2.3
Nabídka
Definice
Nabídka S je množství zboží a služeb, které jsou výrobci ochotni dodat na trh při dané ceně. [1]
Nabídka (stejně jako poptávka) je funkcí ceny, tzn., že nabízené množství je ovlivňováno výší ceny na trhu. Grafické znázornění vztahu mezi cenou a nabízeným množstvím produkce se nazývá nabídková křivka.
+
7. Nabídková křivka
Obr. 7. Nabídková křivka
Dělení nabídky:
  • Individuální nabídka – je nabídka jednoho výrobce.
  • Dílčí (tržní) nabídka – představuje nabídku určitého druhu zboží na daném trhu.
  • Agregátní nabídka – představuje souhrn veškerého nabízeného zboží na trhu, tzn. součet všech tržních nabídek.
Definice
Zákon rostoucí nabídky vyjadřuje, že růst ceny vyvolává nárůst nabídky a naopak. [1]
2.3.1
Faktory ovlivňující nabídkovou křivku
S rostoucí cenou na trhu roste zájem výrobců dodávat na trh větší množství produkce. Zvyšování objemu produkce vede výrobce k dosahování vyšších zisků (při hromadné výrobě klesají náklady na jednici výroby). Rostoucí cena produktu na trhu láká do oboru další výrobce (konkurenci), což představuje další nárůst nabídky.
Další faktory, které ovlivňují nabídkovou křivku [10]:
  • Klimatické podmínky (nepříznivé počasí v zemědělství, cestovním ruchu aj.)
  • Substituty (jak vstupů, tak výstupů; např. nahrazení lidské práce novými technologiemi – roboty; pěstování výnosnější plodiny, jejíž cena na trhu neklesá apod.)
  • Změny výrobních podmínek (např. legislativní změny – regulace, omezení, zdanění atd.)
  • Změny cen vstupů (změna ceny ropy, zvyšování minimální mzdy, změna dostupnosti a ceny surovin atd.)
Změna poptávkové křivky (posun celé křivky) je dána změnou výše uvedených faktorů, tzn., že výrobci mají zájem nabízet větší či menší množství daného zboží bez ohledu na jeho cenu. Toto je nutno odlišit od situace, kdy dochází ke změně nabízeného množství v důsledku změněné ceny, tj. k posunu po nabídkové křivce; viz obrázek 8.
+
8. Změny nabídkové křivky
Obr. 8. Změny nabídkové křivky
2.3.2
Cenová elasticita nabídky
Definice
Cenová elasticita nabídky vyjadřuje citlivost nabízeného množství produkce na změnu jeho ceny. Jinými slovy, pružnost, s jakou jsou výrobci schopni reagovat na zvýšení ceny. [1]
Výpočet cenové elasticity nabídky lze analogicky odvodit od výpočtu cenové elasticity poptávky.
Faktory ovlivňující cenovou elasticitu nabídky:
  • Čas (v průběhu delšího časového období je elasticita vyšší, než během krátkého časového období – výrobci mohou získat více vstupů, postavit nové výrobní haly, mohou na trh vstoupit nové firmy atd.)
  • Kapacita výroby (pokud jsou výrobní faktory plně využity a cena zboží přesto roste, nabídka zůstává stejná - je neelastická)
  • Dostupnost výrobních faktorů (pokud jsou dostupné variabilní výrobní faktory, jako např. surovinové, energetické či pracovní vstupy, pak je nabídka vysoce elastická)
  • Existence a množství substitutů (s rostoucím množstvím substitutů je nabídka elastičtější)
  • Konkurence (čím větší je konkurence na trhu, tím vyšší je elasticita nabídky)