Koherentní přenosové systémy podrobněji – (Vysokorychlostní Internet)
Jan Radil
Anotace

Tento výukový modul seznámí čtenáře s problematikou moderních optických koherentních systémů, v rámci možností se zmíníme také o trochu náročnějších pasážích přenosu a zpracování signálu.

Cíle

Internet jako ‚síť sítí‘ používá pro přenos informací zejména optická vlákna, protože v současné době neexistuje jiné přenosové médium, které by dokázalo uspokojit náročné požadavky na přenos velmi velkého množství dat. Jako zařízení používaná v Internetu jsou známé hlavně směrovače nebo přepínače, které se spíše než těmito českými slovy označují jejich anglickými ekvivalenty – routery a switche. Ty zná velká většina uživatelů i ze svých malých domácích sítí. Trochu ve stínu zůstávají optické přenosové systémy, které se starají o přesun dat mezi směrovači a přepínači. Poslední generace optických přenosových systémů využívá principu koherentní detekce a digitálního zpracování signálu. Faktem je, že bez těchto koherentních přenosových systémů by jakákoliv vysokorychlostní síť nemohla dnes fungovat. A koherentní systémy si dokonce začínají nacházet cestu i do přístupových sítí typy FTTx, tedy do oblasti vyhrazené zejména levným zařízením. Výukový modul se snaží zaměřit také na příklady z praxe.

Klíčová slova
Optický přenosový systém, koherentní transceiver, pokročilé modulace.
Datum vytvoření
15.3.2020
Časová dotace
25 hodin
Jazyková verze
česky
Licence
Zdroje
  1. M. Nakazawa, K. Kikuchi, T. Miyazaki. High Spectral Density Optical Communication Technologie. 2010. https://doi.org/10.1007/978-3-642-10419-0.
  1. Sergejs Makovejs: High-speed optical fibre transmission using advanced modulation formats. PhD thesis. UCL. 2011.
  1. Ransom Stephens. Equalization: The Correction and Analysis of Degraded Signals. Agilent Technologies White Paper. 2005.
  1. Govind P. Agrawal. Fiber-Optic Communication Systems, 4th Edition. 2010. ISBN: 978-0-470-50511-3.
  1. J. Prchal. Signály a soustavy. DT 621.391 (075.8). SNTL. 1987.
  1. K. Havlíček. Diferenciální počet pro začátečníky. DT 517.2/3. SNTL. 1965.