2.2
Poptávka
Definice
Poptávka D je množství zboží nebo služeb, které jsou kupující ochotni koupit při dané ceně. [10]
Poptávka tedy vyjadřuje závislost poptávaného množství statku na jeho ceně. Čím vyšší bude cena statku, tím nižší bude poptávka po tomto statku. A naopak, pokud bude cena klesat, statek bude pro spotřebitele atraktivnější a jeho poptávka poroste.
Definice
Tvar poptávkové křivky vyjadřuje skutečnost, že čím vyšší je cena (P), tím menší množství (Q) daného statku budou spotřebitelé poptávat. Tento vztah označujeme jako zákon klesající poptávky.
+

Obr. 4. Poptávková křivka
Dělení poptávky:
- Individuální poptávka – poptávka jednoho kupujícího.
- Tržní poptávka (dílčí) – poptávka všech zákazníků po jediném konkrétním výrobku.
- Agregátní poptávka – neboli celková poptávka, je poptávka všech kupujících po všech druzích výrobků.
Příklad
Příklad: Poptávka po jahodách
Cena jahod na začátku července klesla z původních 50 Kč/kg na 20 Kč/kg. Paní Nováková, která nakupovala 1 kg jahod týdně, reaguje na změnu ceny zvýšeným zájmem a při této ceně bude nakupovat dvojnásobné množství. Znázorněte poptávkovou křivku po jahodách do grafu.
Zobrazit řešení
Řešení
Řešení: Poptávka po jahodách
Paní Nováková nakupuje různé množství jahod při různých cenách. Spojením těchto bodů dostáváme křivku její poptávky.
+

Obr. 5. Poptávková křivka po jahodách
2.2.1
Faktory ovlivňující poptávkovou křivku
Poptávková křivka je ovlivňována mnoha faktory [1, 10]:
- Důchodový efekt - Spotřebitel při zvýšení ceny kupuje méně statku, neboť mu původní částka nestačí na nákup původního množství. Naopak, při snížené ceně, pokud nastane důchodový efekt, spotřebitelé zvyšují spotřebu daného produktu, popř. rozšiřují použití daného produktu i pro jiné účely, než byla prvotní potřeba. Např. spotřebitelé při původní ceně nakupovali jahody pro přímou konzumaci. Při snížené ceně nakupují jahody na pečení koláčů, vaření džemů atp.
- Substituční efekt – Spotřebitel při zvýšení ceny produktu nahrazuje tento produkt jiným, podobným, produktem (substitut). Znamená to tedy, že poptávané množství původního produktu se snižuje. Např. nárůst cen vepřového masa může vést spotřebitele ke snížení spotřeby vepřového masa a nárůstu poptávky po kuřecím mase, kterým původní produkt nahradí.
Přestože cena je hlavní faktorem ovlivňujícím průběh poptávkové křivky, existuje ještě několik dalších faktorů, které působí na vývoj poptávkové křivky:
- osobní preference kupujícího (např. vegetarián nezačne nakupovat zlevněné maso);
- změna hladiny důchodu (finanční situace spotřebitele – např. při výhře v loterii);
- ceny komplementů – to je výrobků, které souvisí s nákupem daného výrobku (např. vysavač – sáčky do vysavače; tiskárna – náplně do tiskárny);
- existence a dostupnost substitutů;
- podmínky spotřeby – počasí, zdravotní stav spotřebitele, nezbytnost daného produktu atp.;
- reklama, množství informací o výrobku, móda atd.
Dojde-li ke změně některého z výše uvedených faktorů, poptávané množství daného zboží se bez ohledu na jeho cenu zvýší nebo sníží a jeho poptávková křivka se posune. Změna poptávky (posun celé poptávkové křivky) představuje odlišnou situaci než změna poptávaného množství vyvolaná změnou ceny, tj. pohyb po křivce poptávky. Uvedené situace znázorňuje obrázek 6.
+

Obr. 6. Změny poptávkové křivky
2.2.2
Pružnost poptávky
Pružnost poptávky neboli cenová elasticita poptávky měří reakci poptávaného množství na změnu ceny.
Definice
Cenová elasticita poptávky udává vztah mezi procentní změnou množství a procentní změnou ceny.
kde Q1 je počáteční poptávané množství, Q2 je poptávané množství po změně ceny, P1 je původní cena a P2 je výše nové ceny. [4]
Rozlišujeme elastickou a neelastickou poptávku, případně jednotkově elastickou.
- Neelastická poptávka, , znamená, že procentní změna ceny vyvolá menší procentní změnu poptávaného množství statku.
- Elastická poptávka, , znamená, že procentní změna ceny vyvolá větší procentní změnu objemu poptávaného statku.
- Jednotkově elastická poptávka , znamená, že procentní změna ceny vyvolá stejnou procentní změnu objemu poptávaného statku.
Cenová elasticita je různá u různých druhů zboží. Nízkou cenovou elasticitu vykazují statky, které nutně potřebujeme k životu (např. sůl, léky, bydlení, energie) a statky, které nemají dostatek substitutů (benzín). Elasticitu ovlivňuje i výše rozpočtového omezení spotřebitele. Proto statky, které představují značnou položku v rozpočtu spotřebitele, jsou citlivější na změnu ceny než statky, které tvoří pouze zanedbatelnou položku.
Zajímavost
Neelastickou poptávku bychom také zaznamenali u produktů, jako jsou např. cigarety nebo alkohol. U lidí závislých na alkoholu nebo cigaretách nehraje cena při jejich rozhodování o nákupu zásadní roli. Spotřebitelé jsou ovlivňováni jejich závislostí, tudíž poptávka po těchto produktech příliš neklesá ani při jejich stále rostoucí ceně.