Teoretické poznatky tohoto předmětu umožňují pochopit holistické teorie a klasifikaci potřeb člověka ve zdraví a nemoci. Ošetřovatelský proces je dle platné legislativy základní metodou pro ošetřování nemocných. Aplikací ošetřovatelského procesu studenti získávají informace k posouzení zdravotního stavu pacienta. Tříděním a analýzou získaných dat jsou schopni formulovat ošetřovatelské diagnózy a naplánovat individualizovanou ošetřovatelskou péči. Ošetřovatelskými intervencemi se snaží uspokojit potřeby pacienta a dosáhnout ošetřovatelských cílů. Efektivitu své činnosti hodnotí společně s pacientem a podle potřeby korigují plán péče.
Student vysvětlí pojem holismus.
Student implementuje holistický pohled na člověka v oboru ošetřovatelství.
Student roztřídí potřeby člověka podle A. Maslowa.
Student specifikuje cíle hlavní pracovní metody všeobecných sester.
Student definuje legislativní rámec související s metodou ošetřovatelského procesu.
Student vyjmenuje výhody ošetřovatelského procesu pro pacienta.
Student umí použít všechny fáze ošetřovatelského procesu na praktickém příkladu.
- MASTILIAKOVÁ, D. Holistické přístupy v péči o zdraví. Vyd. 2, nezměněn. V Brně: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2007. ISBN 978-80-7013-457-3.
- DOSSEY, BM. Nursing: integral, integrative, and holistic—local to global. In: Dossey BM, Keegan L, eds. Holistic Nursing: A Handbook for Practice. 6th ed. Sudbury, MA: Jones & Bartlett; 2013;3-57. Dostupné online z: https://nursekey.com/nursing-integral-integrative-and-holistic-localto-global/
- Ahna.org. 2017. Welcome to AHNA: What is Holistic Nursing? 2017 Dostupné online z: http://www.ahna.org/About-Us/What-is-Holistic-Nursing
- BAHRAMI, M. Do nurses provide holistic care to cancer patients? Iran J Nurs Midwifery Res. 2010;15:245–251. Dostupné online z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3203285/
- ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu: [teoretické základy a metodika]. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 134 s. Sestra. ISBN 978-802-4732-237.
- ZACHAROVÁ, Eva, Miroslava HERMANOVÁ a Jaroslava ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. Sestra. ISBN 978-802-4720-685.
- TRACHTOVÁ, Eva, Dagmar MASTILIAKOVÁ a Gabriela FOJTOVÁ. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Vyd. 2. nezměn. V Brně: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2006 dotisk, 185 s. ISBN 80-7013-324-4.
- LANGMEIER, Miloš a kolektiv, 2009. Základy lékařské fyziologie. 1. vyd. Praha: Grada. 320 s. ISBN 978-80-247-2526-0.
- VYTEJČKOVÁ, R.; SEDLÁŘOVÁ, P.; WIRTHOVÁ, V.; OTRADOVCOVÁ, I.; PAVLÍKOVÁ, P., Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II, speciální část. 1. vyd. Praha: Grada. 2013. 272 s. ISBN 978-80-247-3420-0.
- JAROŠOVÁ, Darja. Teorie moderního ošetřovatelství. Praha: ISV, 2000, 133 s. Lékařství. ISBN 80-85866-55-2.
- TÓTHOVÁ, Valérie. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Triton, 2014, 225 s. ISBN 978-80-7387-785-9.
- STAŇKOVÁ, Marta. Jak provádět ošetřovatelský proces. Brno: IDVPZ Brno, 1999, 66 s. České ošetřovatelství, 4. ISBN 80-7013-283-3.
- STAŇKOVÁ, Marta. Jak zavést ošetřovatelský proces do praxe. Brno: IDVPZ Brno, 1999, 49 s. České ošetřovatelství, 3. ISBN 80-7013-282-5.
- NOVOTNÝ, Jan, Pavel VÍTEK a Zdeněk KLEIBL. Onkologie v klinické praxi: standardní přístupy v diagnostice a léčbě vybraných zhoubných nádorů. 2. vydání. Praha: Mladá fronta, 2016. Aeskulap. ISBN 978-80-204-3944-4.
- KOPŘIVA, Pavel, et al. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Kroměříž: Spirála, 2008. 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0.
- HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015, 399 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4674-6.
- MASLOW, Abraham Harold. O psychologii bytí. Praha. Portál, 2014. 317 s. ISBN 978-80-262-0618-7.
- NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rouš. a přeprac. Praha: Academia. 2009. 620 s. ISBN 978-80-200-1680-5.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5.
- VACHTOVÁ, I., HUDÁČKOVÁ, A. Potřeba seberealizace u pacientů během hospitalizace. Kontakt 2009, 11(1):218-231. ISBN 1212-4117, [cit. 2019-05-13] Dostupné z: https://kont.zsf.jcu.cz/pdfs/knt/2009/01/38.pdf
- HABERMANN, M., UYS, L.R., et al., 2006. The Nursing Process. London: Elsevier Health Sciences. 172 p. ISBN 0-443-10191-4.
- MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY, 2004, Věstník 9/2004. [online]. [cit. 2019-05-15]. Dostupné z:https://www.mzcr.cz/obsah/koncepce-osetrovatelstvi_3196_3.html
- ŽIAKOVÁ, Katarína, JAROŠOVÁ, Darja a Juraj ČÁP, ed. Ošetřovatelství: konceptuální modely a teorie. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2005, 232 s. ISBN 80-7368-068-8.
- PAVLÍKOVÁ, Slavomíra. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1211-3. A.
- ARCHALOUSOVÁ, Alexandra. Přehled vybraných ošetřovatelských modelů. Hradec Králové: NUCLEUS HK, 2003. ISBN 80-86225-33-X. A.
- NANDA International. 2015. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015 – 2017. Praha: Grada Publishing. 464 s. ISBN 978-80-247-5412-3.
- BĚLÍK, Václav, Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ a Blahoslav KRAUS. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017, 120 s. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0599-1.
- URBAN, Lukáš. Sociologie trochu jinak. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2011, 271 s. Sociologie. ISBN 978-80-247-3562-7.
- SLAMĚNÍK, Ivan. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada, 2011, 208 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3311-1.
- ZORMANOVÁ, Lucie. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017, 223 s. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0051-4.
- PLEVOVÁ, Ilona. Ošetřovatelství I. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2018, 286 s. Sestra. ISBN 978-80-271-0888-6.