Elektronické hudební nástroje a studiová technika
Ing. Tomáš Vyšinský
Anotace

Studijní materiál je zaměřen na oblasti studiové techniky související s elektronickými hudebními nástroji. Materiál vysvětluje teorii signálů, a to jak analogových, tak digitálních. Představuje základní typy signálových průběhů, metody jejich syntézy a zpracování. Praktickými oblastmi jsou přenosové protokoly, způsoby ukládání a komprese a rozhraní pro přenos zvuku. V části zpracování zvuku je popsána funkce řady signálových i efektových procesorů. Svůj význam má také oblast mixážních pultů, CD/USB přehrávačů a konkrétních typů elektronických hudebních nástrojů, jejichž fyzické i digitální verze mohou být využity pro nelineární tvorbu hudby v počítači. Čtenář je provázen základy práce s Digital Audio Workstation, přičemž je stavěno na teorii uvedené v předchozích kapitolách. Nechybí ani náhled do budoucnosti elektronické hudební tvorby.

Tento studijní materiál je věnován hudebnímu producentovi Tomáši Malinovi (Thomas Coastline) in memoriam (*1985–2021), který výraznou měrou přispěl ke zvýšení kvality praktických a hudebně-teoretických částí tohoto textu svými konzultacemi a tvorbou video tutoriálů.

Cíle

Čtenář přečtením textu pochopí rozdíl mezi analogovým a digitálním signálem, jejich vlastnosti, způsoby přenosu a zpracování. Vyzná se v základních typech protokolů pro datovou komunikaci elektronických hudebních nástrojů. Získá přehled o nejpoužívanějších kabelech a konektorech pro propojování zvukové techniky. Bude schopen popsat princip funkce signálových procesorů a stanovit situace, ve kterých je vhodné je použít. Čtenář bude znát, jaká technika se využívá při ozvučování vystoupení kapely nebo DJe. Pochopí také základy hudební teorie a dokáže samostatně dle míry své kreativity vytvořit jednoduchou hudební skladbu v prostředí Digital Audio Workstation.

Klíčová slova
Elektronické hudební nástroje, elektronická hudební tvorba, produkce elektronické hudby, syntezátory, zvukové signály, MIDI, protokoly pro přenos zvuku, zvukové efekty, mixážní pult, DJ technika, DAW Ableton Live, zvuková koláž, mixáž hudby, IoMusT.
Datum vytvoření
24. 12. 2020
Časová dotace
40 hodin
Jazyková verze
česky
Licence
Zdroje
  1. JIŘÍČEK, Ondřej. Úvod do akustiky. Vyd. 1. Praha: ČVUT, 2002. ISBN 9788001024607;8001024601.
  1. VYŠINSKÝ, Tomáš: Komunikace zařízení v systémech Internet of Musical Things. Diplomová práce, Fakulta elektrotechnická, ČVUT v Praze, Katedra telekomunikační techniky, 2020, vedoucí práce: Ing. Tomáš Zeman, Ph.D. [cit. 18. 12. 2020]. Dostupné z: https://dspace.cvut.cz/handle/10467/87782
  1. VYŠINSKÝ, Tomáš: Měřicí pracoviště pro elektronické hudební nástroje. Bakalářská práce, Fakulta elektrotechnická, ČVUT v Praze, Katedra telekomunikační techniky, 2018, vedoucí práce: Ing. Tomáš Zeman, Ph.D. [cit. 15. 12. 2020]. Dostupné z: https://dspace.cvut.cz/handle/10467/76118
  1. VYŠINSKÝ, Tomáš: Moderní datová rozhraní pro elektronické hudební nástroje. Projekt v týmu, Fakulta elektrotechnická, ČVUT v Praze, Katedra telekomunikační techniky, 2017, vedoucí práce: Ing. Tomáš Zeman, Ph.D.
  1. VYŠINSKÝ, Tomáš: HPM Wiki – Interaktivní syntezátor Reactable. [online]. [cit. 18. 12. 2020]. Dostupné z: http://noel.feld.cvut.cz/vyu/a2b31hpm/index.php/U%C5%BEivatel:Vysinto1.
  1. HAVEL, František. Měření kabelů a konektorů v audiotechnice [online]. České Budějovice, 2012. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Přírodovědecká fakulta. Vedoucí práce Ing. Ladislav Ptáček. [cit. 18. 12. 2020]. Dostupné z: https://theses.cz/id/7m10ny/
  1. ČMEJLA, Roman. Základy zpracování signálů. [podklady k přednáškám]. Praha: ČVUT FEL, 29. 11. 2010. [cit. 6. 12. 2020], [online]. Dostupné z: http://amber.feld.cvut.cz/vyu/zzs/
  1. The "General MIDI System Level 1" specification, document version 96.1, MIDI ManufacturersAssociation, Japan MIDI Standard Committee, 1997. [cit. 6. 12. 2020], [online]. Dostupné z: https://www.midi.org/specifications/midi1-specifications/general-midi-specifications/general-midi-1
  1. Official MIDI Specifications: MIDI 2.0, MIDI ManufacturersAssociation, Japan MIDI Standard Committee, 1997. [cit. 6. 12. 2020], [online]. Dostupné z: https://www.midi.org/specifications/midi-2-0-specifications
  1. Stripped speaker wires.jpeg [cit. 21. 12. 2020], [online]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Stripped_speaker_wires.jpeg, Licence: Creative Commons BY-SA 3.0
  1. Autor Karl-Martin Skontorp. Banana plugs.jpg [cit. 21. 12. 2020], [online]. Dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Banana_plugs.jpg, Licence: Creative Commons BY 2.0
  1. Autor Swift.Hg. BNC connector 50 ohm male.jpg [cit. 21. 12. 2020], [online]. Dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BNC_connector_50_ohm_male.jpg, Licence: Creative Commons BY-SA 3.0
  1. Autor Korkbeat. Kookie Studio Mixer.JPG [cit. 23. 12. 2020], [online]. Dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kookie_Studio_Mixer.JPG, Licence: Creative Commons BY-SA 4.0