Publikace se věnuje problematice dosud nedoceněného významu absolventských prací, především tedy přetrvávající pedagogické nesourodosti a nepropojenosti všech jejich etap – výuky v rámci absolventského semináře (a jejím hodnocením), obsahu praxe (a jejím hodnocením) a tvorby absolventské práce spolu s jejím vedením (a jejich hodnocením vedoucím, oponentem i komisí). Každá z těchto etap existuje a funguje spíše autonomně a nezajišťuje tak proto základní předpoklad vzdělání – porozumění podstatě, smyslu a kontinuu učebního procesu ze strany studenta. V rámci jedné školy často chybí jednotná metodika, která by tyto jednotlivé etapy žádoucím způsobem koordinovala a provazovala. Výukový i studijní potenciál pedagogů i studentů je takto nevědomě prohospodařen, a to ke zjevnému úkoru obou stran. Publikace přináší praktické postřehy, návody i metodické formáty k okamžité aplikaci do učebního procesu.
Motivovaný čtenář po pozorném prostudování tohoto vzdělávacího materiálu dosáhne níže uvedených znalostí a kompetencí.
1. Rozpozná a realisticky vyhodnotí skutečný význam a potenciál absolventské práce, její užitečné a prospěšné možnosti a příležitosti.
2. Zjistí, určí, posoudí a připraví vhodné podmínky a postupy k zajištění a naplnění těchto potenciálních možností a příležitostí.
3. Zvládne prakticky vyzkoušet odpovídající nástroje a prostředky. Poradí si s nimi tak, aby využil všech rozpoznaných potenciálních možností a příležitostí absolventské práce.
4. Dokáže svá zjištění, postupy, návrhy, výkony a výsledky srozumitelně interpretovat, prezentovat, obhájit a implementovat.