2.4
Tržní rovnováha
Podstatou trhu je vzájemná interakce (střet) nabídky a poptávky. Rozhodující funkci má cena, tj. peněžní vyjádření hodnoty směňovaného zboží. Mechanismus nabídky a poptávky je neustálým procesem přizpůsobování se. Na trhu, kde existuje konkurence mezi prodávajícími a konkurence mezi kupujícími, dochází postupně k dosažení bodu tržní rovnováhy.
Definice
Tržní rovnováha nastává v bodě, kde se střetává křivka nabídky s poptávkou, tj. bod, kde nabízené množství odpovídá poptávanému množství. Na trhu v tomto bodě nevzniká ani přebytek ani nedostatek zboží. [1]
+
9. Tržní rovnováha
Obr. 9. Tržní rovnováha
Rovnovážná cena (PR) je pak ta, při které se nabídka a poptávka dostávají do rovnováhy; tedy cena, při které jsou kupující nuceni koupit dané zboží za nabízenou cenu.
Rovnováha na trhu nastává velmi vzácně a výjimečně. Obvykle je tak trh v nerovnováze. Na trhu mohou vzniknout dva případy nerovnováhy (viz obrázek 9):
  1. Nedostatek zboží na trhu: Nedostatek zboží na trhu vzniká, pokud je cena nižší než rovnovážná cena. V tomto případě je poptávané množství větší než nabízené množství. V důsledku nedostatku zboží na trhu pak dochází k navyšování cen výrobci, neboť část kupujících je ochotna koupit zboží za vyšší cenu. Vzniká tzv. soutěž na straně poptávky.
  1. Přebytek zboží na trhu: Přebytek zboží na trhu vzniká, pokud je cena vyšší než rovnovážná cena. Trh je zbožím přesycen, výrobci disponují neprodejnými zásobami zboží; nabízené množství převyšuje poptávané množství. Výrobci na situaci reagují snižováním ceny a snižováním objemu produkce. Vzniká tzv. soutěž na straně nabídky.
Vlivem tržních sil (nabídky a poptávky) v okamžiku tržní nerovnováhy dochází k pohybu ceny směrem k rovnovážné ceně a tím i dosažení bodu tržní rovnováhy.