4.2
Autorské právo a cestovní ruch
Autorské právo určuje převážně, jak legálně používat autorská díla. Děje se tak primárně na základě licence.
Definice
Autorské dílo je jedinečný výsledek tvůrčí činnosti autora (hudební, dramatické, choreografické, pantomimické, fotografické, audiovizuální/kinematografické, malířské, grafické, sochařské, architektonické, kartografické dílo, ale i počítačový program a databáze).
Autorské právo se týká sektoru gastronomie a turismu především v souvislosti s autorskými poplatky či odměnami vůči kolektivním správcům autorských práv, resp. vůči jejich členům. V cestovním ruchu připadají v úvahu nejčastěji kolektivní správci OSA (Ochranný svaz autorský pro práva k hudebním dílům), INTERGRAM (Nezávislá společnost výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů), případně OOA-S (Ochranná organizace autorská – sdružení autorů děl výtvarného umění, architektury a obrazové složky audiovizuálních děl).
+
15. Symbol autorského práva
Zdroj: Autor Clker-Free-Vector-Images, Pixabay.com, licence CC0.
Obr. 15. Symbol autorského práva
S těmito organizacemi intenzivně vyjednává AHR (Asociace hotelů a restaurací v ČR). Konkrétně požaduje jednu plošnou cenu za přístroje (televizní, rozhlasové) ve veřejných prostorách a jednu fixní cenu za hotelový pokoj bez ohledu na obsazenost, druh či množství přístrojů tam umístěných.
Mezi uživatele autorských děl, přesněji sdělovateli autorského díla veřejnosti, a tedy povinné hradit autorské poplatky patří ti,
  • kterým hraje hudba na recepci (ve veřejném prostoru),
  • kteří mají umístěné rádio, televizor, reproduktory a/nebo DVD přehrávač
    na hotelovém pokoji (výše poplatku podle obsazenosti),
  • kterým hraje hudba v restauraci,
  • kteří  vlastní rádio, televizor, hifi a kteří pouští hudbu nebo televizní  pořady zákazníkům,
  • kteří pořádají koncerty, diskotéky, firemní večírky, plesy, módní přehlídky,
  • kteří provozují kina a divadla apod.
Poznámka
Zdravotnická zařízení jsou z povinnosti úhrady autorských poplatků vyňata!
Pořadatel eventu (např. koncertu) musí:
  • 20 dnů předem zaslat playlist (repertoár) kolektivnímu správci.
  • 10 dnů předem informovat o místě (obci a prostoru) a datu konání, o ceně vstupného, o použité inzerci či jiné propagaci.
  • Získat souhlas s užitím díla od autora či od OSA.
Příklad tiskopisu, žádosti OSA, konkrétně o svolení s živou veřejnou hudební produkcí, je uveden zde
Autorské poplatky hrazené ubytovacími zařízeními u rádia činí měsíčně aktuálně pro OSA 279,- Kč.
Členové AHR mají 30% slevu v autorských poplatcích na hotelové pokoje a 17% slevu na veřejné prostory.
Další informace o výši autorských poplatků viz http://www.osa.cz/dolni-menu/ke-sta%C5%BEen%C3%AD/sazebnik-osa.aspx.
Autorské právo je součástí tzv. práv duševního vlastnictví, práv k nehmotnému majetku. V sektoru cestovního ruchu by se mohlo aplikovat i tzv. právo známkové, které upravuje použití ochranné známky či značky či obchodní firmy, ale i patentové chránící know-how, konkrétně např. receptury.
+
16. Symbol registrované obchodní známky
Zdroj: Autor OpenIcons, Pixabay.com, licence CC0.
Obr. 16. Symbol registrované obchodní známky
Autorské právo se dotýká cestovního ruchu také při propagaci, kdy se používají autorská díla (fotografie, obrázky, hudba apod.) – viz kapitolu 4.4.1.
Poznámka
Autorské poplatky se nerovnají tzv. koncesionářským poplatkům. Ty se netýkají podnikatelů, ale řadových občanů, kteří vlastní rozhlasový nebo televizní přijímač, bez ohledu na jejich počet a stávají se příjmem pro veřejnoprávní (nekomerční) média.