Kapitola8
Asertivita
8.1
Asertivita
Asertivita je komunikační technika, některými dokonce vnímána jako životní styl. Jedná se o dovednost, která spočívá v umění vyjádřit a prosadit svůj názor, stanovisko, zájem, ale ne na úkor druhých. Pomáhá nám najít cestu k sobě samým i k druhým a nastoluje rovnoprávnost mezi lidmi. Děti jsou přirozeně asertivní a tuto dovednost mohou vlivem prostředí, ve kterém vyrůstají, ztratit nebo naopak rozvíjet. Asertivita je tedy „nakažlivá“. Žijeme-li v asertivním prostředí, asertivní způsob jednání automaticky přejímáme, jestliže naše prostředí je manipulační, asertivita se nám může zdát nepřijatelná a nevhodná. Je to tedy otázka příležitosti. Základní myšlenkou asertivity je rovnoprávnost mezi lidmi. Cílem asertivní komunikace je, aby z ní vycházeli všichni zúčastnění jako „vítězové“ a vnímali výsledek komunikace jako přínosný. Autorem metody asertivního tréninku je americký psycholog Andrew Salter, který se o ní zmiňuje v knize Podmíněná reflexní terapie (1949).
Typy asertivity:
  1. verbální – slovní sdělení;
  1. neverbální – řeč těla;
  1. iniciační – navození asertivního komunikačního stylu při komunikaci s druhým člověkem;
  1. reaktivní – asertivní reakce na tvrzení a chování druhého člověka;
  1. pozitivní – vyjádření pocitů lásky, vyslovení souhlasu, podání komplimentu;
  1. negativní – vyjádření oprávněného hněvu, upřímné vyjádření nesouhlasu, vyjádření kritiky;
  1. jednorázová – využitelná při jednorázových kontaktech;
  1. pravidelně se opakující – například na pracovišti;
  1. kontinuální – využívaná v přátelských, partnerských, rodinných a pracovních vztazích, kdy chceme, aby se vztah rozvíjel, proto se snažíme předvídat účinky asertivního chování na druhé, vysvětlujeme, snažíme se nalézt kompromis, respektujeme práva partnera, kontrolujeme své emoce, snažíme se u druhého nevyvolat negativní pocity a využíváme empatii.
8.1.1
Typy chování z pohledu asertivity
Mezi základní typy chování patří: pasivní, asertivní, agresivní a manipulativní. Pro chování každé skupiny jsou charakteristické určité znaky. Rozdíly lze nalézt v následujících parametrech:
  • rodina a styl výchovy;
  • kognitivní charakteristika;
  • emocionální charakteristika;
  • postoje k právům;
  • neverbální chování;
  • sociální chování;
  • hodnocení druhými;
  • reakce na konflikt.
Charakteristika pasivního chování:
  • Rodina a styl výchovy: převládal pasivní či agresivní styl výchovy s důrazem na „slušnost“ ústupnost, a přizpůsobivost.
  • Kognitivní charakteristika: jedinec očekává a je závislý na ocenění, snaha vyhovět druhým, úzkost ze selhání, přehnaná snaha „dokázat to“, před problémy utíká, předčasně se vzdává, nedůvěřuje svým schopnostem.
  • Emocionální charakteristika: často se vyskytuje úzkost, deprese, strach z hodnocení.
  • Postoje k právům: upřednostňuje práva druhých nad svými vlastními.
  • Neverbální chování: dívá se stranou, klopí oči, nevyhledává přímý pohled do očí druhého, nevýrazná či přehnaná mimika, výrazy strachu, obav, váhání.
  • Sociální chování: hovoří slabě po dlouhé odmlce, věty často začíná „hm“, „já nevím“, často se ptá, je nejistý, přehnaně ustupuje, převažují submisivní projevy, je osamělý, neumí si udržet přátele, má pocit izolace.
  • Hodnocení druhými: zpočátku příznivé hodnocení, později považován za nekompetentního jedince s vlastními problémy.
  • Reakce na konflikt: před konflikty utíká, vyhýbá se řešení, odpovědi ho napadají se zpožděním, snadno podlehne nátlaku, cítí se bezradný, nedokáže řešit ani triviální problémy, cítí, že jiným lidem překáží.
Charakteristika agresivního chování
  • Rodina a styl výchovy: nejčastěji agresivní, pasivní nebo rozmazlující a hyperprotektivní styl výchovy, časté a přehnané tresty, citová deprivace, neprojevování lásky, nepřiměřené pozitivní oceňování v dětství.
  • Kognitivní charakteristika: vynucuje si hodnocení druhých, která ignoruje a nerespektuje, nereálná kladná očekávání, nepřipouští si možnost selhání, z neúspěchu obviňuje druhé, problémy řeší rigidně, při překážkách si neví rady.
  • Emocionální charakteristika: časté pocity tenze, hněvu, hostilita k lidem.
  • Postoje k právům: prosazuje svá práva na úkor ostatních.
  • Neverbální chování: zaťaté ruce, hostilní a autoritářské postoje, hledí upřeně do očí, má trhavé, zlostné pohyby při nesouhlasu, v mimických projevech jsou patrné ironie a hněv.
  • Sociální chování: skáče do řeči, mluví silným hlasem, používá osočující věty, na sdělení druhých reaguje způsobem „ano, ale“, je neústupný, defenzivní, podceňuje druhé, vyvolává konflikty, hádky, projevy hostility, sarkasmu, nemá přátele, zůstává osamocen.
  • Hodnocení druhými: negativní hodnocení, ostatní se mu vyhýbají, mají obavy z jeho chování.
  • Reakce na konflikt: bojuje za každou cenu, nenechá druhé, aby se projevili, vyhrožuje, odmítá jiná řešení, ironizuje, druhé ignoruje.
Charakteristika manipulativního chování:
Manipulace je ovlivňování druhých lidí pomocí skrytých a různě rafinovaných manévrů. Cílem je za každou cenu přesvědčit druhé o správnosti své myšlenky, názoru nebo jednání. Skutečný účel manipulace se manipulátor snaží samozřejmě zakrýt. Manipulátor vědomě využívá slabých stránek manipulovaného, často se snaží získat jeho sympatie a využívá svého charisma.
  • Rodina a styl výchovy: běžná je přítomnost manipulativní komunikace v rodině.
  • Kognitivní charakteristika: vynucuje si pozornost druhých, upřednostňuje své zájmy na úkor ostatních.
  • Emocionální charakteristika: často emoce předstírá, agravuje.
  • Postoje k právům: nárokuje si pouze vlastní práva a trvá na jejich dodržování.
  • Neverbální chování: často simulované neverbální projevy.
  • Sociální chování: snaží se druhým zalíbit, upozorňuje na vlastní problémy, zneužívá lidi kolem sebe, snaží se v druhých vzbudit pocity viny.
  • Hodnocení druhými: velmi různé, druhými může být litován, mohou se ho obávat, stranit nebo se mu vyhýbat.
  • Reakce na konflikt: na konflikt reaguje manipulacemi, obviňuje ostatní, za každou cenu chce zvítězit.
Příklady manipulací:
  • Snaha vyvolávat v druhém pocity viny: „Kdybys mi přišel naproti a odnesl tu těžkou tašku, tak by mě ta záda nebolela.“
  • Nečestné jednání se snahou získat výhody, úlevy v povinnostech, neoprávněné ocenění. Přisvojování si výsledků práce spolupracovníka.
  • Zahanbování druhých lidí: „No to jsem si nemyslel, že jsi takový necitlivý člověk.“
  • Prosazování vlastní morálky, která je v rozporu s obecnými etickými principy: „Se sousedy se prostě bavit nebudeš! Ani já s nimi nemluvím!“
  • Využívání a zneužívání laskavosti a pomoci druhých: „Tebe ty nohy tak nebolí, tak mi dojdi pro ...“)
  • Přenášení viny za vlastní neúspěchy nebo neštěstí na druhé: „Kdybys mě ráno vzbudil, přišla bych do práce včas a šéf by mi nestrhl osobní ohodnocení.“
  • Přenášení vlastních povinností a zodpovědnosti na druhé. Například: Lékař přesouvající výkony, které je oprávněn provádět pouze on, na sestru.
  • Využívání vlastních práv a popírání práv druhých: „Protože jsem starší, musíš mi vyhovět.“
Charakteristika asertivního chování:
  • Rodina a styl výchovy: asertivní výchova, důraz na upřímnost a hrdost, úcta k druhým.
  • Kognitivní charakteristika: svá předsevzetí se snaží realizovat, příznivé ocenění druhými není jeho cílem, má realistická očekávání, nemá zbytečné obavy za selhání, problémy řeší konstruktivně, nevzdává se, odolává překážkám.
  • Emocionální charakteristika: příznivé pocity ze sebe i jiných, je klidný, uvolněný.
  • Postoje k právům: respektuje práva svá i ostatních lidí.
  • Neverbální chování: odpovídá situaci, vyjadřuje klid, jistotu, dívá se do tváře a do očí, hovoří vřelým tónem hlasu, jeho gesta ladí s obsahem, mimika je uvolněná, usměvavá.
  • Sociální chování: formuluje věty s „já“, používá otázky „jak“, trvá si na svém, chce-li, nabízí kompromis. Druzí ho respektují, chová se přátelsky, jedná přímo, je společenský, má přátele.
  • Hodnocení druhými: někteří neasertivní lidé ho považují zpočátku za nesympatického, později převládá kladné hodnocení, lidé si ho váží, oceňují jeho otevřenost.
  • Reakce na konflikt: na výzvu reaguje okamžitě, vyjádří svůj názor. K řešení přistupuje klidně, s rozmyslem, reálně odhaduje vlastní množnosti, při nátlaku trvá na svém rozhodnutí.
8.1.2
Asertivní práva a povinnosti
Každý, kdo chce jednat asertivně, by si měl být vědom nejen svých práv, ale měl by znát i své povinnosti. Protože asertivita, jak již bylo uvedeno, není o prosazení svých záměrů „za každou cenu“ na úkor druhých. Dodržování asertivních práv a povinností je podmínkou úspěšné asertivní komunikace. Je důležité respektovat fakt, že asertivní práva jsou pro všechny lidi, kteří vstupují do sociální interakce. Ke každému právu přináleží tzv. „manipulační pověra („MP“), která představuje zažité stereotypy a vzorce chování, která brání asertivnímu jednání.
8.1.2.1
Asertivní práva a manipulační pověry
  1. Mám právo sám posuzovat své vlastní chování, myšlenky a emoce a být za ně a jejich důsledky zodpovědný. MP: Neměl bys bezohledně a bez ohledu na ostatní posuzovat své vlastní chování. Musíš být posouzený a zhodnocený autoritou, která je moudřejší než ty sám.
  1. Mám právo nenabízet žádné výmluvy, vysvětlení ani omluvy svého chování. MP: Za své chování a názory se odpovídáš jiným lidem. Musíš jim skládat účty a vše, co uděláš, vysvětlit, zdůvodnit a omluvit se. (Je ale samozřejmé, že jestliže někomu ublížíme nebo něco způsobíme, omluvíme se.).
  1. Mám právo posoudit, zda a nakolik jsem zodpovědný za řešení problémů druhých lidí. MP: Vůči některým lidem máš větší závazky než vůči sobě. Měl bys jim obětovat vlastní hodnoty.
  1. Mám právo změnit svůj názor. MP: Jakmile sis přisvojil názor na určitou věc, neměl bys ho měnit. Změníš-li svůj názor, jsi nevěrohodný a nezodpovědný.
  1. Mám právo dělat chyby a být za ně odpovědný. MP: Nesmíš dělat chyby a děláš-li je, jsi špatný a musíš cítit pocit viny.
  1. Mám právo říci: „Já nevím“. MP: Měl bys odpovědět na každou otázku s ohledem na důvody tvého chování, jinak jsi špatný a nezodpovědný.
  1. Mám právo být nezávislý na dobré vůli druhých lidí. MP: Lidé ve tvém okolí by k tobě měli mít kladný vztah. Je důležité, aby tě měli rádi. Potřebuješ druhé lidi, bez nich se nedá žít.
  1. Mám právo dělat nelogická rozhodnutí. MP: Měl by ses držet logiky, rozumnosti, racionality a zdůvodnit co a proč děláš. Platí zásada – pouze logické rozhodnutí je správné.
  1. Mám právo říct: „Já ti nerozumím.“ MP: Musíš být citlivý a vnímavý vůči jiným lidem, číst jejich myšlenky. Jinak jsi bezcitný ignorant a nikdo tě nemůže mít rád.
  1. Mám právo říct: „Vidím to jinak“. MP: Měl bys přebírat a řídit se názory autority, zkušenějších.
  1. Mám právo sám se rozhodnout, zda budu jednat asertivně nebo ne. Toto právo je bezpředmětné, jestliže si jedinec asertivitu osvojil jako svůj životní styl, nikoliv jako pouze komunikační techniku.
8.1.2.2
Asertivní povinnosti
Využívání asertivních práv s sebou zároveň přináší nutnost respektovat následující asertivní povinnosti.
  • Vědět, co chci. K tomu, abych mohl asertivně prosazovat určitý požadavek, musím vědět, že o jeho naplnění opravdu stojím.
  • Nestydět se říct, co chci a jak situaci prožívám. Neočekávám, že druhý člověk uhodne, co si přeji, a ví, jak se cítím.
  • Respektovat, že asertivní práva jsou právy všech komunikujících. Výsledkem upírání asertivních práv komunikačnímu partnerovi je vytváření jeho nerovnoprávného postavení a devalvace.
  • Dát prostor k vyjádření všem zúčastněným, vnímat je a naslouchat jim. Ponechat prostor k vyjádření druhým i v situacích, kdy se s jejich názory a jednáním neztotožňuji, poslouchat jejich argumenty a být schopen o nich přemýšlet, případně přijmout i jejich řešení.
  • Nést zodpovědnost za důsledky svého jednání. Využívám-li možnost svobodně se rozhodnout, jak se zachovám, musím přijmout i případné negativní důsledky tohoto rozhodnutí.
  • Sebe i druhé hodnotit objektivně. Poctivě se snažím nahlížet na přednosti i nedostatky své i druhých lidí.
  • Nepoužívat manipulační techniky. Manipulace je v přímém rozporu s asertivní komunikací.
8.1.3
Asertivní techniky
8.1.3.1
Dávání a přijímání komplimentu
Kompliment neboli pochvala je nedílnou součástí komunikace. V praxi se můžeme setkat s názorem, že pochvala je zbytečná, protože dělat věci dobře by mělo být normální a je zbytečné za ně chválit. Na druhé straně se někdy sděluje pochvala nekonkrétním způsobem „Vy jste ale šikovný“, bez vysvětlení, v čem tato pochvala spočívá. Někteří lidé, jsou-li pochváleni, na pochvalu vůbec nezareagují, případně ji „shodí“.
Dávání komplimentu
Při vyjádření komplimentu dodržujeme následující postup:
    1. Oslovení: „Naďo,“
    1. Oční kontakt (pohled do tváře)
    1. Vyjádření vlastního pocitu („ich“ forma): „Líbí se mi tvůj svetr.“
    1. Nesnažíme se vyjádřit kompliment za každou cenu (měla by to být tedy pravda)
    1. Stručnost
    1. Srozumitelnost
Přijetí komplimentu
  1. Prosté přijetí komplimentu
    1. Opětování pohledu
    1. Poděkování: „Děkuji, díky.“
    1. Můžeme vyjádřit svůj pocit: „Děkuji, mně se také líbí, ráda ho nosím, to je fajn, že mi to říkáš.“ apod.
  1. Přijetí komplimentu s nejistotou (v případě, že nevíme, jak máme komplimentu rozumět).
    1. Opětování pohledu
    1. Poděkování: „Díky.“
    1. Dotazování: „Děkuji, ale nevím, jak to myslíš. Co se ti na něm líbí?“ Dotaz nesmí být podán ironicky!
V případě, že je kompliment myšlený upřímně, ten, který ho vyjádřil, dokáže na otázku přiměřeně reagovat.
  1. Přijetí se sdělením nepříjemné emoce (v případě, kdy potřebuji tomu, kdo podává kompliment něco vytknout).
    1. Pohled
    1. Poděkování: „Děkuji.“
    1. Vyjádření pocitu: „Jsem ráda, že se ti můj svetr líbí, také ho ráda nosím.“
    1. Podání vysvětlení: „Vadí mi ale, že jsi mi ještě včera neposlala, ten referát, jak jsme se domluvily.“
8.1.3.2
Vyjádření asertivního „NE“
  1. Asertivní „NE“ v jednorázových vztazích
Jedná se o situace, kdy vyjádříme krátce a jednoznačně své odmítnutí. Nepoužíváme vysvětlování, omlouvání, „mlžení“.
Situace:
Na ulici vás zastaví člověk, který nabízí zboží, o které nemáte zájem.
Prodejce: Dobrý den, chtěl bych vám nabídnout…“
Reakce: „Ne, nemám zájem, na shledanou.“
V případě potřeby zopakujeme a odcházíme.
  1. Asertivní „NE“ v kontinuálních vztazích
Kontinuální, dlouhodobé vztahy jsou vztahy, na kterých nám záleží, chceme je udržovat a kultivovat.
Situace:
Partner, přicházející z práce, zatímco vy ležíte na gauči a čtete noviny:
Partner: „Miláčku, prosím tě, uvař mi kafe.“
Postup:
    1. Nechci: „Nechci ti teď vařit kafe,“
    1. Vysvětlení: „protože si chci si dočíst ten článek.“
    1. Empatie: „Asi chceš, abych ti to kafe uvařila hned,“
    1. Kompromis: „ale ráda ti ho uvařím, až to dočtu.“
    1. Potvrzení: „Teď ne.“
Situace:
Kamarád chce půjčit vaše auto, které půjčit nechcete.
Kamarád: „Prosím tě, půjč mi tvoje auto, moje je v servisu a já si potřebuji odvézt nějaký stavební materiál na chatu.“
Postup:
„Auto ti nepůjčím, i když jsi můj kamarád. Svoje auto totiž zásadně nikomu nepůjčuji. Asi tě tím zklamu, to nebylo mým cílem.“ (Neodmítám žadatele jako člověka, ale jeho žádost.) „Doufám, že to, že tě nyní odmítnu, nebude mít vliv na náš vztah. Nabízím ti, že ti ten materiál na chatu dovezu, ale auto ti opravdu nepůjčím.“
8.1.3.3
Techniky práce s kritikou
Podávání kritiky
Kritizujeme druhého, hovoříme v 1. osobě jednotného čísla a sdělujeme tak své pocity. Zároveň se snažíme být co nejkonkrétnější.
Příklady chybného sdělení:
  • jsi paličatý;
  • jsi nepořádný.
Příklady vhodného sdělení:
  • Vadí mi, když chceš mít pravdu za každou cenu.
  • Nelíbí se mi, že nevynášíš odpadky každý den.
Doporučený postup při podávání kritiky:
  1. Pocit „já“: „Vadí mi“, „Nelíbí se mi“, „Nesouhlasím“ ad.
  1. Problém – co nechci: „že necháváš špinavé ponožky v koupelně.“
  1. Změna – co chci: „Chtěla bych, abys je dával do koše na prádlo.“
  1. Respekt: „Vadí to možná jenom mně a tobě se to může zdát malicherné,“
  1. Zdůraznění:„ ale přesto chci, abys je uklízel. Udělej to, prosím, pro mne.“
Přijímání kritiky
Při přijímání pravdivé kritiky postupujeme následujícím způsobem:
    1. Pocit: „Mrzí mě, je mi líto, jsem překvapen…“
    1. Pohnutka – chci/nechci s tím něco dělat
    1. Rozhodnutí – co udělám
    1. Vtahuji druhého do řešení: „Pomoz mi s tím, prosím.“
Může se stát, že i pravdivá kritika je podaná nepřijatelným způsobem. V tomto případě na obsah kritiky nereagujeme a vyjádříme své výhrady k formě sdělení.
Odsun: „Způsob, jakým to říkáš, je pro mě nepřijatelný. Jsem ochoten se o problému bavit, ale vadí mi, když na mě křičíš. Pojďme se dohodnout, že věc vyřešíme v klidu.“ V případě, že se nepodaří vyjednat, nereagujeme a odcházíme.
Při přijímání nepravdivé kritiky reagujeme následovně:
    1. Názor: „Je to tvůj názor, ale já si to nemyslím.“
    1. Pocit: „Docela mě to zaskočilo.“
    1. Informace: „Zajímalo by mě, jak jsi na to přišel (kdo ti to řekl, proč si to myslíš).“
    1. Řešení: „Pojďme to probrat.“
Odlišná varianta reakce: „Já ti říkám, není to pravda, ale žádným způsobem ti to nemohu dokázat, a je na tobě, jestli mi budeš věřit, nebo ne.“ „Prostě ti říkám, že je to lež.“
8.1.3.4
Dotazování se na vlastní nedostatky
Asertivní jedinec se ptá na své nedostatky a využívá tyto informace k dalšímu seberozvoji. Např. „Kde si myslíš, že jsem udělal chybu, co mám podle tvého názoru udělat jinak. Myslíš, že jsem něco opomněl?“
8.1.3.5
Požádání o laskavost
Jestliže něco chceme, nečekáme, až se druzí sami „dovtípí“, že od nich něco očekáváme. Z hlediska asertivity je důležité vyjádřit svou prosbu slušně, jasně a srozumitelně. Zároveň počítáme i s možností odmítnutí.
8.1.3.6
Přijatelný kompromis
Schopnost nabídnout takový kompromis, který by uspokojil nás a zároveň našeho partnera. Z tohoto řešení by měli profitovat oba zúčastnění.
8.1.3.7
Selektivní ignorování
Je věcný způsob, jak se vyrovnat s nicneříkající, velmi obecnou nebo manipulativní kritikou, kdy kritikovi pouze sdělujeme, že jsme jeho výrok zaznamenali. „Ano, rozumím tomu, že si to myslíš“, „je možné, že to tak vnímáš“ apod.
8.1.3.8
Technika otevřených dveří
Dokážeme svému protivníkovi dát za pravdu. V rozhovoru najdeme pravdivou nebo jen částečně pravdivou myšlenku, se kterou souhlasíme. Protivník postupem času ztratí energii pro kladení dalších argumentů. „Ano, myslím, že na tom může být kus pravdy.“ „ Máš pravdu, někdy mi dělá problémy zvážit všechny možné varianty. “Ano, souhlasím s tvojí kritikou.“
8.1.3.9
Negativní dotazování
Aktivně podporujeme vyslovenou kritiku, u konstruktivní kritiky se snažíme získat co nejkonkrétnější informace, u manipulativní pak přimět kritika k asertivnímu způsobu komunikace. „Co konkrétně ti vadí?“, „Co bych měl příště udělat jinak?“, „Jak by sis to představoval?“
8.1.3.10
Negativní aserce
Slouží k tomu, abychom byli schopni přijmout kritiku bez pocitu viny, potřeby je vysvětlovat a omlouvat. Na kritiku druhého reagujeme přijetím kritiky a zároveň tak snižujeme jeho napětí. Dá se využít i u agresivních klientů. „Ano, zapomněl jsem to udělat“, „Ano, je chyba, že jsem to nepoznamenal.“
8.1.3.11
Gramofonová deska
Technika se využívá zejména v jednorázových vztazích. Příkladem může být např. reklamace zboží, které prodavač odmítá k reklamaci přijmout. Klidně a důrazně opakujeme svůj požadavek. „Přišel jsem reklamovat toto zboží…. Chci, abyste se mnou sepsal reklamační protokol. Rozumím tomu, že ve frontě čekají další zákazníci, také je nechci zdržovat, a proto chci, abyste ten protokol sepsal.“
8.1.4
Co zvládá asertivní člověk
  • Řešit bez stresu i komplikované životní situace.
  • Jasně a přiměřeně vyjadřovat své pocity.
  • Jednoznačně vyjádřit své „ano“ i „ne“, podle toho, jak to opravdu cítí.
  • Požádat o to, co potřebuje.
  • Přijímat odmítnutí bez pocitu urážky.
  • Přijímat kritiku bez pocitu viny a sebeodsouzení.
  • Citlivě naslouchat.
  • Uzavírat kompromisy.
Zdroj: Autor Yvetta Pužejová, Petra Lencová, Hana Rybáková, VOV Z128/01 – Komunikace, licence Creative Commons BY 3.0.
Zdroj: Autor Yvetta Pužejová, Petra Lencová, Hana Rybáková, VOV Z128/08 – Komunikace, licence Creative Commons BY 3.0.
Asertivní metodu "Gramofonová deska" je vhodné používat:
Správná formulace pochvaly dítětě batolecího věku je:
Největší míru asertivity vyjadřují:
Asertivní člověk je nejlépe příjímán: