Publikace se věnuje problematice dosud neobjevené sekundární funkce absolventských prací – tedy jako podpůrného prostředku k uplatnění na trhu práce, a to především s ohledem na nevyužívané propojení se školní praxí studentů. Jádro publikace odkrývá zásadní význam volby správného tématu absolventské práce, coby průsečnice oborového zaměření studia, osobnostních předpokladů a profesních ambicí studenta, a především zakázky z praxe. Zaměstnatelnost absolventů je otázkou oboustranné důvěry vycházející ze vzájemného pracovního poznání, k němuž dnes schází dostatečný časový i obsahový rámec. Možnost nového pojetí přístupu ke zpracování tematických zakázek z praxe přináší netušené příležitosti pro všechny tři strany – školy, zaměstnavatele a jistě i studenty – a to jak ze strany ukončení vzdělání, tak především ze strany navázání pracovního vztahu. Publikace přináší popis a doporučení k vytvoření programu tohoto nového rozměru absolventských prací.
Čtenář (ať již student, pedagog či zástupce podniku) by měl po studiu tohoto materiálu poznat možnosti využití absolventské práce při pracovním uplatnění. Měl by pochopit základní souvislosti, které mu umožní kompetentní jednání v případě, že se rozhodne absolventskou práci k tomuto novému účelu uplatnit.