8.2
Psychologické diagnostické metody
Psychodiagnostické metody se využívají k získávání poznatků o osobnosti (nejen abnormalit) a pro stanovení psychologické diagnózy. K jejich používání mají kompetence pouze odborníci – psychologové. Využívají se klinické diagnostické postupy, které nejsou přísně standardizované a vychází z dané teorie osobnosti. Dále se používají testové postupy, které jsou standardizované, mají stejné záznamy, vyhodnocení a klasifikaci. Termín „test“ poprvé použil v r. 1890 americký psycholog James Cattell. V roce 1905 vypracovali Francouzi A. Binet a T. Simon první praktické testy.
Mezi testové diagnostické metody se řadí:
Výkonové testy, které jsou zaměřeny na zjištění schopností daného jedince. Mezi výkonové testy patří inteligenční testy, testy speciálních schopností a testy jednotlivých psychických funkcí a testy vědomostí.
Testy inteligence se dělí na jednodimenzionální a komplexní.
Jednodimenzionální testy, které se zaměřují na obecnou inteligenci. Jejich charakteristikou je, že jsou zpravidla neverbální a mají jednotnou stavbu (např. Kohsovy kostky, Ravenovy progresivní matice, Domino test atd.). Komplexní testy hodnotí více komponentů inteligence, jsou složeny ze subtestů, např. verbálních (porozumění, podobnosti, slovní zásoba, aritmetika atd.) a výkonnostních (dokončení obrázku, sestavování předmětů, uspořádání obrázků do správného pořadí atd.). Mezi komplexní testy patří (např. Analytický test inteligence, Test struktury inteligence, Wechslerovy testy).
Testy speciálních schopností a jednotlivých psychických funkcí, které se zaměřují na specifické schopnosti. Mezi ně patří testy paměti (Wechslerova škála paměti (Wechsler Memory Scale), Wechslerova škála paměti – třetí vydání (WMS-III), Škála aktuální paměti, Paměťový test LGT-3), kreativity (Torranceho figurální test tvořivého myšlení)), zkoušky parciálních a kombinovaných schopností (Číselné řady, Tvarový skládací test, test čtverců, Test čtverců atd.), testy technických schopností (Loeweho pyramida, Soeweho kostka), testy uměleckých schopností, testy organicity – vztah organického poškození mozku a psychických funkcí (Bender – Gestalt Test, Bentonův vizuální retenční test).
Osobnostní dotazníky hodnotí jednotlivé rysy osobnosti. Mezi osobnostní dotazníky patří (např. Eysenckův osobnostní dotazník, Šestnáctifaktorový dotazník 16 PF, DOPEN).
Projektivní techniky jsou metody poznávání osobnosti, při kterých jedinec do předloh projektuje (často neuvědoměle) své zkušenosti, zážitky, potřeby, zájmy, touhy, postoje k jiným osobám.
Termín projektivní metody užil pro označení nového typu psychologických diagnostických technik poprvé L. K. Frank v roce 1939.
Verbální projektivní metody
Rorschachův test (ROR);
Test nedokončených vět (Rotterův test);
Tematicko-apercepční test (TAT);
Rosenzweigův obrázkový frustrační test.
Grafické projektivní metody
Kresba lidské postavy;
Test kresby stromu (Baum test).
+
16. Rorschachův test
Obr. 16. Rorschachův test
©
Tento obrázek nemůže být z licenčních důvodů začleněn přímo do materiálu. Na obrázek se můžete podívat ZDE.
Obr. 17. Baum test
Manipulační projektivní metody
Lüscherův test – seřazení barevných polí podle sympatičnosti.
Mezi další využívané metody k posuzování osobnosti se řadí:
Životopis je metoda (vlastnoručně i elektronicky) psaného textu.
Rozbor volnějších písemných projevů (např. dopisy, osobní deníky).
Rozbor výsledků činnosti (např. školní úlohy, výrobky, umělecká díla, technické vynálezy, produkty zájmových činností).
Zajímavost
Zamyšlení: Vyhledejte největší množství dostupných informací o uvedených metodách. Konzultujte na seminářích.