Výukový materiál Postprodukce a finalizace ve fotografii I přináší úvod do problematiky pozměňování a manipulace s fotografiemi v analogovém i digitálním věku, přináší souhrn možností, jak pozměňovat klasické (analogové) fotografie a věnuje se tématu, jak připravit digitální fotografie pro tisk a jak sestavovat reprezentativní série fotografií pro různé účely použití.
Po prostudování materiálu čtenář získá přehled o dějinách manipulací s fotografiemi od jejich počátku v 19. století do současnosti a poučí se o jejich etičnosti či neetičnosti v jednotlivých oborech fotografie. Poučí se o možnostech, jak ovlivňovat vzhled zejména klasických fotografií, a to od aranžování fotografované scény přes používání speciálních pomůcek a pozměňování parametrů při fotografování po upravování negativů a finálních fotografií při jejich zvětšování. V digitální oblasti zjistí, jak připravit digitální fotografie pro tisk tak, aby výsledek odpovídal jeho očekávání a aby nedošlo k nesrovnalostem zapříčiněným nesprávnými parametry odevzdávaných souborů. V poslední kapitole zjistí, jak sestavovat fotografie do ucelených sérií způsobem, který nejen splní účel vzniku série, ale také zaujme diváky.
- Michael Langford. Tvůrčí fotografie: praktická ilustrovaná příručka. Praha: Nakladatelství Slovart, 1995. ISBN 80-85871-39-4. Citace knihy.
- John Hedgecoe. Velká kniha fotografie: jak se dívat a jak lépe fotografovat. Praha: Svojtka a Vašut, 1996. ISBN 80-7180-056-2. Citace knihy
- Robert Thompson. Naučte se dobře fotografovat makro a detail. Brno: Zoner Press, 2007. ISBN 80-86815-35-8. Citace knihy
- Petra Šimůnková. Manipulovaná fotografie jako klamavé médium. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2015. Bakalářská práce.
- Ivona Raszková. Retuš současné žurnalistické fotografie. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2013. Diplomová práce.
- Kamil Zelený. Fotografické lži: manipulovaná fotografie jako nástroj iluze. Brno: Masarykova univerzita, Filosofická fakulta, 2019. Bakalářská práce.