Kapitola6
Naslouchání
6.1
Naslouchání
Velmi často se setkáváme s tím, že se učíme obratně, pohotově mluvit, učíme se, „co se říká“ a „co se neříká“. Panuje falešná představa, že čím více se hovoří, tím lépe, že ten, kdo více argumentuje, je „vítězem“, ale samotné naslouchání druhému člověku je opomíjeno. Jaro Křivohlavý, psycholog, který se významem naslouchání ve velké míře zabýval, tvrdil, že máme dvě uši a jedna ústa, a že bychom tedy při rozhovoru měli hovořit pouze z jedné třetiny a dvě třetiny času věnovat právě naslouchání. Existuje rozdíl mezi slyšením a nasloucháním. Slyšíme-li, jedná se o fyziologický proces vnímání zvuků, kdežto naslouchání je psychologická záležitost, kdy se snažíme porozumět sdělenému. Naslouchání je tedy dovednost, které se učíme.
6.1.1
Proces naslouchání
Při pasivním naslouchání dochází pouze k přijímání informací posluchačem, který se nesnaží sdělenému porozumět. Cílem je umožnit druhému ventilaci emocí, poskytnout mu prostor pro vyjádření a plnit tak funkci „vrby“. V rámci aktivního naslouchání dochází ke složité interpersonální situaci mezi naslouchajícím a hovořícím. Kromě umožnění ventilace emocí je úkolem naslouchajícího určit, jaký je záměr hovořícího. Může se jednat např. o uspokojení potřeby komunikace, sdělení názoru, obav, prosby, nalezení pochopení apod. Někdy je nutné sjednotit se na významu slov tak, aby slovo mělo pro oba komunikující stejný význam. Např. slovo „přítel“ může být chápáno jako sexuální partner nebo ve smyslu kamarád. Má-li být hovořícímu rozuměno, je třeba dobře jeho sdělení interpretovat. Naslouchající může být omezován tím, že to, co se dovídá, porovnává s tím, co zná, co sám prožil a pokouší se najít určitou podobnost. Proto je zapotřebí si ověřovat, zda k porozumění opravdu došlo. V opačném případě je třeba své pochybnosti sdělit („Nevím, zda jsem přesně porozuměla tomu, co jste řekl.“).
6.1.2
Aktivity hovořícího
Člověk, který s námi hovoří, sděluje:
- Co si myslí o sobě, o naslouchajícím, o situaci.
- Sděluje své představy, přání.
- Hovoří o tom, jak se cítí, co prožívá.
- Podává informace o tom, co očekává, co si přeje.
- Informuje nás o svých záměrech, přáních.
- Sděluje své představy o sobě, o tom, jaký je člověk a za jakého se považuje.
6.1.3
Aktivity naslouchajícího
Člověk, který naslouchá:
- Věnuje hovořícímu čas, kterého se nám stále více nedostává. Kolikrát jsme od druhého slyšeli věty typu: „Nemám čas, pospíchám, nestíhám…“
- Věnuje mu pozornost, je soustředěný na to, co mu hovořící říká. Dává mu tím najevo, že je
v daném okamžiku pro něj nejdůležitější na světě.
- Tím, že hovoří s druhým člověkem, uznává jeho hodnotu jako člověka.
- Považuje ho za člověka hodného úcty, bere ho vážně, přijímá ho s důvěrou, bez předsudků a je ochoten spolupracovat na řešení jeho problému.
- Přemýšlí o sděleném, zajímá se o to, jak se druhý cítí a co prožívá.
- Dělí se s ním o jeho radosti i starosti. Jak se říká - Sdělená radost – dvojnásobná radost, sdělený smutek – poloviční smutek.
6.1.4
Problémy při naslouchání
- Slyšené slovo má sugestivní moc a může dojít k přenosu emocí. Ne vždy je naslouchající schopen a ochoten přijmout emoce, jako je strach, úzkost nebo obavy hovořícího. Může v této situaci reagovat například tím, že se snaží odvést pozornost hovořícího jiným směrem, což není vždy na místě a vhodné. Např.: „Ale podívejte se, jak venku krásně svítí sluníčko.“, „Tak na to nemyslete.“, “Myslete na něco hezkého.“
- Hovořící určuje, o čem se bude mluvit. Problémem může být i to, že hovořící zvolí téma rozhovoru, o kterém má posluchač málo informací, nechce o něm hovořit nebo je pro něj citlivé.
- Hovořící určuje, jak dlouho rozhovor bude trvat a kdy bude ukončen. Naslouchající se může dostat do časové tísně a napětí, když neví, jak rozhovor ukončit. Této situaci můžeme zabránit tak, že na začátku rozhovoru sdělíme naše časové možnosti.: „Mohu si teď tady s vámi deset minut povídat, ale pak musím odejít, protože mám jinou práci.“ Zároveň je třeba důsledně splnit slib, kdy např. nemocnému slíbíme, že se za ním přijdeme později.
- K nedorozumění může dojít při chybné interpretaci sděleného, která může vést k uzavření se hovořícího, jeho nedůvěře a neochotě komunikovat.
6.1.5
Pravidla naslouchání
- Zajistíme vhodné prostředí bez rušivých elementů.
- Zaměříme svoji pozornost na hovořícího.
- Akceptujeme hovořícího, vytváříme pozitivní vztah.
- Při důvěrných sděleních se lehce přikloníme k hovořícímu.
- Snažíme se vcítit se, porozumět, pochopit hovořícího.
- Používáme techniky aktivního naslouchání.
6.1.6
Kritéria dobrého posluchače
Dobrým posluchačem se člověk nerodí, ale stává se jím.
Dobrý posluchač by měl splňovat následující kritéria:
- emocionálně zralá osobnost a situační emoční vyrovnanost;
- sociálně zralá osobnost;
- morálně zralá osobnost;
- autenticita – pravost, nefalšovanost při vedení rozhovoru (být sám sebou);
- akceptace, přátelské přijetí hovořícího;
- schopnost empatie;
- úcta k partnerovi;
- důvěryhodnost;
- vyrovnanost s vlastními problémy;
- bezprostřednost;
- používání technik aktivního naslouchání;
- ochota akceptovat velkou šíři témat, se kterými přichází hovořící;
- smysl pro hlubší rozměr života.
6.1.7
Techniky aktivního naslouchání
Aktivní naslouchání je situace, kdy naslouchající poskytuje hovořícímu zpětnou vazbu a využívá k tomu následující techniky:
- Participace – „spolusdílení“
Při této technice naslouchající dává najevo, že se soustředí na to, co hovořící říká, že mu věnuje pozornost, upevňuje jeho pocit, že nemluví „do prázdna“. Využíváme zde prvky neverbální komunikace (přikyvování, pohledy) a citoslovce a částice („hm“, „ano“, „aha“).
- Rezonance - „ozvěna“
Při této technice naslouchající opakuje důležitou část sdělení hovořícího. Používá k tomu stejná slova.
Příklad
Pacient: „Bolí mě noha.“
Sestra: „Říkáte, bolí mě noha.“ Komunikace může pokračovat např.: „A jak ta bolest vypadá?“, „Vypozoroval jste, kdy se zmírňuje?“
Naslouchající tak dává najevo, že naslouchá, přemýšlí o tom, co hovořící říká a není mu to lhostejné.
- Reflexe - „zrcadlení“
- Reflexe obsahu:
Naslouchající vyjadřuje svou snahu o pochopení toho, co bylo řečeno přeformulováním myšlenkového celku.
Příklad:
Pacient: „Bolí mě noha.“
Sestra: „Trápí vás bolest nohy.“
- Reflexe pocitů
Tato technika je velmi opomíjena. Při rozhovoru si naslouchající všímá verbálních i neverbálních projevů prožívání hovořícího a informuje ho o tom. Např.: „Vidím, že z toho máte radost!“, „Je to pro vás těžké, že?“, „Cítíte zlost a nespravedlnost?“
- Sumarizace – shrnutí
Tuto techniku používáme v závěrečné části rozhovoru. Shrnujeme a bilancujeme, co nám partner říká, ujišťujeme se, že jsme na nic podstatného nezapomněli, ověřujeme si, jak jsme sdělené pochopili a zda jsme správně porozuměli.
Příklad
Pacient: „To byla příšerná noc! Vůbec jsem nespal. Ten pán vedle chrápal, bylo taky strašné horko, na chodbě někdo nahlas mluvil a ráno jsem ještě dostal studené kafe!“
Sestra: „Špatně jste se vyspal. Vadil vám hluk, nemohl jste spát, protože vám bylo horko a aby toho nebylo málo, přinesli vám k snídani studenou kávu. Je ještě něco, co bychom měli řešit?“, „Pane Nováku, a co z toho je pro vás nejhorší, na co bychom se měli zaměřit nejdříve?“
6.1.8
Udržení a rozvíjení rozhovoru
Chceme-li zkvalitnit naše naslouchání, je možné využít při rozhovoru následujících formulací.
- Projevení zájmu o emoce: „Jak vám při tom bylo?“, „Zdá se mi, že vás ta informace zaskočila.“
- Povzbuzování k dalšímu sdělení: „Můžete mi o tom říct něco více?“, „Jak to bylo dál?“, „To, co říkáte, je velmi důležité.“
- Oceňování hovořícího – „Vážím si toho, že mi to říkáte.“, „Není snadné o tak těžkých věcech hovořit, obdivuji, že jste se k tomu odhodlal.“, „Oceňuji vaši ochotu věc řešit.“
- Objasňování sděleného využíváme v situacích, kdy k pochopení sděleného potřebujeme více informací. Kdy, jak, proč se to stalo. Pozor, abychom nežádali další informace pouze proto, že chceme uspokojit vlastní zvědavost.
- Rekapitulující sdělení: „Takže vy byste chtěl, aby to bylo takto…“
6.1.9
Chyby při naslouchání
Posluchač může znehodnotit proces naslouchání, jestliže:
- je uspěchaný;
- je lhostejný;
- brzy se ujme slova;
- vnáší své vlastní problémy, zážitky;
- předstírá pozornost;
- slyší fakta a unikají mu myšlenky;
- používá nicneříkající fráze;
- moc se ptá;
- místo naslouchání kritizuje;
- snadno odvede pozornost od toho, co říká partner;
- dává nevyžádané rady, o které hovořící nestojí: „Kdybych já byl na vašem místě…“;
- nepřizná, že neví, jak má reagovat;
- má strach, aby se neshodil;
- skáče do řeči;
- nevyužívá pohledovou činnost; nedívá se na partnera;
- používá manipulace;
- komunikátor příliš hovoří.
6.1.10
Ticho v rozhovoru
Mnoho situací v průběhu rozhovoru může vést k odmlčení se hovořícího. Může dojít k následujícím situacím, kdy hovořící:
- se chce nadechnout;
- nemůže najít vhodné slovo;
- se dostal před obtížnou fázi sdělení, sbírá síly ke sdělení;
- potřebuje více času;
- nechce pokračovat;
- trucuje;
- se „stahuje jako šnek do ulity“;
- ho nic nenapadá, má „okno“;
- je mu trapné něco vyslovit;
- řekl něco, co nechtěl;
- se stydí;
- přemýšlí – hovoří sám se sebou;
- zjišťuje reakci na jeho sdělení;
- chce skončit;
- je unavený, vyčerpaný;
- musí na toaletu;
- a další.
Vyskytne-li se v rozhovoru ticho, je vhodné ho respektovat a nepospíchat s vlastní odpovědí. Není vhodné, abychom se ho snažili „za každou cenu“ přerušit. Společné mlčení je v některých situacích to nejlepší, co můžeme udělat. V některých situacích je to to jediné, co nemocnému pomůže.
Zdroj: Autor Yvetta Pužejová, Petra Lencová, Hana Rybáková, VOV Z128/10 – Komunikace, licence Creative Commons BY 3.0.
Příklad
K zamyšlení:
Pokuste se najít co nejvíce odpovědí na otázku. „Jaké může být ticho?“
Při naslouchání používáme:
Jestliže na pacientovo sdělení: " Necítím se dobře", zareagujeme následovně: "Je vám špatně". Jedná se o:
Techniku participce využíváme, jestliže: