Publikace se věnuje problematice dosud neobjevené sekundární funkce absolventských prací – a to jako podpůrného prostředku k uplatnění na trhu práce, a to především s ohledem na nevyužívané propojení se školní praxí studentů. Jádro publikace odkrývá zásadní význam volby správného tématu absolventské práce coby průsečnice oborového zaměření studia, osobnostních předpokladů a profesních ambicí studenta, a především zakázky z praxe. Zaměstnatelnost absolventů je otázkou oboustranné důvěry vycházející ze vzájemného pracovního poznání, k němuž dnes schází dostatečný časový i obsahový rámec. Možnost nového pojetí přístupu ke zpracování tematických zakázek z praxe přináší netušené příležitosti pro všechny tři strany – školy, zaměstnavatele a jistě i studenty – a to jak ze strany ukončení vzdělání, tak především ze strany navázání pracovního vztahu. Publikace přináší popis a doporučení na vytvoření programu tohoto nového rozměru absolventských prací.
Čtenář (ať již student, pedagog či zástupce podniku) by měl po studiu tohoto materiálu poznat možnosti absolventské práce k jejímu využití při pracovním uplatnění. Měl by pochopit základní souvislosti, které mu umožní kompetentní jednání v případě, že se rozhodne absolventskou práci k tomuto novému účelu uplatnit.