka bez rezervace platí 1 rok od data vystavení. V současné době se již letenky přímo netisknou, ale používají se tzv. elektronické letenky, což je vlastně potvrzení o zaplacení a natrasování daného letu. Jsou zde základní informace o dopravci, čísle letu, místech přestupu a další.
Po odbavení dostává cestující tzv. palubní lístek
+

Obr. 6. Ukázka tištěné letenky
Tisk letenek ovšem prodražoval cenu letenky, proto dnes již klienti obdrží pouze elektronickou letenku. Klient vidí čísla letů, časy přestupů a především je zde potvrzovací číslo jeho letu.
+

Obr. 7. Ukázka elektronické letenky
K této elektronické letence obdrží klient plán letu.
+

Obr. 8. Ukázka plánu letu z Ostravy, přes Prahu, Vídeň, Atény do Soluně a zpět.