Digitální projekce
Ing. Tomáš Vyšinský
Anotace

Tento studijní materiál je zaměřen na technologie digitální projekce, se kterými se lze běžně setkat v drtivé většině současných kin. Průlomovým obdobím procesu celosvětové digitalizace kinematografie byl přelom prvního a druhého desetiletí 21. století. Pozornost je věnována i dalším moderním technologiím, které se ze střednědobého hlediska jeví jako využitelné.

Cíle

Čtenář se po přečtení textu bude orientovat v problematice digitálních zobrazovacích systémů, specifikací a norem, které se v digitální kinematografii užívají. Bude schopen vyjmenovat metody zabezpečení dat v digitálním kině, principy stereoskopických zobrazovacích systémů a porovnat vlastnosti digitální projekce s projekcí z filmového materiálu.

Klíčová slova
digitální kinematografie, digitální projekce, DCI, DCP balíček, zabezpečení audiovizuálního obsahu, laserové projektory, stereoskopická projekce, 3D projekce, promítačský kurz
Datum vytvoření
23. 11. 2020
Časová dotace
25 hodin
Jazyková verze
česky
Licence
Zdroje
  1. VYŠINSKÝ, Tomáš. Watermarking v digitální kinematografii [přednáška]. Praha: ČVUT FEL, 16. 12. 2019.
  1. FLIEGEL, Karel. Moderní televizní systémy (vysoké rozlišení, snímkový kmitočet, dynamický rozsah a rozšířený gamut). [přednáška]. Praha: ČVUT FEL, 2. 12. 2019.
  1. ZEMAN, Martin. DCP – datový formát pro digitální kina. Zlín: 7. 6. 2013, [cit. 27. 9. 2020]. Dostupné z: https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/10455. Bakalářská práce. Fakulta elektrotechnická, Katedra technologií a měření, Západočeská univerzita v Plzni. Vedoucí diplomové práce: Ing. Jaroslav Fiřt, Ph.D.
  1. BERKA, R., RUND, F., HUSNÍK, L., SPORKA, A. Multimédia I. Praha: ČVUT FEL, 2016. ISBN: 978-80-01-05859-6.
  1. JANSEN, Kid. The Pointer's Gamut: The coverage of real surface colors by RGB color spaces and wide gamut displays. TFT Central. 19. 2. 2014. [cit. 12. 11. 2020], [online]. Dostupné z: https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1461939863
  1. LARSEN, Rasmus. First movie in 120fps HFR said to be "absolutely spectacular". FLatpanelsHD. 29. 04. 2016. [cit. 12. 11. 2020], [online]. Dostupné z: https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1461939863
  1. Digital Cinema (DCP). Filmprint Digital. [cit. 12. 11. 2020], [online]. Dostupné z: https://www.filmprint.cz/digital_cinema_d-cinema_dcp.php
  1. Digital Cinema Initiatives: High Frame Rates Digital Cinema Recommended Practice, 25. 09. 2012. [cit. 11. 11. 2020], [online]. Dostupné z: https://www.dcimovies.com/Recommended_Practice/
  1. Blu-Space: Co je 4k Ultra HD? Vše o UHD, 4k, HDR, WCG, Ultra HD Blu-ray a problematice nových formátů videa [cit. 12. 11. 2020], [online]. Dostupné z: https://www.blu-space.cz/single-post/2016/06/14/co-je-4k-ultra-hd-v%C5%A1e-o-uhd-4k-hdr-wcg-ultra-hd-bluray-a-problematice-nov%C3%BDch-form%C3%A1t%C5%AF-vide
  1. Digital Cinema System Specification – Version 1.4. Digital Cinema Initiatives, 20. 06. 2020. [cit. 16. 9. 2020], [online]. Dostupné z: https://www.dcimovies.com/specification/DCI_DCSS_v1-4_20-July-2020.pdf
  1. Highres 3D Printer: The workgroup of high resolution 3D printers developers. DLP Projectors Optics. [cit. 16. 10. 2020], [online]. Dostupné z: http://3dprinter.wikidot.com/dlp-projectors-optics
  1. Christie. The Facts Of Light – The brightness and color tradeoff. [cit. 16. 10. 2020], [online]. Dostupné z: https://www.lamptolaser.com/fact1.html
  1. Illustration of the CIE 1931 color space. [cit. 15. 10. 2020], [online]. Dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:CIExy1931.svg. Licence: Creative Commons BY-SA 3.0, upraveno
  1. Christie. The Facts Of Light – The brightness and color tradeoff. [cit. 16. 10. 2020], [online]. Dostupné z: https://www.lamptolaser.com/fact1.html
  1. InterSociety Digital Cinema Forum (ISDCF). Digital Cinema Naming Convention. [cit. 15. 10. 2020], [online]. Dostupné z: https://www.isdcf.com/site/dcnc/