2.6
Období staršího školního věku a adolescence
Souhrn
Období staršího školního věku či pubescence (puberty) neboli dospívání začíná mezi 11. až 13. rokem a končí mezi 14. až 15 rokem života. Délka tohoto období je velmi individuální, stejně jako jeho průběh i intenzita. Do období adolescence můžeme zařadit osoby ve věku 16 až 20 let. Je to věk, kdy chce mladý člověk vypadat a žít jako dospělý, ale chybí mu k tomu důležité vnitřní předpoklady, a to zkušenost a odpovědnost.
Pubescent si vytváří svou identitu. Zvolna přepisuje status DÍTĚ na status DOSPĚLÝ. Současně dochází k pohlavnímu dospívání hormonálními změnami. Jedná se o tělesné změny, první menses u děvčat a poluce u chlapců. Je patrný zájem o sexualitu a masturbaci. V tomto období je ztráta koordinace pohybů (neohrabanost). Hormonální změny přinášejí zvýšenou emoční labilitu. Jedná se o pocity úzkosti, ztráty jistoty a problémy s přijetím svého těla. Někdo vyroste moc, někdo naopak vůbec, a někomu se zvětší na těle jen určité partie. Pubescent vnímá dospělé tak, že mu nerozumějí a bývá k nim uzavřenější. Vše co řeknou, neguje a je vztahovačný. Mívá pocity méněcennosti, které kompenzuje začleněním se do nějaké party velmi často směřující k agresi. Tím si posiluje sebedůvěru a tím je jeho chování impulzivní a nepředvídatelné. Jedná se o období vulkanismu (hormonální bouře) a druhého období vzdoru, které se projevuje odporem k autoritám. Koncem období dochází k abstraktnímu přemýšlení, kdy sebekriticky dumá, kým je a kým by chtěl být. Tím bývá často v denním snění, kde jsou představy všemocnosti a erotična. Objevuje se vědecké myšlení, kdy uvažuje nejen o skutečnosti, ale i o svých úsudcích, například matematické operace. Má pocit výjimečnosti, kdy pouze jeho myšlenky jsou jediné správné a jedinečné. Součástí je potřeba komunikovat formou dlouhých diskuzí a demonstrací. Přebírá skupinovou identitu. Skupina jim poskytuje oporu, sdílí s nimi zájmy a starosti. Klade se důraz na konformitu, jako je styl řeči, oblékání a chování. Parta má pro něj větší význam než rodiče a domov. Objevuje se první zamilovanost navazováním prvních kontaktů, nesmělých pohledů, sociální komunikací a tajnými schůzkami. [https://www.studium-psychologie.cz/vyvojova-psychologie/6-pubescence-adolescence.html]
Pro adolescenci je charakteristické fyzické vyzrání. Je ukončen proces růstu a stejně tak se ustálila i hmotnost. Adolescence je procesem osamostatňování se, který je spojen s touhou stát se dospělým. Rodiče ztrácejí nadřazenou pozici nad svým dítětem. Přesto se zmítá pocity nejistoty s obavou z budoucnosti, např. co budou dělat po škole - zda půjdou do práce nebo dál na vysokou školu, kde budou bydlet a jiné. Hledá vlastní místo ve světě, urovnává si vlastní hodnoty, cíle a postoje. Vlastní sebepojetí získává převzetím nějakého vzorce, například pokračuje v rodinném podnikání nebo antiidentifikací, kdy dělá přesně opak toho, co je od něj očekáváno. Vytváří si vlastní identitu, například studiem herectví nebo se projeví adolescentní moratorium, kdy odkládá rozhodnutí a například odjede jako au pair do Anglie. Důležitá je péče o zevnějšek, kdy fyzická krása je důležitou součástí sebepojetí a je úzce spjata se psychosociální sexuální potřebou. Sexuální aktivita není jen tělesnou a prestižní záležitostí, ale vzniká potřeba se k někomu citově vázat. Partner je však idealizován a zcela nárokován jen pro něj. [https://www.studium-psychologie.cz/vyvojova-psychologie/6-pubescence-adolescence.html]
2.6.1
Léčebná výživa v pubertě a adolescenci
V pubertě a adolescentním věku se již objevuje charakteristický nutriční problém. Vlivem náhlé akcelerace růstu narůstá specifická potřeba energie a určitých mikronutrientů. Nejčastější deficit se objevuje u železa a vápníku. Nárazově poté vitaminu B6 či hořčíku. Ve zmiňovaném období musíme již odlišovat nutriční nároky pro obě pohlaví zvlášť.
Mezi výživové problémy řadíme nezdravé stravování, které je hlavně v pubertě způsobeno emoční labilitou, sociální ambivalencí a nadměrnou citlivostí dospívajících na emoční stresy.
Další nutriční potíže nastávají vlivem nátlaku moderní společnosti na dokonalý fyzický vzhled dospívajících. Dívky drží striktně omezující diety či alternativní výživu a chlapci to naopak přehánějí s fyzickou aktivitou, kde ke kompenzaci zátěže využívají nevhodné doplňky stravy. [5] [6]
Poznámka
Mezi časté nutriční onemocnění, které se objeví obvykle bez předešlých výživových problémů, patří například:
  • Perzistence laktázy – jestliže v tenkém střevě laktáza chybí anebo jestliže její aktivita nedostačuje k rozštěpení veškeré laktózy přijatou potravou, pak se tento disacharid dostává do tlustého střeva a tam se působením bakterií dekomponuje a způsobuje žaludeční problémy.
  • Enteritidy – jde o následek vzniku toxických metabolických produktů, které poškodí sliznici. Příčinou je hrubá dietní chyba, virové infekce, silné rozmnožení nepatogenních mikrobů (salmonela, listerie). [4]
2.6.2
Gastroduodenální vředy
Definice
Při gastroduodenálních vředech jsou porušené oblasti na sliznici žaludku (žaludeční vředy) nebo v první části tenkého střeva – duodenu neboli dvanáctníku (duodenální vředy). Duodenální vředy jsou primárně způsobeny nadměrným působením žaludečních kyselin, zatímco příčinou žaludečních vředů může být řada faktorů včetně stresu. Známou příčinou peptických vředů je infekce bakterií Helicobacter pylori (HP). Dětem se tvoří většinou duodenální vředy. Obojí vředy se mohou objevit i jako komplikace jiné nemoci. Nejčastěji se objevují mezi 10. až 21. rokem života. Výskyt je častější u chlapců, a to v poměru čtyři ku jedné. [1] [https://cs.medixa.org/deti/pepticke-vredy-u-deti]
Duodenální vředy (DV) bývají dědičné. Jsou také spojovány s užíváním léků, jako je ibuprofen a kortikosteroidy. Dále pak s kouřením, s nadměrným užíváním alkoholu a se stresem, které jsou bohužel pro toto vývojové období charakteristické. Žaludeční vředy (ŽV) mohou být způsobeny nadměrnou tvorbou žaludečních kyselin nebo pomalým vyprazdňováním žaludku, kdy kyseliny zůstávají v žaludku příliš dlouho. Kouření a užívání aspirinu nebo jiných protizánětlivých léků rovněž přispívá ke vzniku ŽV. Zvýšený výskyt je patrný v druhé dekádě života. Zvýšená pozornost by se dnes měla věnovat psychosociálnímu stresu, zejména v dnešní uspěchané době. Jsou kladeny vysoké nároky na školní prospěch dítěte nebo je nefunkční jeho rodina.
Zajímavost
Ve studii se vědci zabývali rizikovými faktory vzniku peptických ulcerací u dětí. Kromě HP v 71 % byly u 84 dětí ze souboru za další rizikové faktory uvedeny nevhodná strava v 63 %, kouření v 58 %, užívání alkoholu v 16 % a psychologický stres byl zastoupen v 27 %. Výsledky studie potvrdily vliv školního stresu, rodinných konfliktů či problémy s vrstevníky na vznik vředové choroby u dětí, a to zejména v období dospívání. [https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2015/02/12.pdf]
Příznakem DV je palčivá bolest v oblasti žaludku několik hodin po jídle. Bolest lze zmírnit jídlem, mlékem nebo užitím antacid, například Anacidem. Někdy je bolest tak silná, že budí dítě ze spánku. K dalším známkám patří žaludeční nevolnost, zvracení, nadýmání, plynatost a pálení žáhy. Některé děti s DV ve skutečnosti přibývají na váze, neboť více jedí, aby si ulevily od bolesti. Typický bývá sezónní výskyt se zhoršením na jaře a na podzim. Diagnostika spočívá v odběru anamnézy, klinickým vyšetřením, zjištěním HP pomocí neinvazivní metody (odběrem stolice na ELISA vyšetření) a invazivní endoskopickou metodou (gastroskopiií). Ta se provádí na endoskopickém sálku za pomocí gastroskopu. Na tento výkon musí být jedinec dobře psychicky připravený. Výkon je nebolestivý, ale velmi nepříjemný. Bez vzájemné spolupráce zdravotníků a pacientů je výkon složitější. Zároveň se odebere vzorek na biopsii k prokázání HP.
Video 2. Endoskopický sálek
+
22. Fyziologický nález duodena
Obr. 22. Fyziologický nález duodena
+
23. Duodenální vřed
Obr. 23. Duodenální vřed
Léčba spočívá v podávání antacid, která neutralizují kyselinu solnou v žaludku. Dále v antagonistech H2 receptorů, například Aporanitidin, a inhibitorů protonové pumpy, například Omeprazol nebo Helicid. Při průkaznosti HP je nutná dlouhodobá léčba antibiotiky (alespoň 14 dní). Součástí léčby je také nutnost pravidelného příjmu potravy, absence kávy a kořeněných jídel. Za pomoci psychologa, výchovného poradce ve škole a rodiny lze eliminovat stresory nemocného dospívajícího jedince.
2.6.3
Léčebná výživa u gastroduodenálních vředů
Pacienti s vředovým onemocněním jsou především léčeni farmakoterapií. Z hlediska výživy je využíváno především diety šetřící (dieta č.2), eventuálně v její tekuté či kašovité úpravě.
Důležitá je restrikce příjmu dráždivých látek, výrazného koření, kofeinových nápojů a alkoholu. Kouření je zcela zakázáno. Základem je pravidelný příjem potravy po malých dávkách (zhruba 5 denních dávek jídla po 2 až 3 hodinách). Nezbytné je také zabezpečit dostatečný příjem tekutin.
Strava by měla být rozmanitá a zároveň šetřící, a to mechanicky, chemicky i termicky. Z mechanického hlediska volíme potraviny, které neobsahují zrníčka, semínka, nestravitelné slupky a tuhé kůrky. Chemicky šetřící potraviny jsou takové, které nejsou nadýmavé a neobsahují ostré kořenící přísady. Z termického pohledu podáváme potraviny, které nejsou příliš horké ani studené.
Nejvhodnější technologickou úpravou pokrmů při šetřící dietě je vaření, dušení či pečení v alobalu. V žádném případě potraviny nesmažíme, negrilujeme ani nevypékáme masové šťávy. Maso je možné opékat nasucho a podlévat vodou. Při přípravě pokrmů nepoužíváme cibulové základy, je však možné vložit do pokrmů celou cibuli na vydušení a následně ji z pokrmu vyjmout. Pokrmy je možné zahušťovat nasucho opraženou moukou, zálivkou z mouky a vody (mléka i smetany) či rozmačkanou vařenou bramborou. Tuk je nejvhodnější přidávat na zjemnění až do hotového pokrmu. [6]
Výběr vhodných potravin pro dietu šetřící
  • Pečivo a obiloviny - bílé pečivo, rohlíky, housky, bílý toustový chléb, veka, suchary, ovesné vločky.
  • Přílohy - brambory, bramborová kaše, bramborový knedlík, bílá rýže, těstoviny, kuskus, polenta, houskový knedlík kypřený sněhem z vaječných bílků.
  • Mléko a mléčné výrobky. Vhodné jsou především zakysané mléčné výrobky, jogurty, tvaroh, polotvrdé sýry do 30 % tuku v sušině, čerstvé sýry (Lučina, žervé), Cottage. Je možné také zařadit kvalitní tavené sýry.
  • Vejce nezařazujeme jako samostatný pokrm, ale přidáváme je především do pokrmů.
  • Maso a masné výrobky – volíme především libovější druhy masa (kuřecí, krůtí, králík, telecí, vepřové z kýty a hovězí zadní), ryby, šunku s vysokým obsahem masa (alespoň 90 % masa), salámy a párky bez pikantních příchutí – šunkový, dietní.
  • Tuky, jako jsou kvalitní rostlinné jednodruhové oleje (řepkový, slunečnicový, olivový), margaríny (Flora, Rama), máslo.
  • Ovoce, ale bez tvrdých slupek a zrnek. Loupaná jablka, meruňky, broskve, banány, pomeranče, mandarinky, ovocné kompoty (např. jablečný, broskvový), přesnídávky a pyré.
  • Zelenina – zde volíme nenadýmavé druhy, především kořenovou zeleninu (mrkev, celer, petržel). Vhodný je také špenát, hlávkový salát, červená řepa, loupaná rajčata (vhodné je odstranění jadřince), dýně a menší množství zeleného hrášku či fazolek.
  • Polévky – masové i zeleninové vývary (je možná zavářka z rýže, nudlí či kapání), rajská polévka či dýňová polévka.
  • Omáčky – rajská, koprová nebo dietní svíčková (bez cibule a červené papriky, smetany).
  • Koření – zelené natě (pažitka, celerová nať, petrželová nať, bazalka, libeček, majoránka, saturejka, kopr), odvar z kmínu, odvar z hub, citronová šťáva, rajský protlak.
  • Moučníky – vhodná jsou nekynutá těsta (např. piškotové, tvarohové), pudink, rýžový nákyp, žemlovka, kaše (krupicová, ovesná, rýžová, jáhlová), ovocné kysely.
  • Tekutiny, jako je voda, slabé čaje, ředěné džusy, obilná káva (Melta, Caro).
Poznámka
Základní výčet nevhodných potravin:
Celozrnné pečivo, pečivo sypané semínky, chléb, těsto s obsahem droždí, plísňové a zrající sýry, uzená masa, konzervovaná masa, vnitřnosti, paštiky, špek, přepálené tuky, majonéza. Vyřazujeme dále jahody, rybíz, borůvky, maliny, ostružiny, angrešt, hroznové víno, švestky, ořechy, kapustu, zelí, květák, brokolici, okurku, papriku, česnek, cibuli, pórek, houby, ředkvičky.
Nepodáváme luštěniny, zrnkovou kávu, kofeinové nápoje, kolové nápoje, alkohol, sycené vody. Vyhýbáme se smaženým přílohám (hranolky, krokety, smažené nudle), šlehačkovým dortům a ořechovým moučníkům.
2.6.4
Generalizované záchvaty centrální nervové soustavy
Souhrn
Nervové záchvaty se u dětí vyskytují poměrně často. Uvádí se 4 až 6 případů na 1.000 dětí. Tím tvoří podstatnou část dětské neurologie. Etiologie (příčina) je rozmanitá a příčina může být již v prenatálním vývoji, například vrozené vývojové vady nebo intrauterinní infekce. Dalšími příčinami v postnatálním vývoji mohou být traumatická poškození mozku, nádorová onemocnění mozku či otravy. U vysokého procenta dětí se však příčina nezjistí. Epilepsie postihuje asi 2% dětí. Téměř polovina dětí, které se v průběhu dětství léčily s epilepsií, nemá v dospělém věku žádné obtíže. [12]
Rozmanitost epileptických záchvatů v dětském věku nevystihla dosud žádná sestavená klasifikace. Epileptické křeče mohou být parciální (fokální) nebo generalizované. Generalizované záchvaty mohou být bez křečí nebo s křečemi.
Definice
Epileptické záchvaty jsou vyvolány chybnými elektrickými výboji mezi skupinami nervových ganglií (buněk) a vzniknou na základě spouštěče dané etiologie. [2]
  • Petit mal (absence, generalizovaný záchvat bez křečí) se projeví krátkodobou ztrátou vědomí a pohybové aktivity, mimiky a řeči s otočením očí vzhůru, třesem bulbů a s chvěním víček. Po odeznění dítě pokračuje ve své činnosti. Postihuje častěji dívky školního věku a záchvat může být vyvolán hyperventilací (rychlé a hluboké dýchání, kdy je více kyslíku než oxidu uhličitého) nebo světelnými impulzy (fotostimulace). Elektroencefalografie (EEG) je zcela v pořádku a v 95% vymizí během adolescence.
  • Grand mal (generalizovaný záchvat s křečemi) je typickým epileptickým záchvatem. Je provázen aurou, což je zvýšená citlivost na ostré světlo nebo na nezvyklé smyslové vjemy (pachuť, záblesky, zápach). Následuje náhlá porucha vědomíiniciálním výkřikem či zasténáním a pádem na zem. Nastává fáze tonických křečí (napětí svalstva) se stočením očních bulbů. Tato fáze trvá asi 20 vteřin, kdy dochází k apnoe (bezdeší) a k cyanóze (namodralé zbarvení kůže). Poté následují klonické křeče (rytmické stahy svalstva celého těla). Postižený slintá, bývá zahleněný a opocený. Dochází k pokousání jazyka, pomočení i pokálení. V této fázi již povrchně dýchá. Klonické křeče trvají 5 až 15 minut a dítě bývá po jeho odeznění spavé a stěžuje si na bolesti svalů a hlavy. Na záchvat si nepamatuje. Spouštěčem záchvatu může být stres, únava či horečnatý stav. Grand mal mají děti až od školního věku a obvykle přechází do dospělosti.
  • Progresivní myoklonická epilepsie se řadí mezi vzácné poruchy s velmi nepříznivou prognózou. Začíná nejčastěji mezi 10. až 18. rokem života dítěte záchvaty grand mal. Jelikož jsou záchvaty velmi časté, dochází ke zhoršování mentálních funkcí a EEG vykazuje abnormální hodnoty. Je také velmi špatná odezva na léčbu. [12]
Diagnostika a potvrzení epilepsie se záchvaty grand mal se provádí pomocí EEG ve speciální vyšetřovně. Vyšetření je nebolestivé a dítěti se nasadí speciální čepice se svody. Během vyšetření sedí v pohodlném křesle a je snímána a zaznamenávána elektrická aktivita jeho mozku. Musí se též odebrat podrobná anamnéza včetně popisu záchvatu a jeho možného spouštěče. Léčba je komplexní. Komplexnost spočívá v pravidelném užívání léků (antiepileptik), kdy se nasazuje jeden lék v co nejnižších dávkách a podle stavu se postupně dávky zvyšují . Lék se nesmí nikdy vysadit, jelikož by došlo ke kumulaci záchvatů nebo ke statu epileptiku (po klonických křečích nastává opět fáze tonických křečí), což je život ohrožující stav!!! Dalším článkem komplexní léčby je úprava životosprávy, pravidelnost v rytmu spánku a bdění (nespat během dne a dlouho o víkendech). Taktéž se nedoporučuje nadměrný příjem tekutin a pití alkoholu. Studijní a pracovní zařazení epileptiků je též problematické. Nesmí pracovat ve výškách, pod vodou, na kolejištích, nesmí řídit motorová vozidla, jako jsou tramvaje či trolejbusy – nejsou motorová. Taktéž je zakázaný noční směnný provoz a služba se zbraní. Prognóza u správně léčené a kompenzované epilepsie je příznivá. U dětí lze docílit i úplného vyléčení. [13] [2]
Video 3. EEG vyšetřovna
+
24. Čepička na vyšetření EEG
Obr. 24. Čepička na vyšetření EEG
Zajímavost
V některých filmech i v počítačových hrách se mohou vyskytovat sekvence se střídajícím se kontrastem. Často se tento problém odhalí až po uvedení díla na trh. Počítačové hry nejsou pro děti s epilepsií zakázány, ale platí, že i zdravý jedinec by měl dodržovat určitá pravidla. Mezi ně patří v první řadě dostatečná vzdálenost od obrazovky. Také jsou lepší obrazovky menší než větší. Je vhodné mít v místnosti rozsvícené světlo, dělat si přestávky od hraní, například po jedné hodině hraní patnáct minut odpočinku, a přestat hrát při známkách únavy. Ani zdravé dítě by nemělo u počítačových her trávit příliš mnoho času. Jsou totiž popsány případy vzniku záchvatů z důvodu únavy při nadměrném hraní počítačových her u dětí bez fotosenzitivní epilepsie. [https://www.sancedetem.cz/cs/hledam-pomoc/deti-se-zdravotnim-postizenim/deti-s-jinym-zavaznym-zdravotnim-znevyhodnenim/epilepticke-zachvaty-a-epilepsie-u-deti.shtml]
2.6.5
Léčebná výživa u pacientů s epilepsií
Poznámka
V minulosti patřila léčebná výživa u pacientů s epilepsií mezi nejvýznamnější nutriční problematiku v oblasti neurologických onemocnění. Těmto pacientům bylo například doporučováno vyhýbat se dráždivým potravinám (ostrá koření, kyselé potraviny apod.), kakau a čokoládě. Tato výživová opatření jsou již nyní považována za neúčelná. Velice důležitým opatřením však zůstává absolutní restrikce příjmu alkoholu.
V posledních několika letech se diskutuje o významu takzvaná ketogenní dieta, a to především u dětí s farmakorezistentní epilepsií (selhání antiepileptické léčby). Ačkoliv je tato dieta považována za velice úspěšnou, nemusí být vhodná pro každého dětského pacienta a je stanovována dle přísných individuálních kritérií. Vždy je zde nutná spolupráce s lékařem a nutričním terapeutem.
Jídelníček je následně přesně propočítáván a jednotlivé potraviny odvažovány. Léčebný efekt výživy nastupuje zpravidla pozvolna. Jako alternativu ketogenní diety je možné použít například méně přísnou a modifikovanou Atkinsonovu dietu, jejíž podstatou je především restrikce příjmu sacharidů. [23]
Zajímavost
Dietní opatření spočívá zejména ve vyšším příjmu tuků, dostatečném příjmu bílkovin a snížením příjmu sacharidů. Dieta bývá celkově kaloricky méně bohatá. Dodržuje se dostatečný příjem tekutin.
Významně je omezováno pečivo a obiloviny, dále pak přílohy z brambor, těstovin či rýže. Z jídelníčku jsou vyřazeny sladkosti a sladké druhy ovoce. Navyšován je naopak příjem masitých pokrmů, ryb, sýra, mléka a mléčných výrobků, vajec a zeleniny.
Touto změnou složení stravy pacienta dochází v jeho organismu ke změně metabolického prostředí, která je vyvolána poklesem zásoby glykogenu v játrech a následným uvolňováním mastných kyselin z tělesných tukových rezerv. Mastné kyseliny jsou v játrech přeměněny ketogenezí (proces přeměny) na ketolátky, které jsou organismem využívány jako náhradní zdroj energie. [23]