Základy žurnalistické práce, copywritingu a tvůrčího psaní I
Markéta Foktová
Anotace

Výukový materiál slouží pro studenty multimediálních oborů. Seznamuje se základy psaní textů a tvorby dalšího obsahu pro tištěná média, vysvětluje rozdíl mezi zpravodajstvím a publicistikou a podrobněji se zabývá žánry obou hlavních odvětví žurnalistiky. Nastiňuje, jak vytvářet texty v souladu s koncepcí vybraných žánrů a na jaké chyby si při jejich psaní dávat pozor.

Cíle

Po prostudování tohoto materiálu získá čtenář základní přehled o žurnalistické tvorbě v oblasti zpravodajství i publicistiky. Uvědomí si hlavní rozdíly mezi oběma odvětvími novinářské práce a seznámí se s jednotlivými žánry, které se v obou odvětvích používají. Naučí se vytvářet textové materiály v souladu s požadavky jednotlivých žánrů a seznámí se s nejčastějšími chybami, ke kterým v rámci těchto žánrů dochází. Po prostudování tohoto výukového materiálu může pokračovat jeho druhou částí, která se věnuje internetové žurnalistice, novinářské etice, psaní textů na zakázku a jejich propojování s dalším obsahem.

Klíčová slova
Novinářství, žurnalistika, zpravodajství, publicistika, styl textu, kompozice textu, žánr, zpravodajský žánr, publicistický žánr, reportáž, rozhovor, interview, fejeton, zpráva, agenturní zpráva, titulek, perex, mezititulek.
Datum vytvoření
22. 11. 2020
Časová dotace
10 hodin
Jazyková verze
česky
Licence
Zdroje
  1. Markéta Dočekalová. Tvůrčí psaní pro každého 1. Druhé vydání. Praha: Mám talent nakladatelství, 2016. ISBN 978-80-906506-0-2. Citace knihy
  1. Jaroslav Čuřík a kol. Nové trendy v médiích I: Online a tištěná média. První vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5825-5.
  1. Jaroslav Čuřík. Zpravodajské žánry v tištěných a online médiích. První vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7589-4.
  1. Pavel Verner. Zpravodajství a publicistika. První vydání. Praha: Univerzita J. A. Komenského, 2010. ISBN 978-80-867-2388-4.
  1. Jiří Táborský. V síti dezinformací: Proč věříme alternativním faktům. První vydání. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2014-7.
  1. Jan Halada a kol. Slovník žurnalistiky. První vydání. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3752-5.
  1. Minářová, Eva. Stylistika pro žurnalisty. První vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2979-4.
  1. Petr Myšák. www.nextvision.cz. Vytvořte slogan, který dokáže oslovit.
  1. Klára Kubáčková. Jak vymyslet skvělý slogan, který vás vystihne? – Kubáčková.cz (kubackova.cz). Jak vymyslet skvělý slogan, který za vás vystihne vše důležité. 27. 7. 2020.
  1. Pavel Šenkapoun. Vědecký výzkum odhalil, jak napsat nejlepší slogan! (nejlepsicopywriter.cz). Návod, jak napsat nejlepší slogan. Podpořeno nejrozsáhlejším vědeckým výzkumem od roku 1989! 18. 05. 2014.