Signs and symptoms
Objektivní a subjektivní příznaky
Mgr. Ludmila Faltýnková
Annotation

Tento studijní materiál je určen pro studenty vyšších odborných škol zdravotnických oboru Diplomovaná všeobecná sestra. Popisuje rozdíl mezi subjektivními a objektivními příznaky, odebírání anamnézy i základní vyšetřovací techniky. Dále pak informuje o tom, jak komunikovat a edukovat pacienta a popisuje předávání informací v rámci ošetřovatelského týmu.

The study material is meant for higher medical school students aiming for the nursing profession. It provides information concerning signs and symptoms, taking medical history and basic examination techniques. Furthermore it describes how to communicate with patients and educate them. It also provides information about communication in the medical team.

Objectives

Studenti dokáží v anglickém jazyce popsat rozdíl mezi subjektivními a objektivními příznaky i proces odebírání anamnézy. Studenti dokáží pojmenovat a popsat základní vyšetřovací techniky, jak komunikovat s pacienty a jak je edukovat. V neposlední řadě umí popsat proces předávání informací v ošetřovatelském týmu.

Students are able to describe the differences between signs and symptoms, taking medical history and basic examination techniques in English. They can specify how to communicate with patients and educate them. They can also specify how to communicate within the medical team within patient handoff.

Keywords
Subjektivní příznaky, objektivní příznaky, vyšetřovací techniky, poslech, pohmat, pohmat, komunikace s pacientem, předávání informací, předávání pacienta, edukace pacienta, signs and symptoms, examination techniques, auscultation, palpation, inspection, percussion, communication with patients, passing information, patient handoff, educating patients.
Date of Creation
03.02. 2019
Duration
10 hours
Language
English
License
Sources
  1. Differences Between Signs and Symptoms. Verywell - Know More. Feel Better. [online]. Dostupné z: https://www.verywellhealth.com/what-is-the-difference-between-signs-and-symptoms-1298941.
  1. Chapter 1, Introduction To Symptomatology [online]. Dostupné z: http://www.chiro.org/ACAPress/Introduction_to_Symptomatology.html.
  1. Tips to Improve Patient Education, [online]. Copyright © 2018 NurseJournal.org. All rights reserved [cit. 24.02.2019]. Dostupné z: https://nursejournal.org/community/tips-to-improve-patient-education/.
  1. Tips for Educating Patients, [online]. Copyright © 2019 AARC [cit. 24.02.2019]. Dostupné z: http://www.aarc.org/nn18-tips-for-educating-patients/.
  1. Patient education. National Center for Biotechnology Information [online]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2922822/.
  1. Communicating with patients : MedlinePlus Medical Encyclopedia. MedlinePlus - Health Information from the National Library of Medicine [online]. Dostupné z: https://medlineplus.gov/ency/patientinstructions/000456.htm.
  1. The Importance of Good Communication Between Patient and Hea... : Journal of Pediatric Hematology/Oncology. Document Moved [online]. Copyright © [cit. 24.02.2019]. Dostupné z: https://journals.lww.com/jpho-online/Fulltext/2011/10001/The_Importance_of_Good_Communication_Between.11.aspx.
  1. Online CPD/CE Portfolio for Health Professionals | Ausmed [online]. Dostupné z: https://www.ausmed.com/articles/communication-skills-for-nurses/.
  1. The anamnesis – Taking a medical history « Medical Bits. Medical Bits [online]. Dostupné z: https://medicalbits.wordpress.com/2014/01/05/the-anamnesis-taking-a-medical-history/.
  1. National Center for Biotechnology Information [online]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3990376/.
  1. History Taking [online]. Dostupné z: http://www.osceskills.com/e-learning/subjects/patient-history-taking/.
  1. GRICE, Tony a Antoinette MEEHAN. Nursing 1. Oxford: Oxford University Press, 2007. Oxford English for careers. ISBN 9780194569774.
  1. GRICE, Tony a James GREENAN. Nursing 2. Oxford: Oxford University Press, 2008. Oxford English for careers. ISBN 9780194569880.
  1. Evans Virginia, Salcido Cori. Nursing. Expresss Publishing, 2016. ISBN 978 0 85777 838 3.