Edukace v praxi nutričního terapeuta
Mgr. Jana Eliášová, Mgr. Marie Martiňáková
Anotace

Studijní text je koncipován jako materiál, který shrnuje základní informace z oblasti edukační činnosti nutričního terapeuta s cílem využít je v praxi. V textu jsou vymezeny základní pojmy, obsahuje průřez jednotlivými složkami edukačního procesu, jehož nedílnou součástí jsou i znalosti a dovednosti základů motivace a komunikace jedince. Nabízí i několik návrhů edukačních plánů, zaměřených na oblast výživy, které mají sloužit jako inspirace k tvorbě plánů vlastních. Pro pochopení všech zákonitostí je nezbytné další prohlubující studium této problematiky i z jiných literárních zdrojů z psychologie, pedagogiky a sociologie.

„Pacient se může léčit sám. Jen ho to musí nejprve někdo naučit.“

Cíle

Po prostudování tohoto materiálu student dokáže:

definovat základní pojmy,

charakterizovat roli nutričního terapeuta v systému zdravotní péče v edukačním procesu,

rozlišit jednotlivé složky a fáze edukačního procesu,

zpracovat edukační plán,

popsat vhodné principy pro komunikaci v edukaci,

vymezit komunikační bariéry a šumy,

orientovat se v problematice motivace.

Klíčová slova
Edukace, nutriční terapeut, edukační proces, složky edukace, fáze edukačního procesu, edukační plán, komunikace, motivace.
Datum vytvoření
10. 11. 2018
Časová dotace
10 hodin
Jazyková verze
česky
Licence
Zdroje
  1. ANDERSON, Lorin W a David R KRATHWOHL. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Complete ed. New York: Longman, c2001. ISBN 080131903X.
  1. ASSAL, J.-Ph, Alain GOLAY a A. Ph VISSER. New trends in patient education: a trans-cultural and inter-disease approach : proceedings of the Patient Education 2000 Congress, Geneva, 1-4 June 1994. New York: Elsevier, 1995. ISBN 0444822348.
  1. BARTOŇKOVÁ, Hana. Metodika a didaktika vzdělávání dospělých. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2716-4.
  1. ČECHOVÁ, Věra a Marie ROZSYPALOVÁ. Obecná psychologie. Vyd. 6., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. Učební text pro střední zdravotnické školy. ISBN 978-80-7013-548-8.
  1. DUNNING, Trisha. Diabetes Education: Art, Science and Evidence. 1. Chichester, UK: Wiley-Blackwell, 2012. ISBN 978-0-470-65605-1.
  1. ELIÁŠOVÁ, Jana, Andrea KŘÍŽOVÁ a Marie MARTIŇÁKOVÁ. Principy skladby jídelních lístků v dietním stravování a technologie přípravy pokrmů Příručka k praktickému cvičení (Určeno pro nutriční terapeuty, nutriční asistenty a pracovníky zabývající se přípravou léčebné stravy) [online].1. Brno, 2016 [cit. 2018-10-21]. ISBN 978-80-88058-93-9.
  1. INDRÁK, Antonín. Psychologické základy vzdělávání dospělých. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2718-8.
  1. JUŘENÍKOVÁ, Petra a Lenka NEUMANNOVÁ. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 s. ISBN 978-802-4721-712.
  1. JIRKOVSKÁ, Alexandra, Jarmila JIRKOVSKÁ, Kateřina ČECHOVÁ a Vladimíra HAVLOVÁ. Skupinová edukace diabetiků: jak na to... Semily: Geum, 2017. ISBN 978-80-87969-33-5.
  1. KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
  1. KOPECKÁ, Ilona. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3876-5.
  1. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
  1. KOZOŇ, Vlastimil a Alžběta HANZLÍKOVÁ. Ošetrovateľské poradenstvo v gerontologii. Revue medicíny v praxi. Bratislava: Mauro, 2003, 1, č.4, 19-20, 22. 1336-202X.
  1. KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  1. MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4.
  1. MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013. Komunikace (Grada). ISBN 978-80-247-4336-3.
  1. Metodika - Kompetence, Kvalita, Kvalifikace, (Sebe)Koncepce pro neformální vzdělávání. NIDV, Praha. 2015. ISBN 978-80-87449-50-9.
  1. MUŽÍK, Jaroslav. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80–7238-220–9.
  1. NEMCOVÁ, Jana a Edita HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9.
  1. OBST, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
  1. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  1. PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004. ISBN 80-89018-64-5.
  1. PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1.
  1. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5.vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
  1. ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace. Vydání čtvrté. Přeložila Norma GARCÍOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1079-5.
  1. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: 2013, ISBN 978-80-262-0404-6.
  1. SVĚRÁKOVÁ, Marcela a Lenka NEUMANNOVÁ. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. 1. vyd. Praha: Galén, c2012, 63 s. ISBN 978-807-2628-452.
  1. TALIÁNOVÁ, Magda a Magdalena ŘEŘUCHOVÁ. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011. ISBN 978-80-7395-389-8.
  1. ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4062-1.
  1. Dietitians in Europe Definition, Profession and Education Statement by the European Federation of the Associations of Dietitians (EFAD) [online]. 2016 [cit. 2018-10-21]. Dostupné z: http://www.efad.org/media/1417/revised-definition-of-a-dietitian.pdf
  1. Revised Dietetic Competence and the six domains of dietetic competency in Europe [online]. 2016 [cit. 2018-10-21]. Dostupné z: http://www.efad.org/media/1419/european-dietetic-advanced-competences.pdf
  1. Učit se, učit se, učit se [online]. [cit. 2018-10-24]. Dostupné z: http://oldwww.upol.cz/fileadmin/user_upload/PF-dokumenty/CKPV/KPD/Kapitola_1.0.pdf
  1. Vyhláška č. 55/2011 Sb. Vyhláška o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. [online]. [cit. 2018-10-21].
  1. Zákon č. 96/2004 Sb. Zákon o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) [online]. [cit. 2018-10-21].