Kapitola2
Edukační záznam
Edukační záznam je součástí zdravotnické dokumentace. V jednotlivých zdravotnických a sociálních zařízeních mají pracovníci k dispozici předtištěné různé typy této dokumentace. V některých zdravotnických zařízeních mají speciálně proškolené sestry – edukátorky, které mají na starosti edukaci pacientů s určitými problémy. Např. při své praxi se můžete setkat se „stomickou“ sestrou, která bude edukovat pacienty nejen před operací, ale také v době hospitalizace po operaci, a i v době, kdy pacient již bude z nemocnice propuštěn a do zdravotnického zařízení bude docházet na ambulantní kontroly. Podobně tomu může být např. u sestry – edukátorky, která bude mít na starosti edukaci pacientů s diabetem. V obou těchto případech bude prováděna komplexní edukace, kdy sestra naváže kontakt s nemocným a nemocný „své“ sestře edukátorce bude důvěřovat. Tato sestra si povede záznamy o jednotlivých edukacích jednak proto, že to vyžaduje legislativa, jednak je to pro ni pomůcka, aby sama věděla, kde u konkrétního pacienta má v následujících edukačních lekcích navázat a jaké téma je třeba dále rozvádět.
Dále se s edukací můžete setkat na různých odděleních ve zdravotnických, či sociálních zařízeních, kde budou edukaci provádět NLZP či lékařští pracovníci. V některých případech je nutno edukovat nejen pacienta, ale např. i rodiče nemocného dítěte, či příbuzné seniora, který např. již nezvládne sám aplikaci inzulinu z důvodu kognitivního či smyslového postižení. I v tomto případě je nutné provést záznam o edukaci, aby bylo zřejmé kdo, kdy, koho edukoval a v jaké problematice.
Doporučení pro obsah edukačního záznamu:
  • název problematiky
  • časový údaj o délce trvání edukační jednotky
  • edukační cíl pro zvolené téma
  • metodu edukace (přednáška, rozhovor,…)
  • formu edukace (skupinová, hromadná, individuální,…)
  • charakter edukace (vstupní, průběžná, závěrečná při propuštění či překladu)
  • identifikace edukujícího (lékař, sestra, nutriční terapeut,…)
  • identifikace edukanta/edukantů
  • reakce klienta (dává najevo pochopení; zcela nerozumí, je potřeba reedukace; nechápe, odmítá)
  • kde bude edukace prováděna (doma, ambulance, ošetřovací jednotka,…)
  • pomůcky, které budou použity
  • osnova edukační lekce
  • formulář pro záznam edukace (nevyplněný, pro všechny edukační lekce jeden)
  • použitá literatura
Pro edukaci Vám mohou pomoci tzv. edukační karty.
Pro sběr informací o pacientovi Vám mohou pomoci následující dotazy:
Zdravotní přístup
Krok 1. Pozorujte problém.
  • Kdy začaly problémy? Jaké jsou příznaky?
  • Kde je bolest? Tupá, nebo bodavá bolest?
  • Měření důležitých funkcí:
    teplota, krevní tlak, puls, dech.
  • Přemýšlejte!
    Už jste měl tento problém?
    Co jste pro to udělal?
    Jaké změny ve vašem životě nastaly (stres, léky, jídlo, cvičení, atd.)?
    Má někdo jiný doma nebo v práci tyto příznaky?
Krok 2. Naučte se získávat další informace o problému.
  • Zdravotní příručka (číslo stránky):
  • Ostatní knihy nebo články:
  • Poradenství od jiných (laické nebo profesionální):
Krok 3. Vytvořte akční plán.
  • Vaše "předběžná" diagnóza:
  • Plán domácí péče:
  • Kdy zavolat svého lékaře:
Krok 4. Vyhodnoťte svůj pokrok.
  • Vaše pracovní nasazení?
The healthwise approach
Step 1. Observe the problem.
  • Whem did it start? What are the symptoms?
  • Where is the pain? Dull ache or stabbning pain?
  • Measure your vital sings:
  • Temperature, Blood pressure, Pulse, Breaths.
  • Think back
    Have you had this problem before?
    What did you do for it?
    Any changes in your life (stress, medication, food, exercise, etc.)?
    Does anyone else at home or work have these symptoms?
Step 2. Learn more about it.
  • Healthwise Handbook (note page number):
  • Other books or articles:
  • Advice from others (lay or profesional):
Step 3. Make an action plan.
  • Your "tentative" diagnosis:
  • Home care plan:
  • When to call your doctor:
Step 4. Evaluate your progress.
  • Are your actions working?